معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: رانندگانی که در شب چهارشنبه‌سوری رفتارهای پرخطر از قبیل آلودگی‌های صوتی داشته باشند، توسط نیروی انتظامی، سیستم‌های نظارت الکترونیکی و بقیه عوامل، شناسایی و خودروهای آنها تاپایان نوروز ۱۴۰۰ توقیف خواهند شد.

توقیف خودروهای پرخطر  چهارشنبه‌سوری  تا پایان نوروز ۱۴۰۰

به گزارش قدس آنلاین، سیدهادی شریعت یار  با اشاره به اینکه «چهارشنبه‌سوری یکی از رسوم و جشن‌های ایرانی است که متاسفانه به انحراف کشیده شده، از ماهیت خود خارج شده است و به عنوان یکی از پرخطرترین و ناامن‌ترین شب‌های سال شناخته می‌شود»، اظهار کرد: در سال‌های قبل باهمکاری دستگاه‌های متولی نظیر شهرداری، به منظور ایجاد تفریح سالم و به دور از خطر و آسیب‌دیدگی و در راستای بازگشت به سنت دیرینه چهارشنبه‌سوری در جامعه، تلاش براین بود که مکانی امن با حضور خودروهای اورژانس، آتش‌نشانی و سیستم‌های امنیتی نظیر پلیس و نیروهای خدماتی در نظر گرفته شود و نورافشانی‌های امن و سالم در آن مکان اتفاق بیفتد تا خانواده‌ها بتوانند به دور از نگرانی در آنجا حضور پیدا کرده و این شب را جشن بگیرند.

وی ادامه داد: اما در شرایط فعلی به منظور تلاش برای جلوگیری از شیوع کرونا و آسیب‌دیدگی مردم، هرگونه اجتماعاتی به دلیل نقض پروتکل‌های بهداشتی مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی ممنوع است و در این زمینه قوانین بازدارنده‌ای وجود دارد.

پلمب واحدهای صنفی که اقدام به خریدوفروش مواد محترقه کنند

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد اظهار کرد: هرسال به اتاق اصناف و اتحادیه‌های مختلف اعلام می‌کنیم تا اطلاع‌رسانی‌های لازم به صنوف مربوطه در بحث تهیه و خریدوفروش مواد محترقه انجام شود. مغازه‌دارها بایستی بسیار مراقب باشند تا مبادا رفتارهایی انجام دهند که مصادیق رفتار مجرمانه باشد؛ زیرا در این حالت حتما مغازه آنها پلمب خواهد شد و تا انتهای سال همچنان پلمب می‌ماند و علاوه‌بر پلمپب مغازه، نصب بنر نیز انجام می‌شود تا مردم آگاه شوند که این مغازه چنین رفتاری داشته است. طبیعتا این اقدام یکی از مصادیق نهی از منکر است؛ زیرا مردم زمانی که می‌بینند این فرد رفتار سودجویانه و مجرمانه‌ای انجام می‌دهد و با جان و مال مردم معامله می‌کند و می‌خواهد پول را به هر قیمتی به دست بیاورد، قطعا در معامله با آن فرد تجدید نظر می‌کنند. لذا فروشندگان وسایل محترقه توجه کنند علاوه‌بر این که پملب خواهند شد و نصب بنر انجام می‌گیرد و ازآنجایی که رفتار مجرمانه‌ای داشتنند، پرونده نیز برای آنها تشکیل خواهد شد.

خریدوفروش و حمل مواد محترقه از مصادیق رفتار مجرمانه است

وی افزود: در قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در موارد مختلفی به این موضوعات اشاره شده، لذا تمام افرادی که خرید و فروش و حمل و نگهداری مواد محترقه را انجام می‌دهند، بایستی بدانند که این کار جرم محسوب می‌شود و تحت تعقیب قرارمی‌گیرند. همچنین این موضوع طبق قانون مجازات سنگینی در پی خواهد داشت و فرقی نمی‌کند که فرد برای مصرف شخصی در حد دو یا سه مواد محترقه همراه خود داشته باشد یا بیشتر. حتی اگر یک عدد مواد محترقه از کسی کشف شود همین هم جرم است زیرا حمل مواد محترقه ولو برای دقایق کمی و به مقدار کم نیز جرم محسوب می‌شود و از مصادیق رفتار مجرمانه است. اگر میزان مواد محترقه زیاد باشد، مجازات شدیدتری را در پی خواهد داشت.

شریعت‌یارافزود: مردم بایستی آگاهی داشته باشند که وقتی فردی نارنجک می‌اندازد ممکن است این کار قتل عمد را در پی داشته باشد یا یک‌سری صدمات و جراحات روحی و جسمی را به بار بیاورد؛ لذا دادسرای عمومی انقلاب مرکز استان خیلی به جد این موضوع را به عنوان یکی از مصادیق حقوق عامه مدنظر خود قرار داده و امسال نیز با همان قاطعیت جلو می‌رویم. خدشه‌دار کردن احساس امنیت مردم و آسیب رساندن به اموال و اشخاص به هیچ عنوان رفتاری تفریحی نیست، بلکه یک رفتار تخریبی است.

تشکیل پرونده و شناسنامه‌دار شدن؛ در انتظار برهم‌زنندگان نظم عمومی

وی با بیان اینکه تمهیدات بسیاری به منظور تامین امنیت شهروندان در چهارشنبه آخر سال در نظر گرفته شده است، گفت: از سال۹۶ در معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادسرا اتفاقات خوبی افتاده است. در سال ۹۶ در خیابان هاشمیه که پاتوق افراد برای رفتارهای پرخطر چهارشنبه‌سوری بود، متهمین در آنجا دستگیر شدند و در معاونت پیشگیری برای این افراد تشکیل پرونده شد. بدین صورت که به مدت دو سال در خدمت معاونت پیشگیری باشند و در طول این دوسال برای این افراد کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های مختلفی را تدارک دیدیم و از ظرفیت خود این افراد در طول سال و مخصوصا در ایام چهارشنبه آخر سال استفاده کردیم.

شریعت‌یار بیان کرد: در همان روزی که این افراد دستگیر شدند آنها را بلافاصله به بیمارستان بردیم تا از نزدیک شاهد شرایط مصدومینی باشند که همان شب آسیب دیده بودند و پزشکان نیز توضیح می‌دادند که احتمال بهبودی این افراد در چه حدی است. بدین طریق تلاش شد این افراد متوجه تبعات فعالیت خود و آسیب‌هایی که ممکن است حتی ناخواسته به دیگران برسانند، بشوند. 

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد تاکید کرد: تمام افرادی که در رابطه با مواد محترقه در سال‌های قبل دستگیر کرده‌ایم در معاونت پیشگیری شناسنامه‌دار می‌شوند و هرساله در ایام چهارشنبه آخر سال فراخوان می‌زنیم و از باب پیشگیری که دچار رفتارهای سوء در این حوزه نشوند، آنها را جمع می‌کنیم و در اختیار خود می‌گیریم.

وی در ادامه گفت: به خانواده‌های محترم توصیه می‌کنیم که توجه داشته باشند تا فرزندان‌شان آن شب درمنزل بمانند؛ زیرا ممکن است ناخواسته آسیبی به آنها برسد. از آنجایی که نوجوان‌ها و جوان‌ها جزو آسیب‌پذیرترین قشر هستند لذا خواهشمندیم که خانواده‌ها سعی کنند درآن شب حتی‌المقدور در منازل خود بمانند. موارد بسیاری داشته‌ایم که افراد برای نظاره کردن بیرون رفتند درحالی که هیچ ماده محترقه‌ای نیز همراه خود نداشتند، اما متاسفانه جراحت و آسیب دیده‌اند.

شریعت‌یار خاطرنشان کرد: گاهی شاهد این بوده‌ایم که افرادی خیلی به صورت کور مواد محترقه را از داخل یک خودرو یا از پشت‌بام ساختمان و یا از پنجره به بیرون پرتاب کرده‌اند و در این بین عابرین پیاده و افراد بی‌خبر که ممکن است اصلا با نیت چهارشنبه‌سوری بیرون نیامده‌اند، دچار جراحت و مصدومیت شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.