تعطیلی روزهای پنجشنبه در مشهد، همچنان در مرحله اظهار نظر مسئولان قفل و به صورت بلاتکلیف رها شده است.

 بلاتکلیفی تعطیلی پنجشنبه ها در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، علی رغم پایان سال ۱۳۹۹و آغاز سال ۱۴۰۰ اما موضوع تعطیلی روز های پنج شنبه در کلانشهر مشهد همچنان بلاتکلیف رها شده است.

تعداد زیادی از  کارشناسان  اعتقاد دارند با توجه به تعطیلی وزارتخانه‌هاو مراکز قضایی در تهران ، مجلس شورای اسلامی و همچنین بخشی از نظام اداری، شرکت‌های گاز، مخابرات، نفت، برق و مدارس در روزهای پنج شنبه، این روز باید در کلان شهرهایی نظیر مشهد که شهری زیارتی نیز است ،  تعطیل اعلام شود .

بر اساس این نظریه، این موضوع علاوه بر ایجاد  هماهنگی بیشتر در نظام اجرایی و قضایی کشور و جلوگیری از هزینه‌های اداری و پیشگیری از آلودگی هوا موجب کاهش رفت و آمد،  کاهش هزینه حمل‌ونقل و کاهش مصرف انرژی در ادارات شده و در مقابل بر مواردی  نظیر رونق سفر و گردشگری و  تحکیم بنیان خانواده تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

*پیگیری در وزارت کشور

سرپرست وقت  استانداری خراسان رضوی در چهل و نهمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان نیز با مطرح کردن این موضوع  گفت: تعطیلی روزهای پنجشنبه در مشهد با بررسی کارشناسی و تخصصی بیشتر در وزارت کشور پیگیری می‌شود.

حسن جعفری افزود: این موضوع با بازنگری و ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی اعضای کارگروه و تدوین میزان اثرگذاری آن در کاهش آلودگی هوا، مورد بررسی دقیق تر و در وزارت کشور دنبال خواهد شد. 

* طرح مغفول مانده

تورج همتی، دبیرکارگروه کاهش آلودگی نیز در این جلسه  خواستار پیگیری طرح مغفول مانده تعطیلی روزهای پنجشنبه در کلانشهر مشهد با توجه به اثربخشی آن در مدیریت و کاهش آلاینده‌های هوا شد.

وی همچنین چندی پیش در پاسخ  به سوال قدس آنلاین درباره این موضوع گفت: این موضوع تقریبا به یک دهه اخیر بر می گردد و در سال ۱۳۸۸شورای ترافیک خراسان رضوی مقرر کرد که شهرداری مشهد برنامه جامعی را برای این موضوع ارائه کند.

*۱۳سناریو

وی تصریح کرد: از این رو شهرداری مشهد ۱۳سناریو را برای رفت و آمد و حضور کارمندان در محل کار در آن سال به شورای ترافیک ارائه کرد اما این موضوع تا سال گذشته معطل و بلا تکلیف رها شد تا اینکه سال گذشته در شورای ترافیک استان مصوب شد که برای تعطیلی روز های پنج شنبه در شهر مشهد مجوز شورای ترافیک این شهر گرفته شود که متاسفانه علی رغم مکاتبات فراوان اما این موضوع در فرمانداری مشهد قفل و رها شد.

همتی افزود: در اخرین پیگیری هایی که سال جاری از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوای استان از این فرمانداری داشتیم مقرر شد طرح جدیدی به شورای همتای استان برای این موضوع ارائه شود تا با در نظرگرفتن همه موارد در این باره تصمیم گیری شود .

*تعطیلی ۲روز در هفته

وی با بیان اینکه مشهد به جز روزهای جمعه باید یک روز دیگر در طول هفته تعطیل شود و این روز می تواند پنج شنبه یا روز دیگری باشد ، افزود: طبق بررسی های انجام شده نقش مدارس و کارمندان در ایجاد آلودگی هوا ۳۰درصد است که در سال جاری و به دلیل تعطیلی مدارس این تاثیر پذیری به ۱۶درصد کاهش یافته است. اگرچه به دلیل شرایط کرونا استفاده کارمندان و سایر اقشار جامعه از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته و این موضوع به طور طبیعی بر افزایش آلاینده ها و آلودگی هوا نقش داشته است.

*پیشنهادی نداشتیم

فرماندار شهرستان مشهد نیز در واکنش به اظهارات همتی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: تاکنون پیشنهادی از سوی سازمان محیط زیست خراسان رضوی مبنی بر تعطیلی روزهای پنج شنبه برای کاهش آلودگی هوا به فرمانداری مشهد ارسال نشده است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه سازمان محیط زیست خراسان رضوی  مستندات خود درباره ادعای مطرح شده برای این موضوع  را ارائه کند و تاکنون ما ارسال هر گونه نامه در این باره به فرمانداری را تکذیب می کنیم، تصریح کرد:  به محض اینکه در این باره موضوعی به فرمانداری ارائه شود مورد بررسی کارشناسی قرار خواهد گرفت و با در نظر گرفتن همه جوانب نظر کارگروه حمل و نقل و ترافیک شهرستان به استانداری خراسان رضوی ارسال خواهد شد.

*نظرخاصی ندارم

معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد  در پاسخ به این سوال که به صورت شخصی موافق با این طرح با توجه به زائر پذیر بودن شهر مقدس مشهد می باشید یا خیر، نیز پاسخی ارائه نکرد و  افزود: موافقت یا مخالفت من درباره این موضوع به تنهایی کافی نیست بلکه باید  نظر همه اعضای کارگروه شهرستان دراین باره گرفته شده و نظر نهایی به استان ارسال شود تا کارگروه استانی در این باره تصمیم گیری و اعلام نتیجه کند.

دو هفته قبل در حاشیه مراسم بهره برداری از پارکینگ آزادی مشهد نیز مجددا این موضوع را از هاشمی پیگیر شدیم که وی با بیان صحبت های گذشته خود همچنان از ارسال نامه در این باره اظهار بی اطلاعی و عنوان کرد: فعلا نظر خاصی در این باره ندارم.

در این مراسم همچنین نظر کلایی ، شهردار مشهد را درباره این موضوع جویا شدم که وی عنوان کرد: با هر موضوعی که سبب کاهش ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهر مشهد شود موافق هستم  و در این باره هر گونه مساعدتی که لازم باشد را انجام خواهم داد.

با اتکا به صحبت های مطرح شده، مشخص است که اراده قاطعی درباره به سرانجام رساندن این موضوع در بین مدیران استان و شهر مقدس مشهد وجود ندارد و انها  پیگیری این طرح را صرفا در مرحله حرف و سخن انجام می دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.