۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 743363

علی ربیعی با اشاره به اینکه دولت امریکا در شرایطی نیست که برای بازگشت به برجام و عمل به تعهدات بین‌الملی خود شرط تعیین کند، تاکید کرد: سخن گفتن بیش از برجام در حالی که آمریکا به تعهدات اول خود عمل نکرده غیر قابل پذیرش است.

آمریکا در شرایطی نیست که برای برجام شرط تعیین کند

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در واکنش به اطهارات اخیر وندی شرمن در مورد قدیمی شدن برجام و لزوم امضای یک توافق جدیدف قوی‌تر و طولانی مدت تر با ایران گفت: اگر مواضع طرف آمریکایی برای مصرف داخلی است درباره آن نظری ندارم،  اما اگر این موضوع  سیاست خارجی دولت جدید این کشور است اشتباه و ناشی از مشورت های گمراه کننده است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در شرایطی نیست که برای بازگشت به برجام و تعهدات بین المللی‌اش در قطعنامه ۲۲۳۱ شرط تعیین کند، خاطرنشان کرد: ایران آماده بازگشت به اجرای کامل  تعهدات خود است و تنها راه آن بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری لغو تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات دیگر طرف‌ها  است.

ربیعی افزود: مطمئنیم در آینده نزدیک دولت آمریکا توانایی تشخیص سیاست درست را بدست خواهد آورد.

دستیار رئیس جمهور در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در لزوم مذاکرات و توافق های فراتر از برجام با ایران تصریح کرد:  مواضع ما درباره احیای برجام تغییری نکرده، آمریکا از توافق حاصل شده خارج شده و ناقض قطعنامه شورای امنیت است و متقابلا ما کاهش تعهدات را در پاسخ به نقض سایر طرف‌ها انجام دادیم که به سرعت قابل برگشت هستند و هر زمان آمریکا با لغو تحریم ها تصمیم بگیرد به وظایفش عمل کند  ما نیز به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: از هر روند دیپلماتیکی که این روند را تسهیل کند استقبال می‌کنیم. جهان و ایرانی‌ها منتظرند صداقت آمریکا را ارزیابی کند. برجام هسته اصلی آن چیزی است که ما دور یک میز خواهیم نشست پس سخن گفتن بیش از برجام در حالی که آمریکا به تعهدات اول خود عمل نکرده حرفی نادرست است.

پیشنهاد ایران برای مبادله زندانیان روی میز است

سخنگوی دولت در مورد تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و اینکه اتفاقی در این زمینه در جریان است یا نه؟ با بیان اینکه در مورد تبادل زندانیان موضوع و اتفاق جدیدی نیست، گفت: البته ما آماده تبادل همه زندانیان هستیم و اگر اتفاقی نیفتاده به خاطر امتناع دولت آمریکا بوده است.

وی افزود: ما زندانیان زیادی داریم که به دستور دولت آمریکا بارداشت شده اند. جسته و گریخته تصمیماتی گرفته می شود و ولی ما می‌توانیم همانطور که آقای ظریف گفتند درباره همه زندانیان گفتگو کنیم.

رفع موانع دسترسی ایران به منابع خود در دیگر کشورها

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین توافقات با دولت عراق برای آزاد سازی منابع ایران و نحوه دسترسی به آنها هم با اشاره به مذاکرات فشرده و متعدد رئیس کل بانک مرکزی با مقامات این کشور، گفت: آقای همتی در مورد سازوکار برداشت از منابع ایران با مقامات عراقی تفاهم کرده و قرار شده با توجه به نیاز کشورمان این منابع مورد استفاده قرار گیرد ولی اجرای این روند نیاز به شتاب بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا از فشارهای بی رحمانه ترامپ در جلوگیری از دسترسی ایران به منابع خود  کاسته و به برخی مقامات  کشورهای که پولهای ایران در آنجا قرار دارد هم اطلاع داده‌اند که مانعی برای دادن منابع ارزی ایران ندارند، خاطرنشان کرد: ما این اقدامات و کاهش فشارهای ترامپی را  مثبت اما ناکافی می‌دانیم  و ایران تلاش می کند تا آخرین سنت از حقوق ملت را آزاد کند. ما باید بتوانیم آزادانه تجارت کنیم و به منابعمان دسترسی داشته باشیم.

پشت پرده مدعیان دور زدن تحریم و صادر کردن نفت

دستیار ارتباطات اجتماعی رویس جمهور درباره اظهارات جهانگیری در مورد اینکه فردی مدعی شده می‌تواند روزی ۲ میلیون بشکه نفت در شرایط تحریم صادر کند و صحت و سقم این موضوع هم با اشاره به اینکه ما از آغاز تحریم های نفتی اآریکا ادعایی زیادی علیه دولت شنیدیم، گفت: دولت و وزارت نفت را متهم می‌کردند که مخصوصا تحریم های نفتی را دور نمی‌زنند یا بعضی‌ها می‌گفتند دولت توان دور زدن تحریم ها را ندارد. فضای کشور مملو بود از این اتهام زنی‌های افرادی که هیچ کس هم از آنها حساب کشی نمی‌کند.

ربیعی با تاکید بر اینکه این فضا  باعث شد عده‌ای ادعا کنند اگر نفت به آنها داده شود توان دور زدن تحریم‌ها را دارند، اظهار داشت: عده‌ای هم سراغ مقامات کشور رفتند و گفتند این توانایی را دارند. این سبب شد وزارت نفت اعلام کند هر کس چنین توانایی دارد بیاید قرارداد ببندد و هر چقدر نفت می‌خواهد ببرد. اما پس از آن همه مدعیان کنار کشیدند و معلوم شد اینها یا افرادی بودند که با تحریک دیگران چنین ادعا کرده بودند یا کسانی بودند که می‌خواستند کانال‌های صادرات نفت ایران را شناسایی کنند.

وی افزود: وزیر نفت گفت یک بار میلیون‌ها بشکه مجوز دادم که حتی یک بشکه هم اتفاق نیفتاد. تمام اینها در شرایطی بود که وزارت نفت در حال شناسایی کانال‌های جدید فروش نفت بود و اجازه نداد یک دلار پول نفت گم شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اینها اتفاقاتی بود که در دوران دور زدن تحریم‌ها رخ داد و چقدر منابع ایران هدر رفت و هنوز هم دادگاه‌های ما درگیر این پرونده ها هستند. اما در دوران تحریم جدید تمام صادرات نفت توسط وزارت نفت انجام شده و رانت خواران نفتی بوجود نیامدند.

سیاست دولت حفاظت از قدرت خرید خانوار در تعیین دسمتزد است

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع و برنامه دولت درمورد افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده که این روزها در شورای حقوق و دستمزد مورد بحث است، با بیان اینکه یکی از دستاوردها و عملکرد مهم دولت یازدهم و دوازدهم واقعی کردن چانه زنی در شورایعالی کار بود و  همه تشکل های کارگری می توانند گواه این مدعا باشند.در این دوره تا رضایت در تشکل کارگری و کارفرمایی ایجاد نشده ما چیزی را ابلاغ نکردیم.

وی با یادآوری اینکه در ادوار گذشته ما مواردی داشتیم که کارگران و کارفرمایان توافق کرده بودند اما یک شبه دولت آنرا لغو و نظر خودش را ابلاغ کرد، گفت: اکنون در جریان مذاکرات تعیین مزد، دو دیدگاه وجود دارد. نمایندگان کارفرمایی معتقدند افزایش مزد منجر به کاهش توان تولید و اداره نشدن کارگاه‌ها می‌شود و از سمت دیگر هم جریان کارگری معتقد است باید مزدی مطلوب بگیرد که نیاز خانوارها را تامین کند. سیاست ما هم در این سالهااین بوده  که همواره مزد از تورم پیشی بگیرد و از سال ۹۲ تا آغاز فشار تحریمی و به هم خوردن تعادل اقتصادی و بالا رفتن تورم ما آنرا دنبال کردیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته هم سعی کردیم تحریم ها سعی کردیم اثری روی این سیاست نگذارد افزود:  ما منحنی پر شکافی از تورم و مزد داشتیم که سعی کردیم انرا کاهش دهیم. اما امسال سال حساسی است زیرا آثار تورمی ۹۸ و ۹۹ بروز کرده است. و در مجلس و بررسی بودجه هم بحث بود که منطق افزایش دستمزد باید حفاظت از قدرت خرید خانواده باشد.

دستیار رئیس جمهور خاطرنشان کرد:  علاوه بر این ما یک مرحله همسان سازی را در تامین اجتماعی انجام دادیم ولی بعد با همسان سازی حقوق بازنشتگان لشکری و کشور دوباره یک شکاف با تامین اجتماعی ایجاد شد که در دولت مطرح شد و رئیس جمهور به سازمان برنامه دستور دادند باهمکاری وزارت کار بخش دوم همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی را اجرا کنند.

وی افزود: بر همین اساس در سال ۹۹ قدری از اعتبار از محل طلب تامین اجتماعی تامین شد که کار اغاز شود و با موافقت مجلس رد دیونی هم در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد که به ما اجازه می‌دهد مرحله دوم همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی را اجرا کنیم.ا حکام آنها از اواخر اسفند صادر و پرداخت ها شروع خواهد شد و الباقی هم از محل منابع بند "و" بودجه در سال آینده پرداخت خواهد شد.

تهدیدهای رژیم صهیونیستی مضحک است

سخنگوی دولت درباره  ادعای وزیر جنگ اسرائیل مبنی براینکه ارتش این رژیم در حال کسب آمادگی جهت یک حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران است، گفت: رژیم صهیونیستی نگران اصلی توافق برجام است و در دور گذشته همه تلاش خود را برای محقق نشدن این توافق انجام دادند.  

وی  اضافه کرد: ناامن بودن منطقه سود بزرگی برای رژیم صهیونیستی دارد و حتی بر این اساس ممکن است دست به اقدام فریبکارانه بزند تا جلوی صلح که به امنیت منطقه کمک می‌کند را بگیرد. نگرانی آنها از پا گرفتن برجام است.

ربیعی با بیان اینکه این تهدیدهای مضحک را جدی نمی‌گیریم،  خاطرنشان کرد: رهبران رژیم اسرائیل به خوبی می‌دانند که ارتکاب چنین خطایی چه پیامدهای فاجعه باری برای آنها خواهد داشت. پاسخ ما، پاسخی هست که پیشتر از طرف وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  ما داده شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این قبیل لفاظی‌ها به هدف تهدید و اخاذی از آمریکا، برای منصرف کردن آمریکا از بازگشت به برجام است و این مسئله به عهده دولت آمریکاست که می‌خواهد تسلیم این باج‌گیری‌های قرون وسطایی شود یا به دفاع از استقلال سیاست‌ها و منافع واقعی مردم آمریکا برخیزد اما واکنش ما همان چیزی است که وزیر دفاع ما اعلام کرده و پاسخ قاطع و جدی که در بیانات وی بوده است.

سخنگوی قوه مجری در مورد مصوبه مجلس درم ورد افزایش مالیات اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت که منجر به گران شدن خدمات آنها می شود و اختصاص این درامد به صدا و سیما نیز با اشاره به اینکه مصوبه مجلس نگرانی‌هایی ایجاد کرد و دولت مخالف آن بود، گفت: اینکه مجلس اختصاص بودجه به صداوسیما را تصویب کند حق قانونی نمایندگان است، اما اینکه برای یافتن منابع آن اگر قرار باشد فشار اقتصادی بر مردم وارد کنند را صحیح نمی‌دانیم.

دستیار رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از مشکلات اینگونه تصمیم‌ها عدم امنیت  و کاهش سرمایه گذاری در کشور است  زیرا اپراتورهای ارتباطی در یک مدل بلند مدت ۱۵ ساله با دولت قرار دارند و براساس این قرارداد؛ سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واریز می کنند و این به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به حساب می آید. این افزایش ۱۰ درصدی و تبدیل آن به ۳۸ درصد برای اپراتورها عدم امنیت سرمایه گذاری ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه  گران شدن اینترنت فقط شامل مصرف کنندگان اولیه نخواهد شد بلکه مصرف کنندگان ثانویه اینترنت را نیز متاثر می‌کند، خاطرنشان کرد: امروز امرار و معاش حدود یک میلیون ایرانی تنها از طریق شبکه اینستاگرام است و در سایر بسترهای اینترنت نیز افراد زیادی به کسب و کار و درآمد مشغول هستند که این افزایش تعرفه تاثیر مستقیمی بر کار این افراد و حتی مصرف کنندگان می گذارد و باعث گرانی خدمات و محصولات خواهد شد.

ربیعی گفت:  نکته دیگر اینکه یک باب غلط است که با قوانین سالانه بودجه قوانین بلند مدت نقض شود و تغییر کند. مسئله ما نیست که بودجه جایی را اضافه می کنند مسئله ما اینست که چرا از این محل زیرا در سند مصوب طرح کلان و سند معماری شبکه ملی اطلاعات آمده است که هزینه ارتباطات در سبد هزینه خانوار نباید بیش از ۲/۵ درصد باشدو مصوبه مجلس این قانون را مخدوش می‌کند.

بدعت گذاری مجلس باید در شورایعالی فضای مجازی بررسی شود

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه از نظر ما  ما این منبع درآمدی دارای اشکالات فراوان است که به شورای محترم نگهبان نیز اعلام شده، اضافه کرد: به نظر می رسد هیاهوی صورت گرفته در مورد تبصره ۶ برای پنهان کردن یک واقعیت از افکار عمومی است. مجلس در یک بدعت و در تبصره ۶ مدیریت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را به سازمانی سپرده که اساسنامه ندارد و این مهم باید در شورای عالی فضای مجازی بررسی شود. 

کسری بودجه با مالیات و اوراق قرضه تامین شد نه سرمایه مردم در بورس

ربیعی در پاسخ به خبرنگاری که پرسد معاون اول رئیس جمهور گفته تنها ۹ هزار میلیارد تومان از درآمد بودجه ۹۹ از فروش نفت بوده، آیا این شائبه استفاده دولت از سرمایه مردم در بورس برای تامین کسری بودجه اش را تقویت نمی‌کندف گفت: همانطور که گفتید این یک شائبه است و نگاه به آمار و ارقام نشان میدهد دولت کسری بودجه را از کجا تامین کرده.

وی با اشاره به اینکه منابع درآمدی دولت از سه روش و محل تامین می شود، افزود: واگذاری دارایی های سرمایه‌ای، مالی و درآمدهایی مثل مالیات منابع درامدی دولت هستند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:  بررسی منابع مالی دولت نشان می‌دهد ما بیش از ۸۹ درصد از منابع بودجه ۹۹ را محقق کردیم. و ۱۱ درصد کسری ما بوده و این ناشی از کاهش فروش منابع نفتی در بخش منابع سرمایه‌ای است.

وی اظهار داشت: با اقدامات انجام شده  منابع دولت در مالیات بیش از ۱۰۰ درصد تحقق داشته است و وزارت اقتصاد برای تامین کسری اقدام به فروش اوراق کرد و بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفته  پس مالیات و اوراق دو عنصر تامین کسری بودند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تاکید کرد: . آنچه در مورد بورس می‌گویند درست نیست زیرا نهادها و شرکتهای بزرگ و به تعبیری حقوقی ها ارتباطی به بودجه دولت ندارد.

 بازار متعادل خواهد شد

ربیعی درباره کمبود و گرانی شدید مرغ و روغن در هفته های اخیر و صف های طولانی مردم مقابل فروشگاه ها در شرایط کرونایی در شرایطی که رئیس جمهور گفته بود در دولت یازدهم و دوازدهم مردم در صفی نایستادند، با تاکید بر اینکه سال 92 تا 97 را باید در یک قالب تحلیل کرد و دو سال پس از آنرا در قالبی دیگر و در شرایط جنگ اقتصادی، گفت:  این موضوع در هفته جاری در هیات دولت مطرح شد و معاون اول رئیس جمهور نیز در همین زمینه جلسات متعددی را برگزار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه صف هایی که در هفته‌های اخیر بوجود امد و دیدیم  نتیجه فضاسازی هایی بود که در جریان بررسی  بودجه در مجلس و در مورد حذف ارز  ترجیحی کالاهای اساسی اتفاق افتاد، افزود: از همین تریبون بارها هشدار دادم که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بهم خوردن تعادل بازار می شود.

وی اظهار داشت: برخی اظهارات به شایعه چندبرابر شدن قیمت خوراک دام و دانه های روغنی دامن زد و حاصل آن نگرانی مردم و انبار کردن این اقلام توسط برخی سودجویان و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار شد. حالا تصور کنید اگر نرخ ارز این کالاها ۴ برابر می شد و اقشار کم درآمد قدرت خرید آن را نداشتند چه شرایطی برای معیشت و امنیت غذایی مردم پیش می آمد. 

وی تاکید کرد: با منتفی شدن موضوع و تاکید دولت بر ادامه سیاست حمایت از عرضه کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی و تمرکز بخش های مختلف دولت و تقسیم کار بین دستگاهی صورت گرفته و سیاست گذاریهای لازم مطمئن هستیم بازار به زودی به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

ربیعی یادآور شد: : در مورد کالاهای اساسی در سال ۹۹ با تلاشهای آقای همتی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تامین شد. برای شش ماهه اول سال آینده نیز ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی درنظر گرفته شده که یک و نیم میلیارد دلار آن برای بخش داروی وزارت و بهداشت است و چهار و نیم میلیارد دلار نیز به کالاهای اساسی مانند روغن و نهاده های دامی اختصاص خواهد یافت.

بیش از نیاز  مصرفی مرغ توزیع می‌شود

سخنگوی دولت بیان داشت: در خصوص شرایط تامین ارز روغن خام و دانه های روغنی امسال نسبت به سال گذشته تفریبا تفاوتی نداشتیم و میزان تولید کارخانه ها نسبت به سال گذشته حدود ۵ الی ۶ درصد اضافه شده است. انبارها هم پر است و در این زمینه مشکلی نخواهد بود.

ربیعی گفت: در مورد مرغ هم بحث های بسیار زیادی شد. در گذشته به طور متوسط ۱۰۷ الی ۱۱۰ میلیون جوجه ریزی صورت می گرفت که در این مقطع ۱۲۷ میلیون جوجه ریزی انجام شده است. شرایط از نظر تامین مواد اولیه مورد نیاز مرغداری ها مشکلی ندارد. وزارت جهادکشاورزی معتقد است که از نظر جوجه ریزی، امکانات، دانه و نهاده ها مشکلی نیست.

وی افزود: مصرف روزانه مرغ کشور حدود ۵۶۰۰ تن است که در حال حاضر به متوسط ۷۱۰۰ تن روزانه مرغ به بازار تزریق می شود. مثلا در بازار قزل قلعه که حدود ۷ تن سهمیه دارد در روزهای گذشته ۱۳ تن مرغ تزریق شده است و طبق آمار شاید حداکثر تا ماه آینده فراوانی هم داشته باشیم ومجبور باشیم از تامین کنندگان خرید هم بکنیم.

ربیعی تصریح کرد: البته در نظام توزیع مشکلاتی وجود داشت که وزیر کشاورزی از روز گذشته با حضور در میادین عرضه مرغ و بازار به صورت مستقیم مساله اشکال در توزیع را بررسی کردند و بر آن نظارات خواهند داشت.

تمهیدات تامین میوه عید

سخنگوی دولت درمورد تمهدیات تامین  میوه شب عید نیز  گفت: ستادی با حضور تشکل های تولیدی، اتاق اصناف و شبکه توزیع با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت تشکیل شده است و تصمیمات مهمی را اتخاذ کردند. قرار شد که در سازمان میادین و تره بار غرفه مجانی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرند تا بتوانند عرضه مستقیم داشته باشند.

ربیعی گفت: همچنین با اتحادیه میوه و تره بار صحبت شد که در میادین اصلی امکان عمده فروشی را نیز فراهم کنند. همچنین در پارکینگ نمایشگاه ها نیز بنا شد غرفه های عرضه میوه در سطح خرده فروشی فراهم شود تا مردم به راحتی امکان خرید را داشته باشند. 

سخنگوی دولت بیان داشت: استانداران سراسر کشور نیز مکلف شدند با هماهنگی وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در استان همین الگوی توزیع میوه را در استانها و شهرهای بزرگ ایجاد کنند.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.