در پی بدعهدی طرح کوواکس، مقامات بوسنی به دنبال کمک از دیگران برای تامین واکسن مورد نیاز خود افتاده‌اند. این کشور تا کنون 22 هزار دوز واکسن اسپوتنیک V از روسیه تهیه کرده است.

بوسنی: حتی یک دوز از واکسن طرح کوواکس را هم دریافت نکرده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین، «بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین نگرانی خود درباره این واقعیت که کشورش هنوز هیچکدام از واکسن کرونایی که اتحادیه اروپا بر اساس طرح کوواکس قول آن را داده بود دریافت نکرده است.

وی که در جریان سفر به آلمان این سخنان را مطرح می‌کرد با ناخوشایند توصیف کردن  این موضوع افزود: ‌«ما از کوواکس انتظار داریم که به تعهدات قراردادی خود پایبند باشد».

وزیر خارجه بوسنی اضافه کرد که این کشور به تعهدات خود عمل کرده و هزینه بیش از 1.2 میلیون دوز را از طریق طرح بین‌المللی کوواکس پرداخت کرده اما تا کنون حتی یک دوز واکسن هم دریافت نکرده است».

وی که در کنار «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان صحبت می‌کرد، گفت: «شهروندان ما به صورت توجیه‌ناپذیری ناخرسند هستند».

این مقام بوسنی گفت که هر روز که می‌گذرد جان انسان‌های بیشتری در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا از دست می‌رود.

بوسنی هرزگوین که یکی از کشورهای حوزه بالکان است 3.5 میلیون جمعیت داشته و تا کنون بیش از 5 هزار نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

میزان مرگ و میر به دلیل ابتلا به کرونا در بوسنی هرزگوین در مقایسه با تعداد جمعیت این کشور از بالاترین آمارها در جهان به شمار می‌آید.

در پی بدعهدی طرح کوواکس، مقامات بوسنی به دنبال کمک از دیگران برای تامین واکسن مورد نیاز خود افتاده‌اند. این کشور تا کنون 22 هزار دوز واکسن اسپوتنیک V از روسیه تهیه کرده است.

هایکو ماس نیز در این دیدار درباره تاخیر بوجود آمده در توزیع واکسن طرح کوواکس ابراز تاسف کرد اما گفت که این روند به زودی آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان گفت: «کوواکس قصد دارد طی هفته‌های آتی و تا پایان ماه مه (اواسط خرداد)، بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای غرب بالکان ارسال کند که از این تعداد 130 هزار دوز برای بوسنی خواهد بود».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.