وزیر خارجه روسیه که به امارات سفر کرده، گفت: در مسکو معتقدند برای از سر گیری اجرای کامل برجام، آمریکا و ایران باید گام‌های هم زمان و هماهنگی بردارند چرا که در غیر این صورت چانه زنی می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

لاوروف: احیای برجام با اقدام هماهنگ ایران و آمریکا امکان پذیر است

قدس آنلاین: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه که به امارات متحده عربی سفر کرده امروز در کنفرانس مطبوعاتی بعد از پایان مذاکرات خود با "عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه و همکاری‌های این کشور در ابوظبی اعلام کرد که مقامات مسکو از قصد واشنگتن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کنند.  

لاوروف گفت: «ما از تصمیم دولت جو بایدن درباره بازگشت به برجام استقبال می‌کنیم، هرچند واقعیت این است که این تصمیم هنوز تحقق نیافته، برای اینکه در خود ایالات متحده نیز، آنطور که من متوجه شده‌ام، هنوز در حال بررسی چگونگی این اقدام هستند.»  

به گزارش خبرگزاری تاس وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو همچنان امکان تدوین گام‌هایی هماهنگ برای ایران و آمریکا در جهت از سر گیری اجرای کامل توافق هسته‌ای را ممکن می‌داند، ادامه داد: «برای این منظور لازم است تا درباره این وظیفه در آینده نزدیک تصمیم گیری شود. ما معتقدیم که برای این کار باید گام‌های هم زمان و هماهنگی از سوی طرف ایرانی و آمریکایی برداشته شود. برای اینکه، اگر ما در شرایط کنونی اصرار کنیم که چه کسی باید نخست به اجرای تعهدات خویش بازگردد، این چانه زنی می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.»

به گفته وی، کنفرانس امنیتی درباره اوضاع منطقه خلیج فارس که روسیه پیشنهاد آن را مطرح کرده، می‌تواند عرصه‌ای برای بررسی احیای برجام باشد.

سرگئی لاوروف توضیح داد: «بازگشت به موضوعاتی که در حال حاضر در رابطه با امکان ازسرگیری اجرای کامل توافق هسته‌ای مطرح است، از جمله مسائلی که به عنوان پیش شرط برای ایران به نظر می‌رسد، مانند برنامه موشکی یا سیاست این کشور در منطقه، به عقیده ما، اگر کنفرانس پیشنهادی ما درباره مسائل امنیتی در منطقه خلیج فارس، مسلماً بر اساس اصول احترام به منافع همه کشورهای منطقه، حق برابرای و ضرورت حرکت به سمت سازش قابل قبول متقابل برگزار شود، در چنین کنفرانسی می توان هر گونه مسئله‌ای که به نگرانی‌های امنیتی همه طرفین در منطقه مربوط می‌شود را مورد بحث و بررسی قرار داد.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.