کردستان- محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند سفری به استان کردستان داشت اگرچه بسیاری از کاربران فضای مجازی شائبه سفر انتخاباتی را مطرح کردند اما به هر صورت فرصتی پدید آمد تا مشکلات کردستان برجسته شده و کارهای زمین‌مانده را مقابل چشمان مسئولان زنده کند.

کردستان مملو از سرمایه خالی از سرمایه‌گذار

قدس آنلاین-گروه استان ها: تنش آبی در روستاهای کردستان، بیکاری، کول بری، بازارچه‌های مرزی، جاده‌های نیمه‌تمام و حقوق عقب‌مانده کارگران همگی ازجمله نیازها و کمبودهایی بود که در این سفر مردم به گوش رئیس مجلس رساندند.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در همین رابطه بابیان اینکه مجلس کمیته‌ای برای بررسی و پیگیری مشکلات و مطالبات مردم استان‌های کم برخوردار باید تشکیل دهد اظهار کرد: کمبودها و عوامل مختلف چون بی‌توجهی‌های دوران ستم‌شاهی و بعد از انقلاب درگیر بودن استان در جنگ تحمیلی موجب شده کردستان از کاروان توسعه کشور عقب بماند.

فتحی افزود: بر اساس محدودیت‌های ایجادشده در برنامه ششم توسعه در خصوص تجمیع مالیات و عوارض ارزش‌افزوده درهر استان و توزیع آن در شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان استان که این مکانیزم توزیع و تجمیع درآمدهای مالیاتی برخلاف عدالت مالیاتی و توسعه متوازن کشور و قانون اساسی است. 

نماینده  مردم سنندج، دیواندره و کامیاران  در مجلس شورای اسلامی گفت: در کل کشور سه منطقه ویژه تجاری همچون منطقه ویژه تجاری ایران‌شهر، عسلویه و بندر امام خمینی است داریم که انتظار می‌رود استان کردستان نیز به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی توت‌فرنگی در نظر گرفته شود.

وی بابیان اینکه کردستان‌ها، مردمانی آگاه و هوشمند که قدر خدمت‌گزاران خود را خوب می‌دانند، افزود: کردستان از ظرفیت و استعدادهای خدادادی ازجمله آب‌وخاک، طبیعت بکر و از همه مهم‌تر نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصص و توانمند برخوردار است خواستار توجه و سرمایه‌گذاری در این رابطه شد.

قول و قرارهای رئیس مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدارها قول و قرارهایی گذاشت که هرچند شنیدن آن قابل‌توجه است اما بنا بر گفته بسیاری از مردم باید دید تا چه میزان این سخنان به صحنه عمل می‌رسد!

رئیس مجلس شورای اسلامی در بین فعالان اقتصادی و کولبران شهرستان بانه به مبحثی اشاره کرد که سال‌ها است مرزنشینان نسبت به آن گلایه‌مند هستند و در این رابطه گفت: نباید هرکسی از هرجای کشور برای منفعت بیشتر خود کالا را به‌صورت غیرقانونی وارد کند و نفع آن به‌جای مرزنشین به افراد دیگر برسد. 

قالیباف بابیان اینکه سال آینده تنظیم این برنامه را در دستور کارداریم و امیدواریم به سمت بودجه عملیاتی و نتیجه محور حرکت کنیم، گفت:  در بودجه ۱۴۰۰ در تلاش هستیم که مشکل همه روستاهایی که تنش آبی و از راه مناسب بی‌بهره هستند را حل کنیم مردمی که در کنار منابع آبی سکونت دارند ولی از آب بی‌بهره هستند نشان از نامناسبت بودن مدیریت و بروکراسی و نظام اداری است.

وی پایین بودن درآمد سرانه مردم کردستان را غصه بزرگی خواند و گفت: هر اقدام و فعالیتی انجام شود ولی مردم آن را احساس نکنند و تأثیری در زندگی آن‌ها نداشته باشد نشان می‌دهد یک‌گوشه کار مشکل دارد.

قالیباف در این بازدید با اشاره به اینکه معادن از ظرفیت‌های مطلوب کشور بوده که اقدامات خوبی هم در راستای رشد آن صورت گرفته است، گفت: خام فروشی همواره یکی از اشکالات حوزه معادن است و برای فرآوری آن باید تلاش‌ها دوچندان شود.

کریدور شمال-جنوب

رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه هفته جاری و در دومین روز از سفر خود به کردتان از پروژه کریدور شمال-جنوب و پروژه آزادراه میاندوآب - کرمانشاه در قطعه هشتم بازدید کرد.

قالیباف با اعلام اینکه ۱۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل و به بهره‌برداری رساندن طرح کریدور شمال-جنوب در کردستان نیاز است، گفت: اعتبار موردنیاز این پروژه از طرق مختلف با کمک دولت و مجلس تأمین می‌شود. کریدور شمال به جنوب در رونق اقتصادی کشور اهمیت بالایی دارد همچنین این مسیر می‌تواند ترانزیت اوراسیا را تسهیل کند.

وی در بازدید از پروژه آزادراه میاندوآب - کرمانشاه در قطعه هشتم هم یادآور شد: این پروژه دارای ۹ قطعه است که قطعه هشت کریدور شمال غرب به جنوب غرب سه سال پیش کلنگ خورده و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کردستان مملو از ظرفیت است

استاندار کردستان نیز بابیان اینکه نباید چهره استان ناتوان و ضعیف معرفی شود، اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت‌های فراوانی به‌ویژه در حوزه منابع انسانی است و اگر امروز از ریل توسعه نسبت به دیگر استان‌های کشور عقب‌افتاده نتیجه مشکلات تاریخی و درگیری آن با مسائل مربوط به جنگ بوده است.

بهمن مرادنیا اضافه کرد: طی دو سال اخیر اعتبارات جهشی به پروژه‌های عمرانی استان تخصیص‌یافته است و ازجمله آن‌ها پروژه راه‌آهن همدان-سنندج است که سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشت و تاکنون ۱۱ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است. از سه هزار کیلومتر راه روستایی موجود در استان در دولت تدبیرو امید ۹۵۰ کیلومتر آن احداث و به بهره‌برداری رسیده است و میانگین دسترسی راه روستایی آسفالته هم در این استان ۵۰ درصد است.

وی بابیان اینکه برای انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج دو هزار میلیارد ریال تزریق‌شده است، گفت: اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هم پروژه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم دهگلان به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار به توافق با دولت مرکزی عراق برای رسمی شدن مرز سیرانبند بانه اشاره کرد و یادآور شد: ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی پایانه مرزی باشماق در نظر گرفته‌شده که موجب توسعه صادرات در بخش‌های مختلف خواهد شد.

درنهایت باید دید این سفر می‌تواند چه تحولی را به‌خصوص درزمینهٔ پروژه‌های نیمه‌تمام اقتصادی استان کردستان بگذارد استانی که این روزها با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.