دکتر قلیان گفت: تعداد نمونه های مثبت شده از کرونای انگلیسی در مشهد به ۲۴ نفر رسیده است و پس از آن تصمیم براین شده است که دیگر نمونه گیری برای ابتلا به کرونای انگلیسی نداشته باشیم.

آمار مبتلایان کرونای انگلیسی در مشهد به ۲۴ نفر رسید/دیگر تست کرونای انگلیسی نمی گیریم

دکتر مهدی قلیان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص آخرین وضعیت مبتلایان به کرونای انگلیسی در مشهد، عنوان کرد: اکنون تعداد نمونه های اثبات شده کرونای انگلیسی در مشهد به ۲۴ نفر رسیده است. همچنین این نوع از کرونا در برخی از شهرستان های استان  نیز دیده شده و درعمل باید گفت که کرونای انگلیسی درتمام استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: از طرف معاون وزیر بهداشت به ما اعلام شده است که  ضرورتی برای نمونه گرفتن کرونا انگلیسی نیست. در حال حاضر از افراد مشکوک به ابتلا به کرونا تنها آزمایش pcr گرفته می شود و دیگر لزومی به اثبات ابتلای این افراد به کرونای انگلیسی وجود ندارد.

دکتر قلیان با بیان اینکه کرونای انگلیسی در کشور در حال چرخش است، تصریح کرد: در ابتدا که نمونه برای نوع انگلیسی کرونا می گرفتیم به این خاطر بود که مشخص شود آیا کرونای انگلیسی به کشور و استان وارد شده است یا خیر. اکنون بر این قضیه واقف شده ایم و اطمینان داریم که این نوع از کرونا در کشور وجود داشته و در حال جابه جایی بین شهرهاست.

وی ابراز داشت: لزومی ندارد که در مورد نوع کرونا بحث و گفتگو شود چون نحوه پیشگیری و درمان انواع کرونا یک روش مشترک دارد. موضوعی که بسیار حائز اهمیت است، میزان سرایت بسیار بالای این ویروس است که مطابق ادعای برخی از پژوهشگران تا ۷۰ درصد بیشتر از ویروس کرونای معمولی است. بنابراین باید حواس همه مردم بیش از گذشته جمع باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به همراه آزمایش pcr که از افراد مشکوک به کرونا گرفته می شود، آزمایش کرونای انگلیسی گرفته نمی شود، اظهار داشت: آزمایش کرونای انگلیسی پس از آزمایش pcr انجام می شود و باید تغییرات ژنی آن بررسی شود لذا هزینه ای مجزا برای آن لازم است. حال اینکه روش درمان آن با کرونای معمولی هیچ تفاوتی ندارد. به همین دلیل لزومی ندارد که نوع کرونا شناسایی شود.

وی ادامه  داد: همانطور که گفته شد در ابتدا انجام آزمایش های کرونای انگلیسی به این دلیل بود که متوجه شویم آیا پای این نوع از ویروس به مشهد و خراسان رضوی هم رسیده است یا خیر. اکنون به وجود این ویروس در بین مردم اطمینان داریم و لزومی ندارد هزینه ای اضافه انجام شود. اگر شرایطی وجود داشت که با مشخص شدن نوع ویروس نحوه درمان آن نیز متفاوت بود هزینه را حتما متقبل شده و افراد مبتلا به کرونای انگلیسی را شناسایی و درمان می کردیم اما اکنون این کار هیچگونه توجیهی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وضعیت جسمانی افرادی که آزمایش ابتلا به کرونای انگلیسی آنها درخراسان رضوی مثبت اعلام شده بود، نیز گفت: هیچ گزارشی مبنی بر بدحالی و وخامت حال این افراد به دست ما نرسیده است و امیدوارم به زودی بهبودی کامل پیدا کنند.

وی افزود: اکنون شرایط کلی شهر مشهد باتوجه به اینکه شهری زائر پذیر است و افراد زیادی به این شهر مسافرت می کنند شرایط خوب و مناسبی است. اما باید گفت که آمار ابتلا به کرونا در هفته جاری نسبت به هفته گذشته با یک شیب ملایم رو به افزایش است. درواقع از ابتدای هفته تاکنون آمار مبتلایان به کرونا اندکی روند افزایشی داشته است.

وی با ذکر این موضوع که اکنون آمار افراد فوت شده در تمام استان که ابتلا به کرونای آنها مثبت بوده است تک رقمی است، خاطرنشان ساخت: وضعیت مشهد درشرایط زرد است و میزان مبتلایان و فوت شدگان براثر کرونا درحال حاضر در خراسان رضوی قابل قبول است. اگر وضعیت در شرایط مناسبی است به خاطر توجه و حساسیت مردم به این مسایل است. همین مردم نیز می توانند با بی توجهی به شرایط، وضعیت سلامت را به مخاطره انداخته ودوباره شرایط را قرمز کنند. لذا از مردم عزیز استدعا دارم کماکان مسایل بهداشتی را رعایت کرده و نسبت به رعایت شیوه نامه ها کوشا باشند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.