مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد کرونا گفت: درصد مرگ و میر ویروس کرونای انگلیسی بیشتر از نوع معمولی است و شدت مبتلا کردن این ویروس ۳۰ درصد بیشتر از ویروس کووید معمولی است اما در مجموع کل مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ حدود ۲ درصد است بنابراین بالای ۹۰ درصد از مبتلایان حال چه کووید ۱۹ یا نوع جهش یافته آن بهبود خواهند یافت.

توان انتقال و کشتار ویروس کرونای انگلیسی چه قدر است؟

دکتر «مصطفی قانعی» دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با قدس آنلاین پیرامون آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونای انگلیسی و مبتلایان به این ویروس در کشور گفت: درصد مرگ و میر ویروس کرونای انگلیسی بیشتر از نوع معمولی است و شدت مبتلا کردن این ویروس ۳۰ درصد بیشتر از ویروس کووید معمولی است اما در مجموع کل مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ حدود ۲ درصد است بنابراین بالای ۹۰ درصد از مبتلایان حال چه کووید ۱۹ یا نوع جهش یافته آن بهبود خواهند یافت و طی ۴ ماه بعد از ابتلا نیز هیچ‌گونه عارضه‌ای برای بیمار در پی نخواهد داشت.

علائم بالینی کرونای انگلیسی

به گفته قانعی علائم بالینی ویروس جهش یافته کووید ۱۹ موسوم به کرونای انگلیسی همان علائم بالینی کووید ۱۹ است اما ممکن است شدت برخی از علائم ویروس کرونای انگلیسی کمی شدیدتر باشد - گفته می‌شود علائم کرونای انگلیسی تا ۳۰ درصد ممکن است از نوع معمولی شدیدتر باشد-  اما در حالت کلی علائم بالینی آن همان سرفه، بدن درد و آب ریزش و تنگی نفس است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا  در رابطه با مشاهده شدن کرونای انگلیسی در پایتخت نیز گفت: تردیدی نیست که ویروس جهش یافته در حال گردش در سراسر کشور است و تاکنون در ۲۸ استان کشور شناسایی شده است و به احتمال زیاد این ویروس در پایتخت نیز مشاهده شده است.

علت هشدارهای وزارت بهداشت در مورد کرونای انگلیسی

وی اظهار داشت: علت اینکه از سوی وزارت بهداشت در رابطه با ویروس جهش یافته کرونا (کرونای انگلیسی) هشدار داده می‌شود این است که ویروس جهش یافته کرونا که در انگلیس در حال گردش بود و مقامات وزارت بهداشت انگلیس این مسئله را دیر اعلام کردند و همین باعث شد که به یکباره انگلیس با یک اپیدمی جدید با شدت و سرایت بیشتر مواجه شود. این به منزله این است که چنانچه این ویروس در کشور به گردش خود ادامه دهد می‌تواند کشور ما را هم باچالش مواجه سازد.

این در حالی است که مطالعه جدید که بر روی بیش از ۵۰ هزار فرد با پراکندگی جغرافیایی، جنسیتی و سنی گسترده در انگلیس انجام شده حاکی از آن است که کرونای جهش یافته توان انتقال بیشتری به افراد دارد و حالا مشخص شده قابلیت کشتار آن بیشتر از حدی است که در هفته‌های اولیه شیوع آن تخمین زده شده بود.

به نوشته ژورنال پزشکی مدیکال بریتیش مطالعه مذکور از نوامبر سال ۲۰۲۰ تا ژانویه سال ۲۰۲۱ به طول انجامیده است از میان این نمونه ۵۰ هزار نفری ۲۲۷ نفر به علت ابتلای به کرونای انگلیسی و ۱۴۱ نفر به علت ابتلای به کرونای عادی فوت کرده‌اند. بر همین اساس احتمال مرگ و میر مبتلایان به کرونای انگلیسی ۶۴ درصد بیشتر از افرادی است که به گونه‌های قبلی این ویروس مبتلا شده‌اند.

بر اساس بررسی یادشده کرونای عادی موجب ۲.۵ مرگ به ازای هر هزار نفر می‌شود اما کرونای انگلیسی موجب ۴.۱ مورد مرگ به ازای هر هزار نفر می‌شود. این رقم بیش از تصورات قبلی در مورد قدرت کشتار کرونای انگلیسی است. قبلاً تصور می‌شد کرونای انگلیسی ۳۰ تا ۴۰ درصد مرگبارتر از کرونای عادی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.