رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خطرات چهارشنبه سوری امسال به دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا افزایش چند برابری خواهد داشت.

چهارشنبه سوزی کرونایی/ احتمال ابتلای آسیب دیدگان چهارشنبه سوری به کرونا

دکتر علی یزدانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مقابله با حوادث احتمالی  ناشی از چهارشنبه سوری در آماده باش کامل قرار دارد.

*آماده باش کامل

وی تصریح کرد: بیمارستان های شهید کامیاب، شهید هاشمی نژاد،  طالقانی و همچنین بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) در وضعیت آماده باش کامل هستند تا مصدومان احتمالی ناشی از  انفجار مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری را پذیرش نمایند.

یزدانی با بیان اینکه  شهروندان در صورت بروز هر گونه حادثه ضمن حفظ خونسردی موارد را به سامانه ۱۱۵ اطلاع دهند، ادامه داد: پایگاه های اورژانس و همچنین آمبولانس های این دانشگاه به صورت کامل تجهیز و چند دستگاه آمبولانس نیز به ناوگان اورژانس این دانشگاه اضافه شده اند و در شهر مقدس مشهد نیز بالغ بر ۱۰۰دستگاه آمبولانس در حالت آماده باش قرار دارند، همچنین  با هلال احمر نیز هماهنگی های لازم  برای کمک  به اورژانس در صورت افزایش تعداد مصدومان صورت گرفته است.

*خطر کرونا

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و  مدیریت حوادث دانشگاه مشهد با بیان اینکه طی چند روز گذشته چند نفر در شهر مشهد به دلیل انفجار مواد محترقه دست ساز دچار حادثه شده اند، افزود:  توصیه اکید ما به مردم این است که به هیچ وجه سلامتی خود و مردم را به خطر نیندازند و از انفجار مواد محترقه و برگزاری تجمعات و دورهمی ها خودداری کنند زیرا ممکن است این اشتباه آخرین اشتباه زندگی آنها باشد.

یزدانی با بیان اینکه   علاوه بر خطرات ناشی از انفجار مواد محترقه، امسال خطر انتشار ویروس کرونا که مدام در حال تغییر چهره است نیز وجود دارد، تصریح کرد: امسال با توجه به تدوام خطر همه‌گیری کرونا در کشور، چهارشنبه سوری و مسائل پیرامون آن حساسیت بیشتری پیدا کرده و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این روز می‌تواند پایان سال تلخی را برای افراد رقم بزند.

*تبلیغات دروغین

وی با اشاره به اینکه مردم  مراقب افرادی که با تبلیغات دروغین و با عناوینی نظیر فروش و یا آموزش مواد محترقه استاندارد به دنبال فریب مردم، سودجویی و کسب منافع خود هستند، باشند، افزود: برخی افراد سودجو با آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سلامتی کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازند که در این زمینه لازم است والدین بیشتر مراقب فرزندانشان باشند.

یزدانی با بیان اینکه تجمعات چهارشنبه سوری ممکن است موجب شعله ورشدن موج بعدی ابتلا به کرونا باشد، افزود: توصیه ما به مردم این است که  در شب چهارشنبه آخر سال در خانه بمانند  و کمک کنند تا شیب شیوع و ابتلای این بیماری ویروسی نزولی شود.

*کادر درمان

وی اظهار کرد: از سویی احتمال ابتلای آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری به کرونا نیز بسیار بالاست، زیرا علاوه بر خطر انفجار مواد محترقه غیرمجاز که می‌تواند منجر به مصدومیت‌های فیزیکی شود، این خطر هم وجود دارد که دست به دست شدن این مواد منجر به انتقال ویروس کرونا از افراد ناقل به دیگران شود.

یزدانی افزود: همچنین در شرایط کنونی که پزشکان و پرستاران مشغول درمان و پرستاری از بیماران مبتلا به این بیماری هستند، انتقال مصدومان چهارشنبه سوری به مراکز درمانی می‌تواند فشار کاری کادر درمان را افزایش دهد و خستگی بیشتری را برای  آنها در پی داشته باشد .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.