۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 744063

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیه کرد که در چارچوب فنی اظهارنظر و بی‌طرفی خود را حفظ کند.

کارت زرد ایران به گروسی: بی‌طرف باش!

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها در مورد زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که زمان آن هنوز نهایی نشده است و هر موقع نهایی شد، اطلاع رسانی می‌شود.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در نشست مطبوعاتی هفتگی خود اظهار کرد: امروز مراسم  نوروز ۱۴۰۰ با حضور محمد جواد ظریف و سفرای خارجی مقیم تهران برگزار می شود

خطیب زاده همچنین گفت: مجمع گفت وگوی تهران نیز فردا سه شنبه برگزار می‌شود.

وی همچنین در مورد زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: زمان آن  هنوز نهایی نشده است و هر موقع نهایی شد، اطلاع رسانی می کنیم.

خطیب زاده با اشاره به نشست دوحه درباره تحولات سوریه نیز گفت: نشست دوحه که با حضور کشورهای قطر، ترکیه و روسیه در مورد سوریه برگزار شده است، جایگزین نشست آستانه نیست بلکه کمک به فرایند آستانه است.

وی ادامه داد: در چارچوب پادمان ایران همواره دسترسی‌های لازم را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است البته برخی از این دسترسی‌ها فراپادمانی است و براساس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بود که با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی این دسترسی‌ها تعلیق شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین به موضوع توافق ایران با آژانس انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: این توافق سه ماهه فرصتی را به دیپلماسی داده است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که طرف‌های مقابل از این فرصت دیپلماسی چگونه استفاده می‌کنند.

وی همچنین از مدیرکل آژانس انرژی اتمی خواست که در چارچوب فنی اظهارنظر کند و بی‌طرفی خود را حفظ کند. او گفت: روابط خوب ایران و آژانس در همین چارچوب می‌تواند ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس اخیرا در یک مصاحبه اعلام کرده که در سال 2013 تعدادی از کارشناسان و دیپلمات های ایرانی ویزای انگلیس دریافت کرده بودند تا با دولت انگلیس در مورد موضوع بدهی انگلیس به ایران در ارتباط با تانک‌های چیفتن رایزنی کنند ولی این افراد به محض ورود به انگلیس بازگردانده شدند و در واقع به نوعی دیپورت شدند، گفت: البته من جزییات این موضوع را دقیق به یاد ندارم ولی دولت انگلیس تاکنون چندبار با انجام اقدامات این چنینی از انجام به تعهدات خود سرباز زده و به تعهدات خود عمل نکرده است و این موضوع مشکلاتی را به همراه داشته است. از جمله موضوعی که آقای جک استراو اعلام کردند و اصل موضوع درست است و فکر می‌کنم دولت انگلیس بیش از یکبار به افرادی ویزا داده است سپس آنها را دیپورت کرده است و این نشان می‌دهد که دولت انگلیس در برهه‌هایی نهایت تلاش خود را کرده که آرامش به روابط دو کشور باز نگردد.

رایزنی‌های ایران درباره افغانستان در چارچوب دولت این کشور 

خطیب زاده همچنین با اشاره به سفر نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان به ایران و دیدارهایی که با تعدادی از مقامات کشورمان انجام داده است، اظهار کرد: ایران رایزنی‌های نزدیکی با برخی از کشورها از جمله کشورهای همسایه خود در موضوع افغانستان دارد و طبیعی است که این رایزنی‌ها در چارچوب دولت جمهوری اسلامی افغانستان صورت می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران در نشست مسکو در ارتباط با موضوع افغانستان شرکت خواهد کرد یا نه، تصریح کرد: در حال بررسی این دعوت هستیم و اگر در مورد آن به نتیجه برسیم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نشست دوحه جایگزینی برای روند آستانه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در مورد برگزاری نشست دوحه با حضور کشورهای قطر، ترکیه و روسیه و عدم حضور ایران در این نشست و این‌که آیا این نشست به نوعی جایگزین نشست آستانه است، اظهار کرد: سیاست ایران در برابر سوریه مشخص است ما صدای مردم سوریه و دولت این کشور بوده‌ایم و از هر ابتکار منطقه‌ای که به کاهش آلام و رنج مردم سوریه و همچنین به روند بازسازی این کشور کمک کند استقبال می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: روند آستانه، روند جداگانه‌ای است که از سال‌ها قبل شکل گرفته است و موفق‌ترین روند در مورد موضوع سوریه بوده است و این یک واقعیت است.

خطیب‌زاده در مورد نشست دوحه گفت: همان طور که وزیر خارجه روسیه اعلام کرد این نشست یک ابتکاری بوده است برای کمک به فرآیند آستانه و جایگزینی برای روند آستانه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بار دیگر تاکید کرد: ما از هر ابتکاری که به کاهش آلام مردم سوریه کمک کند استقبال می‌کنیم.

زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام هنوز نهایی نشده

خطیب‌زاده در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد: زمان برگزاری نشست هنوز نهایی نشده و به محض این‌که نهایی شود اطلاع‌رسانی می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حملات اخیر به برخی کشتی‌های ایرانی و برخی از اظهارنظرها مبنی بر این‌که اسرائیل این حملات را انجام داده است، اظهار کرد: باید سخنگو ستادکل نیروهای مسلح در این ارتباط اظهارنظر کند. جایی که این عملیات خرابکارانه انجام شده و محل جغرافیای آن اولین انگشت اتهام را به سوی رژیم اشغالگر قدس معطوف می‌کند و رفتارهای تجاوزکارانه این رژیم این فرض را قوت می‌بخشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: هر زمان منطقه به سمت آرامش رفته این رژیم تلاش کرده که منطقه را با ناامنی مواجه کند و آن هم به دلیل واضح و روشن است و آن هم این است که این رژیم حیات و ممات خود را در بحران و ناامنی جست‌وجو می‌کند و فکر می‌کند در زمان جنگ و ناآرامی می‌تواند حیات داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: اگر مشخص شود هر طرفی در این عملیات خرابکارانه دست داشته است جمهوری اسلام ایران تمام گزینه‌ها را مدنظر قرار داده و از تمامی گزینه‌ها برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهد کرد.

 مستقیم و غیرمستقیم  با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کنیم

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات اخیر جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر این‌که دیپلماسی با ایران با واسطه‌گری اروپا در جریان است، تصریح کرد: دیپلماسی یک واژه عملیاتی است و منظور آن کاملا روشن است.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم طرفدار دیپلماسی هستیم ولی از انتقال وجوه یک کشور به داخل آن کشور جلوگیری کنیم. نمی‌توانیم بگوییم طرفدار دیپلماسی هستیم ولی اقدام به تروریسم اقتصادی و تحریم اقتصادی علیه مردم یک کشور کرده و این سیاست را ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که همان طور که پیش از این گفته‌ام ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مورد هیچ موضوعی با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کنیم، ادامه داد: مسیر دیپلماسی کاملا روشن است البته هماهنگ کننده برجام (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) تلاش می‌کند برخی نکات را در مسیر دیپلماسی جلو ببرد.

خطیب زاده تصریح کرد: این آمریکا بوده که از برجام خارج شده است و باید تعهد بدهد اقدام موثر در رفع تحریم‌ها کند و این‌که باید شرایطی را بپذیرد که دیگر این اقدام را (خروج از برجام) را تکرار نکند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که شما به عنوان سخنگوی وزارت خارجه به عملکرد دستگاه دیپلماسی سال 1399 چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: مردم باید در این زمینه نظر بدهند سال 1399 سال پرفراز و نشیبی بود. آمریکا در میانه همه‌گیری کرونا تمام تلاش خود را انجام داد که جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را به اوج خود برساند و درد و رنج مردم ایران را گسترش دهد و تجارت ایران را به صفر برساند. من به شما عرض می‌کنم که دستگاه دیپلماسی در سال 1399 در کنار همه نهادهای نظام و دیگر حوزه‌های مسئول، تمام تلاش خود را کرد که این فشارها بی‌اثر شود و به یک شکست حداکثری برای بانیانش تبدیل شود. در حالی که بسیاری از اقتصادهای لیبرال در بحران به سر می‌برند آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که ایران از رکود خارج شده و تجارت خارجی خوبی با کشورهای منطقه و همسایه خود دارد.

خطیب زاده ادامه داد: حمایت از ایرانیان در سراسر دنیا با قوت انجام می‌شود و دستگاه دیپلماسی وظایف خود را به صورت شبانه روز پیگیری می‌کند.

از ملت غیور ایران به خاطر کاستی‌ها عذرخواهی می‌کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: تلاش‌های زیادی صورت گرفته است که مشکلات کاهش پیدا کند ولی در اینجا وظیفه دارم از ملت غیور ایران به خاطر کاستی‌ها عذرخواهی کنم، اقدامات جدی انجام شده که این فشارها کاهش پیدا کند و اگر روزی بتوانیم آن را منتشر کنیم شکوه و عظمت آن را مردم ایران مشاهده خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: امیدواریم سال 1400 سال برداشته شدن فشارها و گشایش‌های بهتر باشد، گشایش‌هایی که تنها به دست ملت ایران و در درون اتفاق می‌افتد.

حمله اخیر به پایگاه عین‌الاسد بسیار مشکوک است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادعاهای مطرح شده مبنی بر دخالت ایران در حمله اخیر به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق اظهار کرد: همان طور که پیش از این گفتم این اقدامات در این زمان بسیار مشکوک است ما از دولت و وزارت خارجه عراق خواسته‌ایم که به روشنی عامران و عاملان این اقدام را شناسایی و معرفی کند.

خطیب زاده تصریح کرد: ثبات عراق برای ثبات منطقه بسیار مهم است و کسانی که به دنبال بی ثباتی عراق هستند کسانی هستند که نمی‌خواهند منطقه روی آرامش را ببیند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در مدت اخیر شاهد افزایش تنش‌ها بین ایران و رژیم صهونیستی هستیم از جمله در مورد این‌که انگشت اتهام در حمله به کشتی ایرانی به سمت رژیم صهیونیستی رفته است، خاطر نشان کرد: رژیم اشغالگر قدس در طول دهه‌های گذشته هیچ روزی نبوده که جنگ، خونریزی و ترور نکرده باشد. لیست بلندبالایی از ترور در منطقه و خارج از منطقه داشته است و برای ناامنی اقدام به توطئه و طراحی کرده است. اینها اسناد روشنی از فعالیت‌های مخرب این رژیم در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: ریشه تمامی بحران‌های غرب آسیا از روزی است که این رژیم جعلی توسط برخی از کشورهای اروپایی به منطقه تحمیل شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: ایران ندای مقابله با خوی وحشی‌گری، ترور و خونریزی این رژیم است.

خطیب زاده با بیان این‌که موضوع اصلی جهان اسلام همواره موضوع فلسطین بوده و خواهد بود، تاکید کرد: ایران تمامی گزینه‌ها را برای دفاع و صیانت از منافع خود در منطقه همواره لحاظ کرده و در خصوص دفاع از امنیت ملی خود تردیدی نداشته و هیچ وقت با کسی در این زمینه مسالحه نکرده است. سران رژیم اشغالگر قدس نیز از هر کسی بهتر می‌دانند که ایران چگونه از منافع خود حمایت و دفاع می‌کند.

دولت انگلیس پرونده زاغری را سیاسی نکند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در مورد آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری و اظهارات مقامات انگلیسی در این ارتباط گفت: این یک پرونده قضایی است که در دادگاه مراحل خود را طی کرده است. بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی جلوگیری از سیاسی کردن آنها است. به دولت انگلیس توصیه می‌کنیم که اجازه دهد این موضوع در مسیر قضایی خود طی شود و آن را سیاسی نکند.

سیاست خارجی را گروگان تمایلات حزبی و جناحی نکنیم

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هنوز ابهاماتی در ارتباط با اف ای تی اف وجود دارد و این ابهامات هنوز ازسوی دولت و وزارت خارجه برطرف نشده است گفت: در خصوص موضوع اف ای تی اف موضع وزارت خارجه و دولت کاملا روشن است و قبلا این مواضع اعلام شده است. چند جلسه‌ای که در مجمع برگزار شده هم دولت و هم وزارت خارجه اجازه صحبت داده شده آنها مطالب را بیان کردند و اعضای مجمع نیز سوال و نکاتی را که داشته اند مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: به نظرم باید اجازه دهیم که این موضوع در فضای کاملا تکنیکی و حرفه ای به جلو برود.

خطیب زاده افزود: یک بار دیگر در همین جا از همه نهادها و گروه‌ها و احزاب سیاسی و جریان ها درخواست می کنم که سیاست خارجی را گروگان تمایلات حزبی و جناحی خود نکند. سیاست خارجی موضوع منافع ملی کشور است و این منافع نباید به هیچ وجه موضوع داد و ستد و بده بستانهای امروز و فردای داخلی در کشور شود.

وی همچنین در پاسخبه سوال دیگری در مورد موضوع لغو روادید بین کشورهای حوزه نوروز اظهار کرد: همواره یکی از گفت و گوهای بسیار نزدیک بین کشورهای حوزه نوروز مراوادت نزدیکتر مردمی بوده است و اساسا پیام نوروز پیام به هم پویستگی و نزدیکی مردمان است و باید تلاش کنیم به این سمت حرکت کنیم.

فلسطین همچنان موضوع اول جهان اسلام است

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر راه اندازی کریدور ریلی بین رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات نیز اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس از هر فرصتی سوء استفاده می کند تا بتواند ذره ای به مشروعیت خود بیافزاید ولی ملل و دولت های منطقه نشان دادند که فلسطین همچنان موضوع اول جهان اسلام است و رژیم اشغالگر قدس هم در حضیض مشروعیت خود به سر می برد.

خطیب زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک تمامی تحولات را پیگیری می کند و هر جایی که لازم باشد اقدامات موثر خود را انجام می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست فرا رسیدن سال نو شمسی، اعیاد شعبانیه روز ملی شدن صنعت نفت و روز تولد پروین اعتصامی را تبریک گفت و گاه شماری از فعالیت های وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی در طی یک هفته اخیر ادامه داد.

وی همچنین گفت: فردا سه شنبه مجمع گفت و گوی تهران با سخنرانی وزیر خارجه برگزار خواهد شد و این نشست به صورت زنده از پرس تی وی پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.