هرمزگان- استان هرمزگان با دارا بودن منابع و درآمدهای زیاد حاصل از صادرات و واردات و وجود بنادر شهید باهنر و شهید رجایی به قطب اقتصاد کشور شهرت یافته است لذا همین ثروت‌های عظیم حاشیه‌هایی برای آن ایجاد کرده است که حل کردن آن به همین سادگی نیست.

پایتخت انرژی ایران حاشیه‌ساز شده است؛ بافت فرسوده در انتظار طرحی نو

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: متأسفانه سال‌هاست که بر وسعت مناطق حاشیه‌نشین  در این استان به‌ویژه شهر بندرعباس افزوده می‌شود و هنوز این محلات حاشیه‌ای به دلیل عمق مشکلات سروسامانی نگرفته است.

متأسفانه نیمی از ساکنان این محلات از شهروندان غیربومی هرمزگان هستند، که از دیگر شهرهای کشور برای استخدام به شهرهای این استان به‌ویژه بندرعباس مهاجرت کرده‌اند به همین دلیل نیز ۴۳ درصد سکونتگاه‌های غیررسمی در بندرعباس بناشده‌اند.

چاهستان در چاه مشکلات

اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان به‌منظور نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده از سال ۹۶ بنا به دستور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از شهر بندرعباس و محله چاهستانی ها آغازشده است.

محله چاهستانی های بندرعباس دارای ۱۰۶ هکتار وسعت است و افزون بر سه هزار و ۳۰۰ خانوار در آن ساکن هستند.

خشک‌سالی، صنعتی نبودن کشاورزی و دامداری در روستاها، عدم آموزش صحیح، عدم آموزش مهارت­های حرفه­ای، عدم توسعه صنعت بومگردی در روستاهای مستعد، فقر مالی در روستاها حالا موجب شده تا بسیاری از افراد برای یافتن شغل و کار به این منطقه هجوم بیاورند.

به گفته ساکنین، این محله با کمبود امکاناتی نظیر پارک بازی مناسب برای کودکان، آسفالت نبودن بعضی از کوچه‌ها و نبود سیستم مناسب برای تخلیه فاضلاب مواجه است.

یکی دیگر از معضلات در بافت فرسوده باریک بودن کوچه‌ها است که این علت سبب می‌شود امکانات خدماتی شهرداری به بعضی از مناطق آن بسیار کم شود.

تعدادی از خانه‌هایی که در مسیر بازگشایی چهار معبر در محله چاهستانی های بندرعباس از دو سال قبل تملک و تخریب‌شده‌اند و نخاله‌های این ساختمان‌ها جمع‌آوری نشده و برخی به پاتوق معتادان، سارقان، اراذل‌واوباش و… تبدیل‌شده‌اند و پیگیری چندساله اهالی برای پاک‌سازی این نخاله‌ها و خانه‌های مخروبه بی‌نتیجه مانده است.

بازگشایی کامل چهار معبر و مسیر بندی کوچه، ارتقای امنیت و خدمات‌رسانی به ساکنان را به همراه دارد. کودکان مجبورند در کوچه‌هایی که فاضلاب روان است بازی کنند و خانواده‌ها از این وضعیت ناراضی هستند.

آسیب‌های اجتماعی

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان  در همین رابطه که به‌تازگی از این محله بازدید کرده است بیان می‌کند: حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده زمینه بروز جرائم و آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهند که چاره‌اندیشی سریع مسئولان را می‌طلبد.

علی صالحی  بابیان اینکه وجود حاشیه‌نشینی و مشاهده بافت فرسوده در محلات زیبنده هرمزگان به‌عنوان پایتخت اقتصادی کشور نیست می‌افزاید: لازم است با برنامه‌ریزی منسجم نسبت به نوسازی و احیای بافت فرسوده در بندرعباس اقدام شود.

وی بر لزوم سرعت بخشی در اجرای طرح اقدام مشترک برای نوسازی بافت فرسوده در بندرعباس تأکید داشته و می‌گوید: دستگاه قضایی استان هرمزگان آمادگی دارد همگام با دستگاه‌های اجرایی با عمل به وظایف قانونی خود جهت هر نوع مساعدت برای حل این مشکل اقدام نماید.

ضرورت تشکیل کارگروه ملی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در همین حال از بازگشایی دو معبر جدید در محله اسلام‌آباد بندرعباس، واگذاری زمین برای ساماندهی حاشیه‌نشینی در دو محله چاهستانی ها و اسلام‌آباد را ازجمله موضوعات پیگیری شده عنوان می‌کند.

مدرس اظهار می‌کند: طی نشست ستاد بازآفرینی شهری استان، مقرر شد دفتر فنی استانداری هماهنگی لازم را با شهرداری بندرعباس و اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در خصوص فراهم‌سازی زمینه ایجاد اصلاحات در معابر محله اسلام‌آباد و تعیین تکلیف واگذاری اراضی برای ساکنان محله چاهستانی ها انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در نشست با معاون وزیر کشور، پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه ملی برای رصد مشکلات کارگروه‌های استانی و حل‌وفصل برخی موانع قانونی در سطح ملی از سوی استان هرمزگان مطرح شد ه است می‌افزاید: علی‌رغم واگذاری اختیار تام به استان‌ها برای تصمیم‌گیری درزمینهٔ محلات حاشیه‌ای شهرها، برخی دستگاه‌ها و نهادهای استانی برای تصمیم‌گیری نیازمند اخذ مجوز و کسب تکلیف از سازمان‌ها و نهادهای ملی هستند که در صورت تشکیل کارگروه ویژه ملی، فرآیند تصمیم‌گیری برای ساماندهی محلات حاشیه‌نشین تسریع می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خاطرنشان می‌کند: طی دو سال گذشته دفاتر تسهیلگری وزارت کشور و استانداری در این محلات مستقر و افراد و ساکنان این سکونتگاه‌ها شناسایی‌شده‌اند. 

پایلوت سند مشروط

در همین حال استاندار هرمزگان نیز از محله چاهستانی ها به عنوان محله پایلوت صدور سند مشروط برای ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: شهرداری بندرعباس، طرحی را برای سکونتگاه‌های غیررسمی «اسلام‌آباد» و «گل‌کنی» آماده کرده است که بر اساس آن، زمین موردنیاز طرح، توسط شرکت بازآفرینی شهری تأمین می‌شود و شهرداری نیز ساماندهی را بر عهده خواهد داشت.

فریدون همتی از بازسازی یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در این دو محله خبر داده و می‌افزاید: همچنین مقرر شد با توجه به شرایط نامطلوب محله چاهستانی‌ها، ضمن تعیین وضعیت مالکیت، ساکنان به‌صورت گروهی ساماندهی شوند و سند مسکونی آن‌ها نیز به‌صورت گروهی و مشروط صادر شود تا بتوانیم از این طریق این افراد را توانمند کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند:  با صدور سند مالکیت، زمینی که در اختیار ساکنان این محلات است، ارزش مالی چند برابری پیدا می‌کند؛ با توجه به اینکه وضعیت مالی این افراد نامناسب است، مقرر شد شرکت بازآفرینی شهری ایران قیمت این زمین‌ها را به‌صورت منطقه‌ای تعیین کند.

وی بابیان اینکه با اخذ سند این اراضی ارزش بیشتری پیدا می‌کنند یادآور می‌شود: با اخذ سند این توانمندی برای خانوارها ایجاد می‌شود تا از طریق مشارکت با انبوه‌سازان یا به شکل گروهی ساخت‌وساز را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.