نشست خبری مدیران اقتصادی خراسان رضوی درروزهای پایانی سال و در سالن سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ساختمان استانداری برگزار شد.

صادرات کالای های خراسان رضوی به ۹۳ کشور / شهرک های صنعتی مشهد توسعه می یابند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مرتضی اشرفی دراین  نشست خبری که با حضور مدیران اقتصادی استان برخی از خبرنگاران رسانه‌های خراسان رضوی برگزار گردید، عنوان کرد: به رغم محدودیت هایی که صادرات کالا از استان با آن مواجه بوده است، تراز بازرگانی خراسان رضوی مثبت و حجم ۸۱۳ میلیون دلار رسیده است. تنوع کشورهای هدف صادرکننده نیز بالا و به ۹۳ کشور از استان صادرات انجام می شود.

وی ادامه داد: در سالی که جاری، آسیب هایی را از طف تحریم ها و شیوع کرونا براقتصاد استان شاهد بودیم. همچنین مسایل اقتصادی مهمی در استان هم از نظر تولید و هم از نظر بازارهای داخلی و خارجی  وجود دارد که باید به آن رسیدگی می کردیم.

وی اظهار کرد: تامین کالای های اساسی یکی از مهمترین موضوعات که دغدغه اصلی مسئولان استانی و مردم بخصوص در ایام پایانی سال است. تلاش و همراهی زیادی در سطح ملی و هم درسطح استانی در خصوص تنظیم بازار و تامین امنیت غذایی صورت گرفته است.

وی تشدید ادامه دار نظارتها، ترمیم شبکه توزیع کالاهای اساسی، الکترونیکی کردن فروش که به ویژه برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی بسیارمفید است را از جمله اقدامات تیم مدیریت اقتصادی استان عنوان و تصریح کرد: باید سعی کنیم که با تعاملی که بین دستگاه های اقتصادی بخصوص در حوزه تنظیم بازار وجود دارد بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم. جلسات تنظیم بازار برخلاف گذشته که هفته ای یک بار انجام می شد، اکنون روز درمیان برگزار می شود.

اشرفی گفت: از نظر برخی شاخص های اقتصادی، خراسان رضوی در سال جاری نسبت به متوسط کشوری از وضعیت خوبی برخوردار بوده است. به لحاظ کمترین نرخ بیکاری در کشور، رتبه اول را دارا هستیم. در سرمایه گذاری خارجی به لحاظ تعداد سرمایه گذاری رتبه اول و به لحاظ حجم سرمایه گذاری رتبه سوم در کشور را داریم. تنوع سرمایه گذاری خارجی نیز بسیار خوب بوده است. درتلاش هستیم در سال جدید برنامه عملیاتی و مشخص از تمام دستگاه های اجرایی دریافت و تنظیم کنیم تا برای صادرات از آن استفاده شود و شاهد تقویت صادرات هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی باشیم.

دویست و بیست هزار واحد صنفی در استان از کرونا آسیب دیده اند

دکتر اشرفی یادآور شد: در استان دویست و بیست هزار واحد صنفی وجوددارد که نسبت به کشور شاید بیشترین آسیب کرونایی را متحمل شده ایم. از اوایل سال اقداماتی را هم در سطح ملی و هم در سطح استانی در راستای کاهش آسیب ها انجام داده ایم. در حوزه مالیاتی و تامین اجتماعی مساعدت هایی شده است و سعی می کنیم مساعدت ها ادامه داشته باشد.

وی افزود: از سرمایه تخصیصی ۱۴۰۰ میلیاردتومانی که دولت برای چهارده رسته اقتصادی در نظر گرفته بود، تاکنون توانسته ایم حدود ۶۵۰ میلیارد تومان پرداخت داشته باشیم که از این نظر در رتبه دوم کشور قرار داریم.

وی با ذکر این موضوع که در حوزه تولید، توسعه شبکه های کشاورزی را مدنظر قرار داده ایم، تاکید کرد: استاندار جدید خراسان از بدو ورود به استان، انعقاد تفاهم نامه ۱۰۰۰ هکتاری شهرک های کشاورزی درحوزه گلخانه ها و مجتمع دامپروری و آبزیان را در دستور کار قرار داد. اکنون درتمام شهرهای استان که پتانسیل داشته اند جانمایی زمین ها انجام شده وامیدوارم باتامین زیرساخت ها در سال های آینده در خصوص امنیت غذایی وضعیت مناسبی داشته باشیم.

وی درخصوص اقدامات استانداری در زمینه جهش تولید خاطرنشان ساخت: تفاهم نامه ای توسط استانداران استان های کشور با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشوری انعقاد شده است. در این مدت و در استان ۱۲۰ پروژه جهش تولید شناسایی شد و حدود ۱۹۰۰ میلیارد تسهیلات با نرخ ترجیحی در اختیار مدیران این پروژه ها قرار داده خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: درزمینه تامین مالی نیز از منابع داخلی بانک ها برای حمایت از بنگاه های تولیدی استفاده می کنیم. خوشبختانه رشدی در حدود ۱۰۱ درصد در زمینه پرداخت تسهیلات نسبت به سال گذشته شاهد بوده ایم. در سال ۹۹ حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در موضوعات اشتغال زایی در روستاها و کسب و کارهای خانگی پرداخت کرده ایم.

وی بیان داشت: ستاد تسهیل در کلینیک صنعت و معدن به صورت مرتب تشکیل جلسه می دهد و خوشبختانه هدف گذاری ما این است که هیچ واحدی را معطل تشکیل جلسات نکنیم. درحوزه های مختلف پرونده ها بررسی شده و حدود ۱۹۰ جلسه با ۲۲۰۰ مصوبه تاکنون برگزار شده است. بیشتر جلسات در زمینه تامین مالی و صدور مجوزها و مالیاتی بوده است.

توسعه شهرک های صنعتی استان

اشرفی مدعی شد: یکی دیگر از برنامه هایی که هدف گذاری شده است، توسعه شهرک های صنعتی بویژه در شهرستان مشهد است. به دلیل تقاضای بالا و محدودیتی که این شهر برای سرمایه گذاری دارد تصمیم بر این شده است که شهرک های صنعتی این شهر افزایش یابد. درهمین راستا مباحث زیست محیطی شهرک صنعتی پنجم مشهد ابلاغ شده و انشاالله به زودی شاهد افتتاح آن هستیم. همچنین درحال برنامه ریزی برای ایجاد یک شهرک صنعتی بزرگ هستیم.

وی ادامه داد: برنامه های اقتصادی مشخص برای شهرستان های استان، براساس مزیت ها و توانایی آنها در حال تدوین است. برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای شهرستان ها براساس اسناد بالادستی در نظر گرفته شده است.

در مباحث معدنی پیشرو هستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان این موضوع که در مباحث معدنی به ویژه معادن مس، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، ابراز داشت:  در چند ماه گذشته توانستیم بالغ بر شصت پروانه بهره برداری قدیمی معدن که سلب صلاحیت شده بود را به مزایده بگذاریم. سایر پروانه های اکتشاف و بهره برداری سلب صلاحیت شده نیز در دستور کار قرار دارند و انشاالله شاهد شکوفایی در زمینه تولیدات معدنی و هم در زمینه اشتغال زایی خواهیم بود.

وی درخصوص آسیب های وارده از ویروس کرونا نیز گفت: از پایان سال گذشته کمیته اقتصادی پشتیبانی ستاد کرونا تشکیل شد. تهدیدی که کرونا در یک ماه پایانی سال قبل داشت را توانستیم به فرصتی برای تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسک و الکل تبدیل کنیم. اکنون قیمت ماسک به دوران قبل از کرونا رسیده است و نه تنها کمبود ماسک جبران شده بلکه اکنون مازاد تولید در استان داریم و تقاضای ارسال ماسک از دیگر استان های کشور به دست ما می رسد.  

وی اظهار کرد: یکی دیگر از تصمیمات مهم، بهره مندی از مرزهای استان با کشورهای همسایه است. بیش از ۸۳۰ کیلومتر مرز با افغانستان و ترکمنستان داریم و برای ساماندهی مرزهای استان برنامه های ویژه ای داریم. طرح ساماندهی مرز دوغارون را در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین کرده ایم که درحال طی پروسه تایید نهایی است.

محدودیتی در توزیع مرغ وجود ندارد

اشرفی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس درخصوص اقدامات استانداری براجرای تنظیم بازار و میزان کالاهای اساسی عرضه شده به نرخ مصوب دولتی در ایام پایانی سال گفت: خوشبختانه ذخایر مرغ منجمد، برنج، گوشت قرمز، گندم به میزان کافی هست و دراین زمینه مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه از تهران درخواست داشته ایم که سهمیه جدیدی نیز به استان ارائه شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید در نظر بگیرم مباحث شیوه نامه های بهداشتی است که مدنظر ستاد مبارزه با کرونا نیز قرار دارد. در تلاشیم تا روش هایی را تعریف کنیم که مانع ایجاد صف در مقابل مغازه های عرضه کالاهای اساسی شود.

وی با بیان این نکته که بیشترین تمرکز در جلسات تنظیم بازار بر موضوع مرغ است، افزود: ابتدا سعی می کنیم که بیش از پیش نحوه عرضه مرغ را کنترل نماییم و دیگر اینکه اگر نیاز استان در عرضه مرغ به نرخ مصوب دولتی تامین نشود از ذخایری که موجود هست این نیاز را برطرف خواهیم کرد. خوشبختانه مقداری مرغ منجمد مازاد بر سهمیه استان جذب شده است که توزیع آن از هفته قبل آغاز شده است.

وی درخصوص قیمت کالاهای اساسی نیز گفت: قیمت های کالاهای اساسی در ستاد تنظیم بازار ملی مصوب می شود، اگر بیش از این قیمت در بازار ارائه شود شامل تخلف شده و دستگاه های مرتبط با آن برخورد خواهند کرد. برخوردهایی نیز تاکنون از طرف بازرسی اصناف و بازرسی سازمان صمت با متخلفان صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.