دیروز صبح همراه با مراسم «دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» در شهر سنندج، از جدیدترین تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» همراه با ترجمه‌های عربی و کردی کتاب، با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، جمع معدودی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان ادبیات دفاع مقدس رونمایی شد.

درد و رنج مردم کردستان در «عصرهای کریسکان»

کتاب «عصرهای کریسکان» خاطرات آقای امیر سعیدزاده(سردشتی) از فعالیت‌های دوران دفاع مقدس تا رنج‌های اسارت در زندان‌های کومله و دموکرات است که به قلم کیانوش گلزار راغب تدوین و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

گلزار راغب نویسنده «عصرهای کریسکان» در گفت‌وگو با قدس درباره اسم و محتوای کتاب توضیح داد: در زبان کردی به سنگ‌هایی که رودخانه‌ فصلی آن‌ها را صیقل می‌دهد و صاف می‌کند، کریسک می‌گویند. این سنگ‌ها به علت قرار گرفتن زیر حرکت دائمی آب و برخورد همیشگی با جریان رودخانه، به نوعی صاف و محکم و مقاوم می‌شوند. کریسکان هم نام دره‌ای در کردستان عراق است که زندان و مقر حزب دموکرات کردستان در آن دره بوده است. آقای سعیدزاده راوی کتاب که خودش مصداق همین سنگ‌های صیقل خورده است، چهار سال در زندان دره کریسکان زندانی می‌شود و به همین دلیل نام کتاب را «عصرهای کریسکان» گذاشتیم.

راغب با بیان اینکه این کتاب در سال ۹۴ منتشر شده است، ادامه داد: خوشبختانه این کتاب تا امروز به چاپ هشتم رسیده اما من فکر می‌کنم به دلیل محتوای آن باید بیشتر از این دیده و خوانده شود. کتاب در آذرماه امسال به نظر رهبر انقلاب رسیده و ایشان کتاب را مطالعه فرموده‌اند. پس از مطالعه هم کتاب را مورد عنایت خودشان قرار داده‌اند و کتاب را به نظر مبارکشان مزین کرده‌اند. حدود یک ماه پیش بود که از طرف دفتر حضرت آقا مطلع شدم ایشان کتاب را خوانده‌اند و بر آن تقریظی نوشته‌اند. همان‌جا به من گفتند در آینده نزدیک از این تقریظ رونمایی می‌شود که خداراشکر امروز (دیروز) در شهر زیبای سنندج این اتفاق روی داد.

تقریظ رهبرمعظم انقلاب و توجه به کردستان

نویسنده کتاب تحسین شده «شُنام» افزود: حضرت آقا اشراف خوبی به کتاب‌های روز به‌خصوص آثار دفاع مقدس دارند و می‌شود گفت ایشان خبره‌ترین متخصص در حوزه کتاب و ادبیات هستند. توجه و لطف ایشان شامل این کتاب شد و در کنار مطالعه مرقومه ارزشمندی نیز از ایشان به یادگار ماند. امیدوارم توجه و تقریظ ایشان کمک کند که بار دیگر به کردستان توجه کنیم و همچنین این کتاب بهانه‌ای برای وحدت بیشتر بین همه اقوام ایرانی باشد.

راغب در ادامه با اشاره به کم‌توجهی ادبیات مقاومت به اتفاقات کردستان، ادامه داد: کردستان تا حدودی بکر باقی مانده است و وقایع و اتفاق‌های تاریخی و مهم آن کمتر روایت شده است. زمانی که استکبار جهانیِ شرق و غرب با حمایت از صدام و دیگر عواملشان درحال آسیب زدن به کشور بودند، توجه خاصی روی کردستان داشتند و به همین دلیل کردستان خسارت‌های زیادی در آن دوره متحمل شد. البته این قائله با همت رزمندگان و مردم کردستان خوابیده شد ولی همچنان آثار و تبعات آن در منطقه باقی مانده است. ما شهدای بسیاری داریم که توسط عوامل ضد انقلاب به شهادت رسیدند و اعدام شدند، ولی هنوز جنازه آن‌ها برنگشته و پیدا نشده است. بسیاری از شهدا سر به نیست شدند و گمنام هستند، در صورتی که هنوز خانواده آن‌ها در انتظار به سر می‌برند. 

روایت گوشه‌ای از آنچه بر کردستان رفته است

این نویسنده با بیان اینکه اتفاق‌های مربوط به کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه بسیار بیشتر از آن است که در یک کتاب به آن‌ها پرداخته شود، اضافه کرد: ما باید بتوانیم با کتاب‌های متنوع و راویان مختلفی که در آن دوران به نحوی با مسائل کردستان درگیر بودند، این پازل بزرگ را تکمیل کنیم. هر کتاب باید بخشی از پازل را کامل کند و ما هم باید سعی کنیم آن قسمت را با شیوه‌ای مناسب و در شأن مخاطب به علاقه‌مندان ارائه دهیم. من چنین اعتقادی ندارم که یک کتاب باید بتواند تمام وقایع مربوط به یک دوران را بازگو کند، ولی می‌توانم ادعا کنم کتاب عصرهای کریسکان توانسته گوشه‌ای از اتفاقاتی که بر کردستان رفته است را بیان کند.

گلزار راغب افزود: من در کتاب «شُنام» که خاطرات شخص خودم بوده است، درباره جنگ تحمیلی در مرز مریوان، شهادت برادرم، زندان کومله و مسائل مربوط به کردستان را بیان کرده‌ام، ولی در این کتاب به این دلیل که آقای سعیدزاده یک نیروی محلی است و اشراف بهتری به سنن و آداب کردستان دارد، سعی کرده‌ام از نزدیک به درد و رنج مردم کردستان، مسائل میدانی و جنگی گروهک‌ها و تبعات بلندمدت قائله کردستان بپردازم. در دیگر کتاب‌هایی که مدنظر دارم تلاشم بر این است از زاویه‌های متفاوت به مسائل کردستان نگاه کنم تا به مرور یک دید کلی به مخاطب بدهم. 

وظیفه من سنگین‌تر شد

راغب با تأکید بر اینکه تقریظ رهبرمعظم انقلاب تأثیر زیادی بر دیده شدن کتاب خواهد داشت، بیان کرد: واقعیت این است که هم شُنام و هم این کتاب هنوز آنچنان که باید در مناطق کردستان و کرمانشاه بازتاب زیادی نداشته‌اند. امیدوارم این تقریظ سبب شود مردم منطقه هم با کتاب خودشان همراه شوند و عصرهای کریسکان را مطالعه کنند. بدون شک تقریظ رهبری به ما کمک خواهد کرد تا کتاب را به دست مخاطب خودش برسانیم و من از رهبر معظم انقلاب بابت این توجه سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم در ادامه بتوانم از عهده مسئولیتی که بر گردن دارم برآیم و در این راه درستی که انتخاب کرده‌ام قوی‌تر و با دغدغه بیشتری ادامه مسیر دهم. این تقریظ وظیفه من را سنگین‌تر کرده و تلاش می‌کنم پاسخگوی اعتماد ایشان و همه علاقه‌مندان ادبیات مقاومت و دفاع مقدس باشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.