۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 743313

با توجه به تغییر قوانین و ضوابط مربوط به چک، شرایط برای کسانی که چک برگشتی دارند بسیار سخت شده است. چک‌برگشتی‌ها از خدمات جدید بانکی محروم می‌شوند و نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و برای همین رفع سوء‌اثر چک بسیار اهمیت دارد.

برای رفع سوء‌اثر چک برگشتی چه کنیم؟

فرض کنید به هر دلیل حساب شما به ‌اندازه مبلغ چک موجودی ندارد و پس از فرصت ۱۰روزه هم نتوانسته‌اید مبلغ را تأمین کنید، در نتیجه چک شما به هر شکلی برگشت خورده است.

مهم‌ترین روش برای رفع سوءاثر چک، تأمین موجودی است؛ یعنی شما باید مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود واریز کنید و بانک پس از رفع برگشت‌چک و پرداخت مبلغ آن به دارنده چک، نسبت به رفع سوء‌اثر از آن اقدام می‌کند. بانک مبلغ واریزی را با اطلاع شما مسدود می‌کند و از دارنده چک می‌خواهد برای گرفتن مبلغ کامل مراجعه کند. حالا اگر به هر دلیلی دارنده چک مراجعه نکرد تا حداکثر یک سال این مبلغ نزد بانک می‌ماند.

دومین روش برای رفع سوءاثر، وقتی است که شما موفق شده‌اید خارج از چارچوب بانک با دارنده چک توافق کنید و وظیفه شماست که لاشه چک برگشتی را به بانکتان ارائه کنید و بانک موظف است در قبال آن به شما رسید تحویل داده و مراحل رفع سوء‌اثر چک را به انجام برساند.

حالا فرض کنیم به هر دلیل لاشه چک برگشتی در دسترس نیست مثلاً پاره شده، سوخته و دزدیده‌شده و... ذی‌نفع چک می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام کند و بانک با دریافت این رضایت‌نامه، باید نسبت به رفع سوء‌اثر از آن اقدام کند.

حالا فرض کنیم دارنده چک در دسترس نیست که به بانک برود و چک را نقد کند یا حتی رضایت‌نامه محضری بدهد، در این صورت تکلیف چیست؟ شما می‌توانید با واریز معادل کسری موجودی‌تان به سپرده قرض‌الحسنه جاری خود، درخواست مسدود شدن این مبلغ را برای حداکثر ۲۴ ماه بکنید؛ در این شرایط بانک موظف است در پنج روز کاری، طی نامه‌ای، تأمین وجه چک را به اطلاع دارنده یا ذی‌نفع چک برساند و سپس برای سوء‌اثر از چک شما اقدام کند.

اگر به هر روشی موفق شدید از مراجع قضایی، حکمی مبنی بر رفع سوء‌اثر چک بگیرید، بانک موظف است پس از اطمینان از صحت حکم و زمان آن، برای رفع سوءاثر چک شما اقدام کند.

در صورتی ‌که شما برای رفع سوء‌اثر از سابقه چک‌برگشتی اقدام نکردید و مشکلی هم با سیستم بانکی کشور پیدا نشد، پس از انقضای مدت سه سال از تاریخ صدور گواهی‌نامه عدم‌پرداخت آن، به ‌صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک‌مرکزی رفع سوءاثر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.