سینما قدس مشهد پس از ۵۱ سال فعالیت به پایان راه خود رسیده است و با تعطیلی همیشگی سینمایی جدید جایگزین آن خواهد شد.

سانس آخر سینما قدس مشهد

به گزارش قدس آنلاین، گذر زمان همراه با روزآمدی و تغییرات رفته‌رفته انسان‌ها، اشیاء و سازه‌ها را با خود می‌برد و تنها خاطراتی را به یادگار می‌گذارد. این تغییر امروز به یکی از سینماهای قدیمی مشهد رسیده و قرار است با پایان کار و احتمالاً تخریب آن تنها خاطرات روزهای خوش آن در ذهن‌ها بماند. سینما آریا که در سال ۱۳۴۸ فعالیت خود را آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب با تغییر نام به سینما قدس به کار خود ادامه داد.

این سینمای ۵۱ ساله که در خیابان پاسداران قرار داشت دارای دو سالن نمایش با ظرفیت ۵۸۸ و ۲۴۲ صندلی بود و پس از انقلاب حوزه هنری آن را مدیریت می‌کند. اکنون حوزه هنری تصمیم گرفته با توجه به قدیمی‌بودن و قرارگیری در موقعیت جغرافیایی نامناسب و نداشتن امکانات کافی پایان کار سینما را رقم بزند و با فروش آن سینمای دیگری را جایگزین آن کند. بر این اساس قرار است پردیس سینمایی مجتمع مهر کوهسنگی به عنوان سینمای جدید حوزه هنری در مشهد جایگزین سینما قدس شود.

محمد ملک‌ثابت -مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور در این خصوص، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌هایی که در حوزه هنری صورت گرفت مشخص شد که سینما قدس از نظر موقعیت شهری، تأمین پارکینگ، نزدیکی به دو سینمای هویزه و آفریقا و همچنین شرایط خاص دیگری که داشت قابلیت این‌که بتواند در قالب یک سینما فعالیت داشته باشد را ندارد. البته این تصمیمی یک روزه نبود و کارگروهی در طی مدت یکسال بر روی این موضوع تمرکز داشتند و بنا شد که این سینما به محل دیگری واگذار شود.
 
وی ادامه داد: از طرفی با واگذاری این سینما موفق شدیم که سینمای دیگری را جایگزین کنیم و جایگاه خوبی را برای ادامه فعالیت سینمایی در کشور در شهر مشهد پیدا کنیم. بر همین اساس حوزه هنری طبقه ششم مجتمع مهر کوهسنگی که بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع است را خریداری کرد و تصمیم گرفت که این مکان را تبدیل به یک پردیس سینمایی کند و اکنون در حال آماده‌سازی این سینما است و امیدواریم که این سینما با بیش از ۱۰ سالن و با امکانات به روز، کمتر از یکسال آینده افتتاح شود.

مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور تصریح کرد: این در حالی است که حوزه هنری برای خرید این سینما علاوه بر مبلغی که به ازای فروش سینما قدس دریافت کرده بود، مبالغی را هم از بودجه خود استفاده کرده است که در حقیقت این کار یک معاوضه معقولی در یک جریانی است که به نفع حوزه هنری و البته وجه فرهنگی مشهد و جوانان مشهد است.

ملک‌ثابت با تاکید بر این‌که «مشهد در این پازل سینمایی و تدبیر سینماسازی که حوزه هنری در برنامه‌های خود دارد برد خیلی شیرینی داشته است»، افزود: در واقع ما از یک سالن مستهلکی که امکانات مطلوبی نداشت، از پارکینگ مطلوبی برخوردار نبود و شرایط خاص خود را داشت به یک پردیس سینمایی با ۱۰ سالن داشته و دارای موقعیت خوب شهری از جمله دسترسی آسان به مترو، قرارگیری در کنار فضایی مانند فضای سبز کوهسنگی، برخورداری از ظرفیت بسیار خوب بالغ بر ۶۰۰ پارکینگ و قرارگیری در کنار پارکینگ الیت با ظرفیت ۲۰۰۰ جای پارک رسیدیم.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که اکنون این پردیس سینمایی در حال آماده‌سازی است طبق پیشنهاداتی که ارائه شده، احتمالاً با نام پردیس سینمایی «مهر کوهسنگی» فعالیت خود را آغاز کند، اما باز هم به طور قطع نمی‌توان گفت که این سینما با چه نامی افتتاح خواهد شد.

مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور با اشاره به این‌که «یک نهضت سینما سازی در چند سال گذشته در مشهد شکل گرفته است»، گفت: خوشبختانه این شهر در مسیر ناوگان سینمایی رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که سینما هویزه با موقعیت خوبی که دارد یک سینمای محبوب به نظر می‌آید و امروز برای جریان فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد و البته کشور یک افتخار است، زیرا این سینما به دلیل اقدامات متنوع و خوبی که انجام داده است جزء سه سینمای برتر کشور محسوب می‌شود.

ملک ثابت اضافه کرد: همچنین علاوه بر این سینما، سینما آفریقا هم که در گذشته یک سینمای معمولی بود با بازسازی، انجام برخی اقدامات و استفاده از امکانات به‌روز به یکی از سینماهای خوب مشهد تبدیل شد و امروز به مخاطبان خود خدمت‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به تصمیماتی که در خصوص سینماهای کشور گرفته شده، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیمات مختلفی برای سینماهای کشور گرفته شد. طبق آخرین تصمیمات گرفته شده قرار است با عنایت به سیاستگذاری که در جایگاه، گسترش و بازسازی ناوگان هنری آن دسته از سینماهایی که در مجموعه نهادهای زیر مجموعه دفتر مقام معظم رهبری هستند به حوزه هنری واگذار شوند. بر این اساس حوزه هنری در پازل سینماهای خود، سینماهای مختلفی را در شهرهای مختلفی دارد که هماهنگی، اداره، بازسازی و جابه‌جایی آن‌ها زیر نظر سازمان مرکزی حوزه هنری صورت می‌گیرد. 

مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور عنوان کرد: طبق آخرین دستوری که از سوی دفتر مقام رهبری در سال ۹۲ صادر شده و پیشنهادهای مختلفی است که در نهادهای مختلفی داده شده است، سینماهای در اختیار نهادهایی مانند بنیاد جانبازان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد شهید به حوزه هنری تحویل داده‌اند.

ملک‌ثابت اضافه کرد: در واقع هدف از این واگذاری این بوده که ناوگان سینمایی یک مدیریت و برنامه‌ریزی منسجم و قابلیت کنترل و بهینه‌سازی داشته باشد. بر این اساس امروزه هیچ یک از این نهادها، سینمایی ندارند. بر مبنای این تدبیر کلی نظام فرهنگی کشور سینماهای نهادها در یک مرکز و آن هم در حوزه هنری متمرکز شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.