قدس آنلاین-با وجود اینکه در حال رسیدن به پایان فصل زمستان بوده و به بهار ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم اما توده‌های هوای سرد و بارش‌های برف و باران تا آخرین روزهای این فصل هم‌وطنان ما را همراهی خواهند کرد.

همراهی برف و باران تا آخرین روز از فصل زمستان؛ عیدی طبیعت به مردم

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: بارش برف و باران که از نخستین روز هفته جاری بسیاری از مناطق کشور را در برگرفته است هم‌وطنان در ۱۷ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین،گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان را  از این بارش‌ها متأثر کرد.

البته در این هفته دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان گردوغبار  در آسمان آن‌ها جولان داد بطوریکه سرعت توفان شن در زاهدان به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی در فرودگاه بین‌المللی این شهر را به صفر رساند.

بارش‌ها ادامه دارد

اگرچه از شدت بارش‌ها در استان‌ها کمی کاسته شده است اما ظاهراً بارش‌ها در برخی از استان هم چنان ادامه خواهد داشت.

در همین راستا امیدفر رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: از بعدازظهر روز سه‌شنبه جوی نسبتاً پایدار در استان حاکم می‌شود، ولی از روز چهارشنبه تا اواخر این هفته به‌ویژه روز جمعه، نفوذ سامانه بارشی نسبتاً فعال موجب ابرناکی، وزش باد گاهی شدید و در برخی نواحی بارش باران و برف می‌شود.

امید فر بابیان اینکه  سامانه بارشی  از روز سه‌شنبه از استان آذربایجان شرقی خارج می‌شود گفت: فعالیت این سامانه همچنین موجب مه گرفتگی و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید در سطح استان می‌شود.

وی گفت: در پی نفوذ این سامانه احتمال لغزندگی معابر و جاده‌ها، کولاک برف، کاهش دید و اختلال در تردد خودروها درراه‌های ارتباطی به‌ویژه گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.

گلستان بارانی می‌شود

مدیرکل هواشناسی گلستان نیز برای روزهای پایانی هفته با ورود سامانه ضعیف بارشی به استان، بارش‌ رگباری باران در بخش‌هایی از گلستان را نوید داد.

نوربخش داداشی اظهار داشت: از امروز تا پنج‌شنبه هوای صاف و نیمه‌ابری در استان حاکم خواهد بود و دمای هوا در گرگان گرم‌تر  و به ۲۲ درجه در روز چهارشنبه نوسان خواهد داشت.

وی همچنین گفت:فعالیت سامانه سرد و بارشی در روزهای جمعه و شنبه اخیر، موجب کولاک و ریزش شدید برف در مناطق کوهستانی، کاهش هشت‌تا ۱۲ درجه‌ای دما، بسته‌شده جاده‌ها در مناطق برف‌گیر و مرتفع و قطعی برق برخی روستاهای گلستان شد.

مشهد گرم می‌شود

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی نیز روند دمای هوای این استان را تا آخر هفته جاری رو به افزایش اعلام و بیان کرد: حداقل دمای هوا در خراسان رضوی ظرف این مدت به ۱۰ درجه و حداکثر به ۲۳ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

مرتضی اثمری افزود: پدیده غالب جوی در خراسان رضوی ظرف روزهای باقیمانده از هفته جاری مه صبحگاهی همراه با آسمان ابری تا نیمه‌ابری پیش‌بینی‌شده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود در روزهای آغازین سال جدید این استان شاهد فعالیت سامانه بارشی باشد که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اعلام می‌شود.

احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات البرز

کارشناس سازمان هواشناسی  استان البرز نیز در همین رابطه برای چند روز آینده با توجه به افزایش دما و احتمال ذوب برف‌ها، بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی و نیز سقوط بهمن در ارتفاعات شمال غرب و امتداد کوه‌های البرز و زاگرس را پیش‌بینی کرد.

فریبا گودرزی در این رابطه اظهار کرد: شامگاه دوشنبه در برخی نقاط شمال غرب و همین‌طور دامنه‌های ارتفاعات البرز بارش‌های پراکنده را خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.