چهارمین اجلاسیه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

چهارمین اجلاسیه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، چهارمین اجلاسیه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان،  در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد. در این نشست ابتدا روسای کمیسیون های تخصصی شورای عالی به ایراد سخن پرداختند.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین هاشمی گنابادی، رئیس کمیسیون اجتماعی سیاسی با تاکید بر لزوم بصیرت حوزویان در جریان‌های مختلف، ابراز کرد: باید نسبت به این مسئله اهتمام ویژه داشت و طلاب علوم دینی به این مهارت برسند.

وی با اشاره به اینکه باید به مسائل سیاسی اجتماعی به طور جدی توجه شود، گفت: اگر قرار است یک طلبه موفق باشد، باید در این بعد نیز مانند ابعاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، ورود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، رئیس کمیسیون تبلیغ نیز با اشاره به ایام کرونایی سال ۹۹، اظهار کرد: بررسی نهایی سامانه جامع مبلغان با توجه به ظرفیت عظیمی که در خراسان وجود دارد، انجام شد و امیدواریم به زودی با بهره برداری آن، همه استعدادها و قابلیت‌های این عرصه رصد، راهبری و ارائه گزارش شود.

وی افزود: بررسی الزامات و تعیین اولویت نظام جامع تبلیغ، حضور در مدارس تخصصی تبلیغ، بررسی نقش‌آفرینی در دوران کرونا و پساکرونا، بررسی طرح مهارت‌های تبلیغی خطیب و... از دیگر کارهایی است که توسط این کمیسیون اقدام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی، رئیس کمیسیون معیشت نیز در این نشست به اقدامات ویژه‌ای که در دوره شیوع کرونا انجام شده است، اشاره و گزارشی از کمک‌ها و برنامه‌های صورت گرفته، ارائه داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نظافت، رئیس کمیسیون تخصصی فرهنگ و اخلاق خطاب به مدیران و اساتید،  پدر معنوی و طبیب دوار بودن برای طلاب علوم دینی را امروز بسیار حساس و مهمتر از گذشته دانست،  به دقت در انتخاب مدیران مدارس و اساتید توجه داد و مهمترین مسئله را شناسایی افرادی برای این امور خواند.

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: امروز به نیروهای تربیتی  و موثر که انگیزه‌های طلاب را عمیق کنند و با اقتناع، زنده نگهدارند، نیاز داریم.

وی با اشاره به هجوم فرهنگی، بر اخلاق و تربیت محور بودن در همه امور تاکید کرد و گفت: اگر در این عرصه درست عمل نکنیم، آموزش و عمر اساتید هدر می‌رود و مدرک و نمره، محور خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر اینکه اگر انگیزه‌های معنوی حفظ و تعمیق نشود، ضرر خواهیم کرد، اظهار کرد: امروز معیارها آموزش است در حالی که حتی در معیشت و ساخت و سازها باید ملاک تربیتی را لحاظ کرد.

وی، عدالت تربیتی و لزوم فراهم کردن بسترهای این مقوله را نکته مهم دیگر خواند و گفت: اگر مدرسه‌ای نمی‌تواند کار تربیتی و مستمر داشته باشد، باید رودربایستی را کنار گذاشت و به تجمیع مدرسه با مدرسه ای دیگر پرداخت.

نظافت همچنین به گزارشی از کارهای انجام شده در کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان پرداخت و به مشخص شدن آسیب های مرتبط اشاره و با بیان اینکه با کمی تدبیر و ورود به میدان عمل، کارها به ثمر خواهد رسید، اظهار کرد: در سال ۹۹ نظام جامع اخلاقی تربیتی،  آیین نامه اخلاقی با رویکرد تربیتی و منشور اخلاقی طلاب، اساتید، کارکنان مرکز مدیریت و مدارس نیز تدوین شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان به تدوین پنج نظام جامع خدمات و معیشت، تبلیغ، آموزش، پژوهش و اجتماعی - سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: طرح‌های دیگری مانند: «مجاورت اجتماعی» این حوزه در دست اقدام است که می‌خواهد به این نکته یعنی «حوزه از مردم و برای مردم» است و نمی تواند از آنان جدا باشد، اهتمام دارد.

وی با اشاره به حضور بالغ بر ۱۲۰ نفر از اساتید و فضلای حوزه علمیه خراسان در قالب ۶ کمیسیون و ۱۴ کارگروه، کمیسیون های تخصصی را بازوی مشورتی و تصمیم ساز برای شورای عالی دانست.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان طرح حوزه و آینده را برنامه در دست اقدام شورای عالی حوزه علمیه خراسان خواند و اظهار کرد: باید ۵۰ سال دیگر را در نظر گرفت و دید که به چه اساتید، طلاب، محققانی نیاز است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، مطالعات کلان راهبردی را طرح دیگری دانست که در حال برنامه ریزی است.

آیت الله جواد مروی، دیگر سخنران این مراسم با اشاره به اینکه باید جایگاه امروز تفکر شیعی و پیش بینی برای آینده این اندیشه و نقش حوزه علمیه را در این مقام، دید، گفت: عظیم ترین تبلیغ را در جهان غرب ضد اسلام اصیل و تفکر اهل بیت(ع) به راه انداخته اند که البته نتیجه ای عکس آنچه مدنظرشان بوده، حاصل شده است.

وی با بیان اینکه امروز تفکر تشیع و اسلام اصیل در همه دنیا به ویژه اروپا و آمریکا موج می زند، ابراز کرد: فردا برای اسلام اصیل و مکتب بزرگ تشیع روشن است و این حرکت‌ها مدیون حوزه علمیه است. اگر این مکتب بخواهد حرکت خود را گسترده‌تر کند به قوت علمی، پژوهشی و تهذیبی حوزه علمیه نیاز دارد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تقدیر از تضارب آرا و تبادل افکار برای برنامه ریزی در حوزه علمیه خراسان، این مسئله را بسیار ارزشمند دانست و گفت: در این راستا باید با دقت و تیزبینی همراه با صداقت و دلسوزی نسبت به رفع کاستی ها کوشید.

وی، حفظ و تحکیم ارزش ها و سنت‌های سلف صالح را مورد تاکید جدی قرار داد و بی توجهی به آن را خسارت مهم به حوزه‌های علمیه برشمرد و نگرانی برای انقطاع نسل کنونی با سنت‌های سلف صالح را گوشزد کرد.

آیت الله مروی با بیان اینکه به ثمر نشستن علمیت، معنویت و تهذیب حوزه‌های علمیه در گذشته به خاطر این سنت‌ها است، ابراز کرد: دستگیری اساتید از طلاب در گذشته و ارتباط آنان را باید مدنظر قرار داد زیرا این نوع ارتباط، شاگرد پروری می کند.

وی با تاکید بر مسئله پژوهش، گفت: سیاستگذاری دقیق در این عرصه، کسب مهارت ها، توجه به اصول تحقیق، گسترش آن، تربیت محقق و... از مسائل جدی است که باید نخبگان حوزه ورود داشته باشند، زیرا اگر پژوهش محکم و با اصول نباشد، فاجعه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، نظام ارزیابی قوی و دقیق را از سوی سیاستگذاران نکته دیگر خواند و اظهار کرد: با توجه به گستردگی امروز باید اولا سیاست‌ها درست تبیین و نیروهای سیاستگذار با قدرت تحلیل، تبیین و ارائه راهکار به ارزیابی بپردازند و الاّ گستردگی باعث ایجاد خلاءهایی می‌شود.

در انتهای این مراسم از سایت جدید شورای عالی حوزه علمیه خراسان رونمایی شد. علاقمندان می تواندد جهت مشاهده سایت جدید شورای عالی و مطالب و اطلاعات بارگذاری شده به آدرس www.shorakh.com/home مراجعه نمایند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.