زاهدان- طوفان با سرعت ۱۱۰ کیلومتر سیستان و بلوچستان را درنوردید و با افزایش غلظت غبار و آلودگی هوا به بیش از ۴۴ برابر حد مجاز نه‌تنها تمامی ساکنان این شهر را خانه‌نشین کرد بلکه قامت بسیاری از درختان را نیز شکست.

«طوفان» قامت درختان زاهدان را شکست؛ قطع آب و برق صدای مردم را درآورد

به گزارش قدس آنلاین؛ شدت طوفان در این شهر در طی دو روز گذشته به حدی بود که شعاع دید در محدوده فرودگاهی زاهدان را در اتفاقی نادر به صفر رساند به‌گونه‌ای که با چشمان غیرمسلح امکان دید در این شهر وجود نداشت.

بنا بر ادعای کارشناسان هواشناسی این طوفان یکی از کم‌سابقه‌ترین طوفان‌های به وقوع پیوسته در طی سال‌های گذشته بود که موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به تأسیسات شهری شد.

گفتنی است به‌رغم اینکه بسیاری از شهروندان در طی روزهای گذشته نسبت به خانه‌تکانی و نظافت در آستانه سال نو اقدام کرده بودند اما متأسفانه این طوفان شن تمام زحمات مردم را بر باد داد و حجم زیادی گردوغبار را روانه خانه‌های مسکونی شهروندان زاهدانی و سایر شهروندان این استان کرد.

قطع انشعابات آب  و برق و گاز

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از باوجوداینکه بسیاری از شهروندان زاهدانی درگیر خانه‌تکانی و نظافت هستند  اما قطعی آب هم‌زمان با کاهش توفان در برخی مناطق مانند خیابان بزرگمهر موجب گلایه و شکایت بسیاری از شهروندان شد.

در همین راستا برخی از شهروندان به خبرنگار قدس آنلاین اظهار کردند این در حالی است که ساکنان شهرک غدیر نیز روز گذشته افزون بر ۱۱ ساعت با قطعی برق مواجه بودند.

گفتنی است هم‌چنین قطع انشعاب گاز در صبح یک‌شنبه ۲۴ اسفندماه در مناطق کوی قدس، بلوار شهید مطهری، بلوار جام جم و مولوی حسین نیز بر موج نارضایتی‌های ساکنان شهر زاهدان افزود.

گردوغبار بیش از ۴۴ برابر حد مجاز

در همین حال مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: وزش باد شدید و گردوخاک سبب شد تا غلظت ذرات معلق با اندازه ۱۰ میکرون در هوای زاهدان به ۶۸۵۶ میکروگرم بر مترمکعب  و افزون بر 44 و نیم برابر برابر حد مجاز برسد.

محسن حیدری اذعان کرد: براثر این طوفان مناطق و شهرهای مختلف استان ازجمله زاهدان، خاش، تفتان، میرجاوه، هیرمند، هامون، زهک، زابل، نیمروز، شمال شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن تحت تأثیر قرار گرفت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این رابطه تائید کرد که این نخستین طوفان شن امسال و شدیدترین طوفان شن زاهدان در چند سال اخیر بود که سرعت آن به بیش از۱۱۰کیلومتر بر ساعت رسید.

شکستگی درختان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز بابیان اینکه خسارت توفان در استان در حال برآورد است، گفت: در این مدت شاهد ریزش ۱۹ دیوار حیاط و محوطه و آسیب به ۱۳ خودرو براثر توفان شدید در زاهدان بودیم.

علیرضا شهرکی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته شاهد بسته شدن سه مسیر زاهدان- خاش، زاهدان- بم و زاهدان سه‌راهی دشتک بودیم که با تلاش نیروهای راهداری و خدمات رسان هم‌اینک تمام‌مسیرهای استان باز و تردد در آن‌ها امکان‌پذیر است.

وی در خصوص خسارت‌های وارده براثر طوفان اظهار کرد: طوفان شبانه‌روز گذشته در زاهدان علاوه بر سقوط ۹ تیر برق سبب شکستگی صدها  اصله درخت شد.

علیرضا شهرکی اظهار کرد: سرعت باد و گردوخاک دیروز تا شب گذشته در زاهدان به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به صفر رساند. 

وی ادامه داد: وزش این باد همچنین میزان غلظت ذرات غبار در زاهدان را به ۴۴.۵ برابر حد مجاز رساند.

پاک‌سازی شهر ادامه دارد

در همین حال رئیس اداره مقابله با بحران و پدافند شهرداری زاهدان گفت: با توجه به حجم خسارات وارده و برای رفاه حال شهروندان نیروهای عملیاتی، امدادی و ستاد فرماندهی بحران شهرداری همچنان در آماده‌باش کامل بوده و عملیات پاک‌سازی و ایمن‌سازی در نقاط مختلف شهر در حال انجام است.

داوود شاقوزایی خاطرنشان کرد: وزش این توفان که در ۹ سال اخیر بی‌سابقه بوده خساراتی را در شهر زاهدان به همراه داشته که می‌توان به شکستگی و سقوط ۳۴۹ اصله درخت، ۲۳ مورد تخریب دیوار منازل مسکونی، سقوط ۱۳ تیر برق، خسارت به ۱۴ دستگاه خودروی شخصی، خسارت به ۱۴۹ مورد تابلوی برق، تابلوی تبلیغاتی و چراغ راهنمایی و رانندگی و انسداد ۳۷ مسیر در معابر سطح شهر اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.