رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در همه زمینه­ های اقتصادی مشترک با ازبکستان مناسبات خود را توسعه ببخشد.

ذوالنوری: آمریکا چاره‌ای جز برگشتن به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها ندارد

قدس آنلاین:  فرقت صدیق­ اف معاون وزیر خارجه ازبکستان امروز  با مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار از تقویت همکاری ­های پارلمانی میان ایران و ازبکستان استقبال کرد و گفت: گروه­ های دوستی پارلمانی میان مجالس دو کشور تشکیل شده ­اند و تعاملات خود را آغاز کرده­ اند. خوشبختانه نشست مجازی روسای دو گروه به خوبی برگزار شده و گام مهمی جهت تحکیم روابط پارلمانی دو کشور برداشته شد.

ذوالنوری با اشاره به دوستی دیرینه ایران و ازبکستان، اظهار کرد: دو کشور تعلقات فرهنگی زیادی دارند. مهمترین وجه اشتراک دو کشور، دین اسلام است. خوشبختانه علی رغم حکومت نسبتا طولانی کمونیست­ ها بر ازبکستان، مردم باورهای دینی خود را حفظ کرده­ اند. این وجه مشترک دو ملت می­ تواند مبنای اساسی برای تقویت و توسعه دوستی­ های مردم ایران و ازبکستان باشد.

وی در ادامه افزود: حفظ بنیان­ های فرهنگی و دینی در جوامع امروزی مانع مهمی جهت جلوگیری از نفوذ استکبار جهانی و مبارزه با سیطره­  آن­ها است که به طرق مختلفی تبلیغ می­ شود. امروزه نظام سلطه به دنبال جهانی­ سازی فرهنگ خود، کنترل سایر کشورها و کمرنگ کردن سنت­ ها و باورهای دینی و فرهنگی سایر ملت­ ها است؛ از این رو در همکاری­ های دو کشور باید جایگاه ویژه ­ای برای تقویت وجوه فرهنگی دو ملت قائل باشیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت همکاری­ های اقتصادی دو کشور، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در همه زمینه­ های اقتصادی مورد علاقه طرفین مناسبات خود را با ازبکستان تحکیم ببخشد. جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین ماشین آلات و قطعات، خدمات فنی و مهندسی، ساخت جاده و راه ­سازی، سدسازی و کشاورزی ظرفیت بالایی دارد. تسهیل مناسبات در این حوزه ­ها کمک شایانی به افزایش سطح مناسبات دو طرف خواهد کرد. مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که در این راستا زیرساخت­ های قانونی را فراهم سازد و به رفع موانع قانونی احتمالی همکاری­ ها کمک کند.

ذوالنوری در پایان و در پاسخ به سؤال معاون وزیر خارجه ازبکستان در خصوص آینده­  برجام با توجه به تغییرات کنونی کاخ سفید، خاطرنشان کرد: ما وضعیت همکاری­ های خود با سایر کشورها را با تغییر افراد در کاخ سفید تنظیم نمی­ کنیم. جمهوری اسلامی ایران بنا را بر توان خود در داخل گذاشته است و با توجه به مقاومت یکپارچه ملت در مقابل آمریکا، تحریم ­های آنها رنگ باخته­ اند و چاره­ ای برای آمریکا جز برگشتن به تعهدات برجامی و لغو تحریم ­ها وجود ندارد.

دیدگاه­ های سیاسی ایران و ازبکستان بسیار به هم نزدیک هستند

همچنین فرقت صدیق­ اف معاون وزیر خارجه ازبکستان در این دیدار با اشاره به مشترکات دینی و فرهنگی مردم ازبکستان و ایران، گفت: ما با ایران نه تنها به لحاظ دینی، فرهنگی و تمدنی مشترکات زیادی داریم بلکه اکنون دیدگاه­ های سیاسی دو کشور بسیار به هم نزدیک هستند.

وی افزود: ازبکستان از توسعه روابط پارلمانی میان مجالس دو کشور استقبال می­ کند و معتقد است گروه­ های دوستی پارلمانی و کمیسیون­ های تخصصی دو پارلمان می­ توانند نقش موثری در تقویت همکاری­های فیمابین داشته باشند.

معاون وزیر خارجه ازبکستان در ادامه، ضرورت توجه طرفین به تقویت همکاری­ های فرهنگی را خاطرنشان کرد و گفت: دو کشور از کشورهای اسلامی هستند و اشتراکات فرهنگی زیادی دارند بنابراین بسترهای لازم برای توسعه روابط دو طرف فراهم است. ما از تقویت گفتگوهای میان علما و دانشمندان ایران و ازبکستان استقبال می­ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارتقاء سطح همکاری­ های اقتصادی ایران و ازبکستان تاکید کرد و افزود: مشکلاتی که پاندمی کرونا برای تجار و توسعه همکاری­ های اقتصادی ایجاد کرد موجب شد سطح تبادلات تجاری دو کشور کاهش یابد اما اکنون با توجه به ظرفیت­ های موجود می­ توانیم این روابط را از سر بگیریم.

معاون وزیر خارجه ازبکستان همچنین گفت: تجار دو کشور بسیار علاقمند به کار با یکدیگر هستند و ما معتقدیم تبادلات تجاری تأمین کننده منافع هر دو طرف است.

فرقت صدیق­ اف در پایان با اشاره به همکاری خوب ایران و ازبکستان در مجامع بین­ المللی خواستار تداوم و توسعه این همکاری­ ها شد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.