مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: ایجاد سیستم جامع مدیریت جهانی محصول زعفران برای حفظ این محصول ضروری است که رونمایی از طرح سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران (OSEC) توسط رییس جمهوری در همین راستا بوده است.

ایجاد سیستم جامع مدیریت جهانی محصول زعفران ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی تقوایی افزود: با توجه به نقش راهبردی اقتصاد کشاورزی و جایگاه ارزشمند زعفران در این عرصه به نظر می رسد طراحی یک سیستم پایدار برای ثبات، بهسازی و تعالی زنجیره تامین، تولید و توزیع زعفران با محوریت نیاز سنجی، اشتغال، سلامت حرفه ای کشاورزان و دسترسی آسان به بازارهای جهانی از مهم ترین و اساسی ترین اقدامات در خصوص زعفران و صنعت وابسته به آن است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران (OSEC) در ایران توان تولید و ظرفیت زعفران کشورمان را در دنیا نمایان می کند ادامه داد: زعفران محصولی است که ۹۵ درصد آن در ایران تولید می‌شود لذا می‌توانیم از راه اندازی اوسک به الگویی برای توسعه تجارت سایر محصولات برتر ایرانی دست یابیم

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به این که ایران با بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران جهان، بزرگترین تولید کننده این محصول در دنیا نیز هست، مسوولیت ملی و فراملی در تجارت عادلانه و پشتیبانی از محصول ایرانی را دارد که متاسفانه در شرایط حاضر مورد تهدید سایر کشورها با رویکردهای غیرحرفه ای از جمله قاچاق پیاز زعفران قرار گرفته است بنابراین ایجاد و راه‌اندازی یک سیستم جامع برای مدیریت محصول در سطح جهانی که طراحی آن توسط یک شرکت در ایران صورت گرفته ضروری و الزامی بود.

تقوایی افزود: خوشبختانه با طراحی این سیستم، جمهوری اسلامی ایران در تاسیس سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران (OSEC)پیشگام شد و با راه اندازی و ایجاد بورس بین المللی زعفران برای برندسازی و توسعه بازارهای بین المللی جدید قدم مثبتی برداشت.

وی تاکید کرد: بدون تردید ایران به دلیل سهم خود در تولید زعفران باید متولی این کار باشد چرا که زعفران محصولی است که با تلاش فراوان کشاورزان ایرانی به بار می نشیند و نیاز به اصلاح روندها در تولید، بازاریابی و فروش این محصول در بازار داخل و خارجی احساس می شود.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: ورود زعفران به بورس کالا یک گام مثبت در راستای اصلاح این روندها بوده است که با راه اندازی سازمان جهانی اوسک بدون تردید زمینه برای شناساندن زعفران ایران به دنیا و مرجعیت قیمتی بورس ایران فراهم می شود.

تقوایی افزود: تاکنون نیز برنامه ریزیهای بسیاری در زمینه ایجاد زیر ساختها و الزامات ملی طرح جهانی OSEC انجام شده و همچنین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این طرح حمایت کرده اند و این طرح در بهمن ماه امسال توسط ریاست جمهوری رونمایی شد

وی با بیان این که محصول زعفران ایران پس از صادرات به نام کشورهای دیگر بسته‌بندی و عرضه می‌شود ادامه داد: تشکیل سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران به نام OSEC می‌تواند ایران را به جایگاه واقعی در زمینه زعفران برساند.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: اقدامات موثر و مثبتی نیز توسط این سازمان تاکنون صورت گرفته که از جمله آنها می توان به رونمایی از لباس کشاورز و طراحی ظروف جمع آوری، ایجاد کتابخانه تخصصی زعفران، افتتاح سالن همایش های زعفران، افتتاح موزه زعفران، سامانه هوشمندسازی قیمت گذاری زعفران، اصالت سنجی زعفران، ایجاد بزرگترین انبارهای بورس زعفران کشور، پیشخوان و بانک زعفران اشاره کرد.

پارسال سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی ۸۷ هزار و ۹۰۰ هکتار بود که از این سطح بیش از ۳۲۰ تُن محصول برداشت شد. امسال نیز ۹۲ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت.

۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.