متأسفانه آثار کهن و میراث فرهنگی از جمله موسیقی سنتی و بازی‌های آیینی در صالح‌آباد رو به فراموشی است و لازم است متولیان این حوزه نسبت به استقرار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

جای خالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح‌آباد

هنرمندان و هنردوستان شهرستان صالح‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گویند: هنر و هنرمند تاکنون در صالح‌آباد بی‌پشتوانه و بی‌حامی بوده و این در حالی است که هنرمندان آن، دست کمی از شهرهایی چون تربت‌جام، تایباد و باخرز ندارند و آن‌ها توانسته‌اند از این هنر برای معرفی شهرشان بهره‌ها ببرند و شهرت‌های جهانی به ارمغان بیاورند، بنابراین باید به گوش مسئولان رسانده شود تا جوانان اسیر فرهنگ غرب نشوند.

یک جوان هنرمند صالح‌آبادی می‌گوید: یکی از هنرمندان صالح‌آبادی «عزیز تنها» است که یکی از چهره‌های بومی شاخص و موفق در موسیقی شرق خراسان بلکه در کشور محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: از جمله فعالیت‌های این چهره‌ موفق هنری می‌توان به آهنگ‌سازی‌هایش در این حوزه و تألیف دو جلد کتاب با نام «مشق پلتان» که برای ثبت مقام‌ها انجام داده اشاره کرد که می‌تواند مقام‌های رایج در منطقه شرق خراسان را به صورت یک مجموعه مکتوب برای نسل‌های آینده به یادگار بگذارد تأسیس نخستین آموزشگاه موسیقی در تربت‌جام از دیگر فعالیت‌های وی است که توانست شاگردان زیادی را تربیت کند و در حال حاضر از نوازندگان خوب در حوزه موسیقی مقامی هستند.

یک فرهنگی هم می‌گوید: شهرستان صالح‌آباد به‌سبب همجواری با دو کشور افغانستان و ترکمنستان، متأسفانه بستر بزه‌کاری، اعتیاد و ناهنجاری فراهم است و اگر جوانان را به سوی فرهنگ و هنر سوق ندهیم به طور قطع دچار انحراف و سردرگمی خواهند شد.

جای خالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح‌آباد به خوبی احساس می‌شود، با وجود ظرفیت‌های مهمی چون موسیقی مقامی و بازی‌های آیینی مانند دیگر شهرهای شرقی خراسان (تربت‌جام و تایباد) از گذشته بسیار دور سینه به سینه حفظ شده و رواج داشته و در صالح‌آباد نیز تا حدودی بین مردم رواج داشته و ادامه دارد و جوانان علاقه خاصی به این میراث آبا واجدادی خودشان دارند ولی متأسفانه هیچ‌گاه از این ظرفیت برای این دیار استفاده نشده که می‌تواند به معرفی این شهرستان کمک و جاذبه توریستی نیز ایجاد کند .

«عزیز تنها» نماینده پیشکسوت هنرمندان صالح‌آباد خاطرنشان کرد: چه بسیار استادان و هنرمندانی مانند مرحوم عبدالحمید مرجانی، رسول رحیمی و... در این خطه خورشید چشم به جهان گشودند ولی هیچ‌گاه دیده و معرفی نشدند و در گمنامی دنیا را ترک کردند، اما خوشبختانه استادانی چون «احمدخان نورزایی» پیشکسوت موسیقی مقامی منطقه شرق خراسان و نیز استاد بازی‌های آیینی «شاه محمدیوسفی» اهل روستای بنی‌تاک بوده و همچنان درانتظار حمایت مسئولان هستند و اگر فکری نشود به زودی انواع و اقسام موسیقی‌ها و بازی‌ها و ‌حرکت‌های سنتی دیگر فرهنگ‌ها جایگزین موسیقی و بازی‌های آیینی اصیل و فاخر این دیار خواهد شد و این میراث گرانبها به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

وی از نماینده و مسئولان صالح‌آباد خواست تا در راستای حفظ این میراث کهن و رشد دیگر رشته‌های فرهنگی و هنری بین جوانان این شهرستان و همچنین راه‌اندازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در صالح‌آباد که می‌تواند نقطه عطفی برای حفظ و توسعه هنرهای بومی این سرزمین باشد، اقدام عاجل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.