۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 744049

یزد - داشتن حداقل فضای آموزشی استاندارومناسب ازحقوق اولیه هر دانش آموزی برای کسب سواد آموزی است یزد یکی از استان هایی شاخص در زمینه علم و تحصیل است فضاهای آموزشی زیادی در سطح استان دایر باشد و عمده این فضا توسط خیرینی که دغدغه علم و دانش را داشته اند بنا شده است ولی انچه دراین بین جای نگرانی دارد امار بالای مدارس فرسوده در استان است و مدارس می تواند یک خطر بزرگ برای دانش آموزان باشد.

رنج فرسودگی بر چهره مدارس استان یزد

 قدس آنلاین - گروه استان ها -سمیه شرف دینی : استان یزد با  دارا بودن بیش از۲۶۰هزاردانش اموزدارای یک هزارو۶۶۵مدرسه است و سرانه فضای آموزشی این استان نسبت یه دیگراستان ها دروضعیت مناسبی به سرمی برد وهم اکنون سرانه فضای آموزشی در یزد به ازای هردانش آموز ۸.۳ مترمربع است درحالی که این سرانه کشوری این امار هم اکنون ۵.۳مترمربع است ولی انچه در این بین مشهود می باشد این است که بیش از ۵۲۹ مدرسه یعنی ۲۷درصد مدارس از فرسودگی در حال تخریب هستند و نیاز به بازسازی دارند .

۳۰۰مدرسه در استان باید احداث شود

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان در گفتگو با خبر نگارما اظهارداشت:  در استان بیش از ۲هزارو۵۰۰ خیرمدرساز با این مجمع همکاری دارند و خیرین در سال جاری ساخت ۷۸ پروژه مدرسه سازی ، فضاهای ورزشی و سالن نمازخانه را با اعتباری بالغ بر ۱۹۷میلیارد تومان را متعهد شدند که عملیات ساخت برخی از این پروژه ها شروع شده و برخی از پروژه ها نیزدر آینده عملیات آنها اجرایی خواهد شد.

 محمدعلی خواجه رضایی در مورد نوع پروژه های خیری گفت: برخی ازاین پروژه ها  مشارکتی بوده که خیرین ۵۰ درصد از اعتبارات را تامین کرده و و ما بقی از اعتبارات دولتی ساخته خواهد شد.

وی در خصوص اینکه مدارس استان بیشتر فرسوده هستند سیاست مجمع دراستان آیا بازسازی مدارس است یا احداث مدارس جدید افزود: یزد یکی ازاستان هایی است که مدارس فرسوده وقدیمی زیادی دارد و اولویت اصلی این مجمع با همکاری سازمان نوسازی مدارس تخریب و بازسازی مدارس فرسوده است.  

 رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان در پاسخ به این سوال که این مجمع برای مناطق محروم و شهرک های جدید چه برنامه ای دارد گفت: ما در مناطق محروم و شهرکهای تازه تاسیس با کمبود فضاهای آموزشی مواجه هستیم واحداث فضاهای آموزشی با مشارکت خیرین دراین مناطق نیز در دستورکاراست.

فرسودگی ۲۷درصد از مدارس استان

مدیر کل سازمان نوسازی مدارس استان هم درگفتگو با خبرنگارما گفت : ۲۷درصد مدارس استان فرسوده هست، وما  نیازمند ۲۴ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان هستیم که ایجاد آنها نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

جواد ذاکر اظهارداشت: سازمان نوسازی مدارس استان یزد درسال ۱۳۹۹ تعداد ۴۳ پروژه آموزشی را آماده بهره برداری نمود که این تعداد پروژه مشتمل بر ۳۴ مدرسه در قالب ۲۷۱ کلاس درس و ۹ پروژه شامل کتابخانه، نمازخانه و سالن ورزشی است و بر این اساس ۴۸هزارو ۳۵۸ متر مربع به فضاهای آموزشی استان اضافه خواهد گردید.

وی افزود : با بهره برداری از این مدارس جای خرسندی است که اعلام گردد در سطح استان مدارس خشتی و گلی و سنگی برچیده شده است و میزان مدارس تخریبی استان از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

ذاکر تصریح کرد: درمبحث استاندارد سازی مدارس و حذف بخاری های نفتی و گازی خوشبختانه پس از اینکه در سال ۹۸ بخاری های نفتی از سطح مدارس استان حذف گردید در سال ۹۹ نیز با استاندارد سازی ۱۱۵ کلاس درس بخاری های گازی پنج شهرستان استان بصورت کامل حذف و امید است در سالهای آتی استاندارد سازی مدارس ۵ شهرستان دیگر استان انجام گردد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.