بارها صوت دلنشین صلوات خاصه امام رضا(ع) را در حرم مطهر، مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و... شنیده‌ام و دل و روحم صفا یافته اما پخش این صلوات در فضای زندان و در جمع مددجویان حال دیگری دارد.

سلام به امام هشتم (ع) از «زیر هشت»

نشسته‌ام در دفتر معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های استان خراسان رضوی و قرار است «سعید ضیایی» از وجه دیگری از ساحت قدسی حضرت رضا(ع) بگوید؛ ساحتی که ملجأ و پناه آدم‌های پشیمانی است که در عقوبت کارهایشان گرفتار آمده‌اند. آدم‌ها اینجا «زیر هشت» هستند. این اصطلاحی است که حتی خودشان هم درباره خودشان به کار می‌برند. «زیرهشت» در زندان های امروز به مکانی اتلاق می شود که تمام امور زندانی ها در آنجا اتفاق می افتد. این تعبیر در موارد دیگری همچون، وقت هواخوری، تنبیه، تشویق و….نیز همین گونه به کار می رود.

به عبارت دیگر«زیرهشت» مکانی است که افسر نگهبان زندان در آن حضور دارد و زندانیان برای انجام امور مختلف از جمله ملاقات به آن محل خوانده می شوند و از آنجا به بخش مربوطه انتقال می یابند.

زیر هشت بودن یعنی گرفتار بودن پشت میله‌های زندان و این گزارش درباره زیارت حضرت رضا(ع) از پشت میله‌های زندان است. 

صدای صلوات خاصه در فضایی متفاوت

ضیایی می‌گوید: از پاییز سال جاری با هماهنگی این اداره کل، پخش صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) رأس ساعت ۸ صبح در تمامی زندان‌های استان برای مددجویان از بلندگو پخش می‌شود و هنگام پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) همه مددجویان رو به سمت حرم مطهر رضوی ایستاده و با دست ارادت به سینه با امام مهربان خود نجوای عاشقانه می‌کنند. اجرای این طرح علاوه بر ارتباط معنوی با بارگاه مطهر رضوی، بهره‌مندی از اثرات روحی و روانی این اقدام فرهنگی را برای مددجویان، در بر داشته است.

او ادامه می‌دهد: شاید بسیاری از مردم تصور ‌کنند حالا که مددجویان در زندان بوده و از زیارت حرم امام رضا(ع) محروم هستند باید از هر اقدام مرتبط با زیارت امام هشتم(ع) هم محروم شوند اما این تصور درست نیست، تجربه همین چند ماه حاکی از اثرات مطلوب این اقدام در بین مددجویان است.

ضیایی درباره دیگر کارهایی که به اسم مبارک امام رضا(ع) در زندان‌های استان انجام می‌شود به طرح «روضه هشتم هر ماه قمری» اشاره کرده و می‌گوید: از دیگر اقدام‌های فرهنگی این اداره کل در ماه‌های اخیر برگزاری این مجلس روضه است. ضیایی تصریح می‌کند: شاید تصور شود خود محیط زندان، میله‌های سرد، سلول‌ها، دیوارهای بلند و بتن و آجر و... به تنهایی خودشان خسته‌کننده و گریه‌آور هستند، اما ما معتقدیم که گریه بر امام حسین(ع) با دیگر گریه‌ها فرق می‌کند. به قول معروف، اصلاً حسین جنس غمش فرق می‌کند و گریه بر مصائب اهل بیت(ع) یک نوع صیقل دادن روح و روان انسان بوده و یک نوع مرهم دل و آرامش درونی در برابر گرفتاری‌های زندگی است و به همین دلیل با هماهنگی این اداره کل و در طرح روضه هشتم با دعوت از مبلغان و ذاکران اهل بیت(ع) و در تمامی زندان‌های استان این طرح در بین مددجویان برگزار می‌شود که با استقبال بسیار عالی روبه‌رو شده است.

معاون این اداره کل در ادامه صحبت‌هایش به یکی دیگر از کارهایی که به اسم مبارک امام رضا(ع) انجام می‌شود اشاره می‌کند. او برایمان از نذری به نام نذر هشتم سخن می‌گوید و اظهار می‌دارد: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده بین این اداره کل و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان رضوی پس از انجام هماهنگی‌های مربوط و طی شدن مراحل اداری و سازمانی و رعایت ضوابط و مقررات از حدود چهار ماه پیش تاکنون در هشتم هر ماه شمسی به نیت امام هشتم(ع)، هشت نفر از مددجویان معسر(ناتوان در پرداخت بدهی خود) با پرداخت بدهی آنان با همکاری مؤمنان و نمازگزاران مساجد مختلف شهر مقدس مشهد و استان، آزاد و به آغوش گرم خانواده بازمی‌گردند.

نقاره‌زنی به پاس مرحمت امام رضا(ع)

پخش صوت نقاره‌نوازی در زندان‌های استان هم حکایت دیگری دارد. معاون این اداره کل در این باره می‌گوید: پس از بررسی‌های انجام شده و هماهنگی‌های قضایی با مقامات مسئول، در روز آزاد شدن مددجویانی که توفیق بهره‌مندی از برکات طرح نذر هشتم را به اسم مبارک امام رضا(ع)

داشته‌اند در همان روز و هنگام خروج این هشت نفر از بند مربوطه در زندان و به خاطر لطف و مرحمت و نام مبارک امام رضا(ع)، صوت زیبای نقاره‌نوازی حرم مطهر از بلندگو پخش می‌شود. این کار موجب می‌شود که علاوه بر تبرک و تیمن محفل و بندهای زندان به نام و یاد مقدس امام رضا(ع)،

مددجویان آزاد شده دل و روحشان به نام امام رئوف(ع) مصفا شده تا یادشان نرود که به اسم امام رضا(ع) و لطف آن امام مهربان آزاد شده‌اند، پس همواره مدیون الطاف امام هشتم(ع) هستند و بقیه کارها از جمله اقدام‌های مؤمنان، هماهنگی‌های انجام شده و... فقط وسیله‌ای بیش در این کار خیرخواهانه نیست. وسیله‌ساز امام مهربانی‌هاست.

نذر هشتم

وی یادآور می‌شود: به لطف خداوند و عنایت امام رضا(ع) از دو ماه پیش به دستور ریاست محترم سازمان زندان‌های کشور جناب آقای حاج‌محمدی، طرح نذر هشتم در سراسر میهن اسلامی به عنوان یک طرح کشوری اجرا می‌شود و در هشتم هر ماه شمسی، هشت مددجو در زندان‌های سراسر کشور به یاد و نام مبارک امام رضا(ع)

مطابق شرایط و ضوابط بیان شده آزاد می‌شوند. به گونه‌ای که تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر از مددجویان زندان‌ها به برکت نام مبارک امام رضا(ع) آزاد شده و به آغوش گرم خانواده‌شان بازگشته‌اند.

وی متذکر می‌شود: یکی دیگر از اقدام‌ها و پیوست‌های فرهنگی در اجرای طرح نذر هشتم، میهمان شدن خانواده مددجویان آزاد شده (جمعاً به تعداد چهار نفر) و به مدت سه روز در شهر مقدس مشهد و زیارت بارگاه مطهر امام رضا(ع)

است که به میزبانی بنیاد کرامت رضوی و با همکاری این اداره کل انجام می‌شود و همین جا از مدیر عامل محترم بنیاد کرامت رضوی و دیگر مسئولان این بنیاد تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.