حجت الاسلام مقری گفت: تصور می کنم در ماجرای تسبیحات حضرت زهرا(س)، پیامبر گرامی اسلام(ص) درحالیکه امکان اجابت خواسته دختر خود را داشتند اما با زبانی محترمانه می خواهند اینگونه بیان کنند که دخترم وقتی ازدواج کرده ای، مسئولیت یک زندگی مشترک را پذیرفته ای و باید با سختی ها و مشکلات زندگی کنار آمده و تحمل نمایی.

سیاست پیامبراسلام(ص) برای تحکیم روابط خانوادگی حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع)

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل مقری در یک جلسه مذهبی بیان کرد: زندگی ائمه اطهار علیهم السلام برای همه افراد، سراسر پند و درس و عبرت است. برهمه بخصوص افرادی که ادعای پیروی از این خاندان را دارند لازم است که روایت های رسیده از زندگی این بزرگان را عمل کرده و به فرزندان خود نیز بیاموزند.

وی اظهار کرد: داستان معروفی از زندگانی مبارک حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) که به بیان ومعرفی تسبیحات حضرت زهرا(س) انجامید، نقل شده است. اگر از زوایای دیگری به این داستان نگاه کنیم، می‌توانیم درس های بیشتر از جمله نحوه ورود و راهنمایی بزرگترها به زندگی مشترک فرزندانشان درجهت تحکیم روابط خانوادگی آنها بگیریم.

وی در ادامه به ذکر ماجرایی که به معرفی شدن تسبیحات حضرت زهرا(س) به مسلمانان انجامید، پرداخت و ابراز داشت: درسالهای ابتدایی ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س) با حضرت علی(ع)، این خانواده گرامی درآمد چندانی نداشتند و زندگی برای آنها به سختی می گذشت. به همین دلیل اوضاع مالی آنها مناسب نبود و به ناچار با رنج و سختی روزگار می گذراندند.

حجت الاسلام مقری تصریح کرد: روزی حیدرکرار به منزل خود وارد می شود و مشاهده می کند که کارهای منزل آنقدر زیاد است که حضرت زهرای مرضیه(س) مجبور است توان و وقت زیادی برای انجام آنها صرف کند و به همین دلیل برای آن حضرت مشکل ایجاد می شود. باید توجه داشت که خاندان نبوت(ع)، زمان بسیاری از اوقات روزمره خود را نیز به عبادت خداوند مشغول بودند و نباید با افراد معمولی آنها را مقایسه کرد.

وی یادآور شد: همچنین پس از هجرت از مکه به مدینه، در ابتدا مادر حضرت علی(ع) به این دلیل که همسرش را از دست داده بود در خانه پسرخود زندگی می کرد. به همین علت در کارهای منزل کمک های فراوانی به حضرت زهرا(س) می نمود. اما پس از درگذشت فاطمه بنت اسد، حضرت زهرا(س) مجبور شدند باراصلی انجام کارهای خانه را به دوش بکشند و به همین دلیل شرایط برای ایشان به سختی می گذشت.

حجت الاسلام مقری افزود: به همین دلیل حضرت علی(ع) به همسر خود می فرمایند که ماجرا را به عرض پدر بزرگوار خود برساند تا شاید رسول الله(ص) برای آنها فردی را در نظر بگیرند تا در انجام کارهای خانه به حضرت صدیقه کبری(س) کمک کند. حضرت زهرا(س) به مسجد می روند تا موضوع را برای پدر خود درمیان گذارند. دیدند اصحاب در اطراف رسول الله(ص) نشسته اند، به همین دلیل از مسجد خارج می شوند.

این کارشناس مذهبی با بیان این نکته که پیامبر(ص) متوجه شدند که دختر گرامیشان کاری با ایشان داشته، لذا شب خود به دیدن دختر و دامادشان می روند، تصریح کرد: حضرت محمد(ص) از حضرت زهرا(س) می پرسند که دخترم امروز چه کاری با من داشتی؟ حضرت علی(ع) شروع به صحبت می کنند و می فرمایند که یا رسول الله من دخترتان را به مسجد فرستاده بودم و مسئولیت با من است و موضوع را برای خاتم النبیین(ص) بازگو می کند. در این هنگام پیامبر(ص) به دخترشان عرض می کنند که آیا تمایل داری موضوعی را به تو یاد دهم که بهتر از کمک هر خدمت کاری باشد؟ و بعد روشی که به تسبیحات حضرت زهرا(س) معروف شده است را بیان می فرمایند.

امام جمعه نیشابور گفت: اگر به این داستان از زاویه ای دیگر نگاه کنیم شاید بتوان درس های بیشتری گرفت. به عنوان مثال می توان اینگونه بیان کرد که پیامبر اسلام(ص) با سیاست و درایت خود به گونه ای رفتار کردند که باعث استحکام روابط خانوادگی فرزندان خود شوند.

وی اضافه کرد: یکی از اشتباهاتی که زندگی های مشترک را به طلاق می کشاند، دخالت های نابجای بزرگتران است. گاهی اوقات مشاهده می شود که مثلا پدر عروس در سختی ها و اختلافات احتمالی زندگی فرزند، به اشتباه طرف دختر خود را می گیرد و عباراتی مشابه این اصطلاحات که دختر من در پرقو بزرگ شده است و اجازه ندادم که دست به سیاه و سفیدی بزند و... و. بیان می کند.

وی اذعان داشت: درواقع بزرگترها گاهی اوقات به اشتباه طرف دختر یا پسر خود را می گیرند و به ناحق از آنها دفاع می کنند. به همین دلیل فرزندان نیز به پشتوانه بزرگترهای خود دیگر به هیچ صراطی مستقیم نخواهند بود. این پشتیبانی های والدین، غلط و نادرست است و باعث سست شدن روابط خانوادگی فرزندان می شود.

حجت الاسلام مقری عنوان داشت: پیامبر گرامی اسلام زمانیکه در مقابل خواهش دختر خودبه او تسبیحات را می آموزند، به نظرمن با زبانی محترمانه می خواهند اینگونه بیان کنند که دخترم وقتی ازدواج کرده ای، مسئولیت یک زندگی مشترک را پذیرفته ای و باید با سختی ها و مشکلات زندگی کنار آمده و تحمل نمایی. اکنون امور و وظایف مختلف خود را باید مدیریت کنی و زندگی را به نحو مناسبی پیش ببری.

وی تاکید کرد: برای پیامبر این امکان وجود داشت که خواسته دختر و میوه دل خود را اجابت کند اما این کار را انجام نداد. ایشان نوعی مسئولیت و آگاهی به حضرت زهرا(س) داد تا در ادامه مسیر زندگی خود بهترین راه را انتخاب کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.