مرکزی- در شرایطی که بسیاری از مسئولان از نبود شغل و کار و کمبود ارز در جامعه گلایه دارند اما fبه هر نقطه از این مرز و بوم که خیره شوی ظرفیت‌های پنهان و آشکاری نمایان می شود که با کمی تأمل و سرمایه‌گذاری می توان از آن‌ها برای ایجاد اشتغال و ارزآوری بهره جست.

داستان پسته ایرانی؛ لبی خندان اما دلی پر درد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها:  کاهش بی‌سابقه نرخ نفت فرصتی را فراهم کرده تاکمی به صادرات غیرنفتی و محصولات ارگانیک مانند همین پسته به‌عنوان برند خوش‌نام در جهان رو بیاوریم که مشتریان خاص خود را دارد.

اکنون شرایطی پیش‌آمده که در دنیا برای نفت مشتری چندانی وجود ندارد اما از آنجاکه تولید پسته از توانمندی و تخصص‌های خدادادی و بالفعل ایران محسوب می‌شود و بازار جهانی این محصول نیز کشش بالایی دارد، می‌توانیم با برنامه‌ریزی بلندمدت و توسعه باغات برای دهه‌های آینده روی صادرات و توان ارزآوری این محصول سرمایه‌گذاری و حساب ویژه‌ای داشته باشیم.

پسته محصولی ایرانی و استراتژیک است و در کنار توسعه کشت باغات باید برای صادرات و بازاریابی آن‌هم چاره‌اندیشی کنیم زیرا تنها ۱۵ درصد از پسته تولیدی در ایران به مصرف داخلی می‌رسد و ۸۵ درصد از آن جنبه صادراتی دارد و باید روانه بازارهای جهانی شود.

برند ایرانی در استان مرکزی

زرندیه شهری در استان مرکزی  با جمعیت ۷۰ هزار نفر است که با وجود صنایع و کارخانه‌ها متعدد اما به‌واسطه بهره‌مندی از پسته ارگانیک مرغوب و خندانش شهره آفاق است.

استعداد زمین‌های کشاورزی زرندیه برای تولید پسته سبب شده که در سال‌های اخیر کشت وسیع باغات به یکی از اصلی‌ترین مشاغل ساکنان منطقه تبدیل شود به‌گونه‌ای که اکنون سطوح زیر کشت پسته به مرز ۱۰ هزار هکتار افزایش‌یافته و افزون بر ۸۰ درصد از ظرفیت تولید این محصول در استان مرکزی را نیز به خود اختصاص داده است.

انواع پسته کله قوچی، فندقی، اکبری و علی آقایی باکیفیت مرغوب و البته به‌صورت ارگانیک در زرندیه تولید می‌شود.

هرچند سال‌هاست پسته مرغوب زرندیه از طریق سایر استان‌ها و با برند دیگر مناطق کشور بسته‌بندی و صادر می‌شود اما در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای شناسنامه‌دار کردن برند زرندیه و صدور این محصول به کشورهای اروپایی، آسیای شرقی، حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه در حال انجام است.

از آنجا که پسته ارگانیک زرندیه در جهان دارای مرغوبیت و شهرت خاصی است و در سیستم گمرک همه کشورها برند پسته زرندیه ثبت‌شده است لذا باید امکاناتی نظیر پایانه صادراتی برای آن فراهم کرد که در حال حاضر مشکل اصلی بر سر راه این محصول  همین وعده ایجاد پایانه صادراتی و امکاناتی است که هنوز به سرانجام نرسیده است.

سایه‌اندازی مشکلات

متأسفانه با سایه‌اندازی کرونا صادرات این محصول هم دستخوش مشکلات شده است و لذا باغداران این شهرستان دچار زیان شدند و اکنون حتی در بازارهای داخلی هم برای فروش محصول خود با مشکلاتی مواجه هستند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه  در این رابطه می‌گوید: در تولید پسته مشکلی نداریم اما در بازاریابی و صادرات با توجه به شیوع کرونا مشکلاتی پیش‌آمده که درنهایت سبب وارد شدن ضرر به باغداران منطقه شده است.

احمد قره بیگلو بابیان اینکه راه‌اندازی نخستین و بزرگ‌ترین پایانه صادراتی پسته در زرندیه با مزیت‌هایی چون نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی، راه‌آهن و جاده‌های باکیفیت ارتباطی می‌تواند با ساماندهی به صدور این محصول استراتژیک و پرهیز از خام فروشی ضروری است اظهار می کند: این محصول قبلاً به صورت فراوری نشده به کشورهای دیگر صادر می‌شد.

وی می‌افزاید: به همین منظور عملیات اجرایی پایانه صادراتی پسته زرندیه در سال ۸۵ باهدف فرآوری بهینه و صادرات این محصول به استان‌های مرکزی، قم، قزوین، تهران و سمنان در دستور کار قرار گرفت اما، روند تکمیل آن با موانع و مشکلاتی همراه است که موجب شده فعالیت‌های اجرایی این طرح راکد بماند. 

قره بیگلو عنوان می کند: طرح اولیه بزرگ‌ترین پایانه صادراتی پسته کشور در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار پیش‌بینی شد و عملیات احداث آن در مرحله نخست در سطح ۴۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (تعاونی هامون سبز) کلید خورد. 

به گفته این مسئول راه‌اندازی پایانه صادراتی پسته در زرندیه ظرفیتی است که می‌تواند ساماندهی تولیدات استان‌های پسته خیز نواحی مرکزی ایران را جوابگو باشد و با استفاده از جدیدترین فناوری روز و مطابق استانداردهای جهانی بسته‌بندی و ارسال این محصول را باکیفیت بالا به کشورهای هدف تضمین کند. 

قره بیگلو اذعان می کند: علاوه بر مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه است، یکی از دلایلی که سبب راه‌اندازی نشدن پایانه صادراتی پسته زرندیه شده این است که سرمایه‌گذار این طرح بااینکه در فاز نخست ۱۶ هکتار زمین دریافت کرد اما درخواست داشتند که باید همه ۴۰ هکتار زمین پیش‌بینی‌شده به آن‌ها اختصاص یابد تا بتوانند فعالیت‌های عمرانی و احداثی را انجام دهند ضمن اینکه تأمین نشدن اعتبارات موردنیاز از سفر ریاست جمهوری نیز به رکود در اجرای طرح برای چند سال منجر شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی زرندیه اظهار می کند: در ۲ سال اخیر مدیریت استان و شهرستان برای شتاب در اجرای این پروژه نسبت به واگذاری همه زمین‌های موردنیاز (۴۰ هکتار) مساعدت کرد اما در عمل پیشرفت فیزیکی غیر از اقدامات اولیه مانند تأمین آب، دیوارکشی محوطه و احداث انباری تاکنون اقدام خاص دیگری انجام‌نشده است.

دغدغه های تمام نشدنی

کمبود آب در زرندیه به عنوان قطب تولید پسته نیز یکی از دغدغه هایی است که بسیاری بهره برداران را نگران کرده است.

استاندار مرکزی در این خصوص اینکه  بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که باغات پسته زرندیه به دلیل فقر منابع آبی ممکن است تا کمتر از ۲ دهه آینده خشک شوند می گوید: البته این مسئله تخمینی است اما شاید تامین آب در سال‌های آینده به حدی دشوار شود که حتی صنایع منطقه نیز قادر به فعالیت نباشند.

آقازاده عنوان می کند: شهرستان زرندیه علاوه بر ظرفیت‌های صنعتی، یکی از قطب‌های کشاورزی نیز محسوب می‌شود اما پیش‌بینی‌ ۱۰ سال آینده از بحران کم‌آبی در اکثر مناطق کشور خبر می‌دهد و متاسفانه برداشت بیش از حد مجاز از دشت زرندیه نیز مشکلات جدی در تامین آب ایجاد کرده است.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به افزایش بارش‌ها می گوید: به منظور جلوگیری از خشکی باغات پسته زرندیه با مشارکت بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی اقداماتی از جمله آبخیزذاری و همچنین ایجاد سد و نهر در دستور کار است.

وی تاکید می کند: پسته زرندیه امروز به یکی از محصولات پرمشتری و صادراتی تبدیل شده است و ما هم حمایت می کنیم تا با اجرای طرح های آبخیزداری و ساخت سازه های مرتبط با حوزه آب به تداوم حیات و رونق باغات پسته این شهرستان کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.