آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی در پیامی به همایش ملی امام رضا (ع) و علوم روز در مشهد گفت: تبیین درست آموزه های اهل بیت (ع) راهگشای مشکلات اساسی جامعه اسلامی است.

تبیین درست آموزه‌های اهل بیت (ع) راهگشای مشکلات اساسی جامعه اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین،  این مرجع عالیقدر در پیام خود آورده است: با نگاهی به عناوین نشست‌های علمی که اندیشمندان علوم مختلفِ این همایش برگزار کرده‌اند، می‌توان اهمیت و جایگاه بلند آن و اهتمام مسوولان مربوطه را برای نشر علوم روز از چشمه‌سارِ دانشِ بیکرانِ ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) دریافت.  

وی در این پیام با بیان اینکه عناوین این نشست‌ها، نشان از آن دارد که اگر آموزه‌های اهل بیت (ع) در همین حوزه‌ها به ‌درستی تبیین و برابر نیازهای روز عرضه گردد، می‌تواند راهگشای مشکلات اساسی جامعه اسلامی ما در این عصر پرتلاطم شود افزود: علاوه بر آن اینگونه نشستها، استوارترین مسیر برای معرفی مکتب اهل بیت (ع) به جهان اسلام است.  

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: شخصیت علمی حضرت امام رضا (ع) به گونه‌ای است که حتی بزرگانی از اهل سنت بدان معترفند تا آنجا که ابن حجر (دانشمند معروف اهل سنت) به دانش سرشار آن حضرت (افزون بر شرافت در نسب) اعتراف می‌کند. ذهبی نیز که به تعصب معروف است، به بزرگی و شخصیت ممتاز حضرت امام رضا (ع) اقرار دارد.

وی گفت: مناظرات علمی آن حضرت با دانشمندان مذاهب و فِرَق گوناگون، گواه دیگری بر دانش سرشار آن امام همام است. به‌ویژه حضور آن حضرت در ایران و گفتگوهای علمی فراوانی که شرایط حضور برای دانشمندان علوم مختلف فراهم آورد، این تاثیر را چند برابر کرد.

این مرجع عالیقدر افزود: دستورات طبی حضرت امام رضا (ع) که بخش مهمی از آن‌ها در رساله ذهبیه منسوب به آن حضرت آمده است، می‌تواند دستمایه‌ای برای تحقیقات طبی گردد، تا همراه با بهره‌مندی از دانش‌های روز و آزمایش‌های دقیق، برابر یک فرایند منطقی و دانشی، به جامعه عرضه شود. در این میان می‌توان کتاب ارزشمند "عیون اخبار الرضا (ع) " تألیف شیخ صدوق را منبع اصلی برای دست‌یابی به آموزه‌های حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) در عرصه دانش‌های روز دانست به ‌ویژه آنچه از آن حضرت در فلسفۀ احکام بیان شده است.

وی با بیان اینکه برای تبیین آن آموزه‌های ارزشمند و تطبیقشان با دانش روز، نیاز به تلاشی مجتهدانه و همراه با آگاهی از اصطلاحات و فرضیه‌های دانش روز است ادامه داد: عزیزان دست‌اندرکار این همایش بدان توجه داشته‌ و خواهند داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: برای بهره‌مندی بیشتر از نتایج این نشست‌های علمی و رسیدن به اهداف مورد نظر، تأسیس دبیرخانه دائمی حضرت امام رضا (ع) و دانش‌های روز، برای فعالیت‌های مستمر کارگروه‌های علمی از اساتید حوزه و دانشگاه جهت تبیین علمی و عملی آموزه‌های آن حضرت در دانش روز پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: طبیعی است که بخشی از این دانش‌ها تلفیقی از دانش، ‌ روش و تجارب چندین حوزۀ علمی است که نیازمند همفکری اساتید حوزه‌های مرتبط، برای ارائۀ عالمانۀ این آموزه‌هاست.

این مرجع عالیقدر شیعه ادامه داد: همچنین راه‌اندازی مجله تخصصی برای ارائۀ نتایج پژوهش‌ها، نشر آثار برتر به زبان‌های زندۀ دنیا برای علاقه‌مندان دیگر کشورها، گسترش سطح همایش از مرحله ملی به بین‌المللی و دعوت از اندیشمندان جهان اسلام و حتی غیر مسلمان و بهره‌گیری از آنان جهت تبیین آموزه‌های حضرت امام رضا (ع) در دانش‌های روز و عرضۀ آن به مراکز علمی معتبر از دیگر پیشنهادات است.

وی گفت: تدوین کتاب‌های تخصصی در سطح نظریه‌پردازی و زیرنظر اساتید فن، ‌در داخل و خارج کشور، برای عرضۀ آموزه‌های امام هشتم (ع) و دانش روز و همکاری با مراکز علوم انسانی ـ اسلامی، جهت هم‌افزایی دانشی و عرضۀ آثاری قویم و استوار به جامعۀ علمی و نیز استفاده از اندیشمندان جوان و پرانگیزۀ حوزه و دانشگاه می‌تواند در این مسیر موثر باشد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.