مهندس اورانی گفت: با برآوردهای انجام شده از ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، حدود ۵ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روزه خواهیم داشت. باکشتار این میزان مرغ، ۱۱ هزار ۵۹۸ تن گوشت مرغ در سه هفته پیش رو در استان تولید خواهد شد. لذا در خراسان رضوی هیچ کمبودی از بابت گوشت مرغ وجود نخواهد داشت.

واسطه ها بلای جان تولید و مصرف شده اند/ تولید بیش از ۱۱ هزارتن گوشت مرغ در خراسان رضوی تانیمه فروردین

محمدرضا اورانی در نشست خبری که به منظور بررسی وضعیت گوشت قرمز و مرغ در بازار خراسان رضوی اختصاص یافته بود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹  تا ۲۰ اسفند ماه بالغ بر ۹۷۰ هزار تن نهاده شامل ۲۵۰ هزار تن کنجاله سویا، ۵۶۰ هزار تن ذرت، ۱۹۱ هزارتن جو از محل واردات برای دام و طیور استان تامین شده است. علاوه برآن ۸۵ هزارتن سبوس گندم از کارخانجات آرد استان دراختیار دام سبک و سنگین استان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از ابتدای آبان ماه ۹۹ براساس دستورالعمل ابلاغ شده، مقرر شد که نهاده مورد نیاز واحدهای مرغ تخم گذار، مرغ گوشتی و گاوداری های صنعتی شیری دارای ثبت رکورد در مرکز اصلاح نژاد کشور به صورت کامل در سامانه بازارگاه تامین شود. همچنین مقرر شده است نیمی از نهاده مورد نیاز واحدهای گاوداری غیرصنعتی شیری و روستایی و دام سبک نیز تامین شود. اما تحویل نهاده خام به واحدهای تولیدی به جز واحدهایی که خودشان قادر به تهیه و تولید خوراک دام و کنسانتره هستند، حسب دستورالعمل ابلاغیه وزارت، به صورت خام ممنوع است و باید به صورت کنسانتره باشد.

اورانی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها باتوجه به توافقات به عمل آمده، نهاده خام در اختیار کارخانجات خوراک دام استان البته با محوریت تشکل ها قرار می دهند و تا با قیمتی مناسب کنسانتره تولید و در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد. بااین روش حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد نیاز دامداران سبک و گاوداران غیرصنعتی و روستایی تامین می شود. به عنوان مثال در اسفندماه جاری ۷۵ هزار ۷۷۵ تن کنستانتره متناسب با ضریب دامی هر شهرستان توزیع شده است.

مدیرکل سازمان جهادکشاورزی استان بابیان اینکه ذکر چند نکته در این خصوص بسیار مهم و ضروری است، ادامه داد: نکته اول این است که باید میزان افت بارش های سال جاری را در نظر داشته باشیم. درسال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بارش ها حدود ۴۸/۶ درصد کاهش داشته است و تنها ۳۲ درصد از بارش مورد نیاز استان باریده است.

وی افزود: برهمین اساس، نیاز خوراکی گاو غیرصنعتی شیری و روستایی که به صورت دستی تغذیه و دام سبکی که به علت عدم رویش علوفه در دشت ها، اکنون به صورت دستی تغدیه می شود، نیاز به تامین علوفه کمکی را دوچندان کرده و مشکل تامین خوراک دام، تشدید شده است. به همین دلیل پیگیری هایی از سوی استاندار صورت گرفت و اکنون دستور تامین ۱۰ هزار تن جو و ۳ هزار تن ذرت صادر شده است.

وی متذکر شد: نکته دومی که باید گفت این است که تمام واحدهای گاوداری و دامداری که پروانه بهره برداری گرفته اند، موظف و متعهد شده اند که علوفه مورد نیاز خود را در زمین هایشان تامین کنند. اما بررسی های ما نشاندهنده این است که برخی از این واحدها به جای کشت علوفه، به کشت محصولاتی مانند زعفران و یا پسته روی آورده اند و تقاضای تامین علوفه برای دام هایشان را دارند. این موضوع باعث می شود که تقاضا زیاد شده و در تامین علوفه به مشکل بخوریم.

این مقام مسئول اضافه کرد: برخی دیگر از واحدهای تولیدی، برخلاف تعهدشان درآمد حاصله را به جای توسعه واحد تولیدی خود، اقدام به سرمایه گذاری در بخش های دیگر مانند مسکن می کنند. این کار باعث تشدید مشکلات است.

وی افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید واحدهای تولیدی را سومین نکته و مشکل بیان و اعلام کرد: در فصل برداشت محصولات زراعی و غلات، قیمت ها مناسب و تقریبا پایین است. اما در فصول پاییز و زمستان به دلیل خروج از فصل برداشت، قیمت ها به شدت افزایش پیدا کرده و چندین  برابر می شود. به همین دلیل دامدارنی که قدرت خرید بالاتری دارند سعی می کنند تمام نیاز سالانه دام های خود را در فصول برداشت محصول تهیه و خریداری کنند. اما دامداران دیگر به اجبار میزان محدودتری در فصل برداشت خریداری کرده و در فصل های دیگر به مشکل می خورند.

اورانی درخصوص وضعیت مرغ گوشتی در استان بیان کرد: در خراسان رضوی بالغ بر ۱۵۸۰ واحد مرغ گوشتی فعال وجود دارد. از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۳ اسفندماه جاری، بالغ ۸۲ میلیون ۴۴۵ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان صورت گرفته است. این حد جوجه ریزی به معنی تولید ۱۶۴ هزار ۸۹۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون است.  

وی ادامه داد: با برآوردهای انجام شده از ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، حدود ۵ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روزه خواهیم داشت. باکشتار این میزان مرغ، ۱۱ هزار ۵۹۸ تن گوشت مرغ در سه هفته پیش رو در استان خواهیم داشت. بنابراین در خراسان رضوی هیچ کمبودی از بابت گوشت مرغ وجود نخواهد داشت.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به این سوال خبرنگار قدس آنلاین که باتمام تمهیدات انجام شده، چرا هم تولید کنند و هم مصرف کننده از وضعیت موجود بازار گوشت گلایه مند هستند،  اظهار کرد: متاسفانه بازار دام خراسان رضوی به روش سنتی اداره می شود و به روز نشده است. مشکل بازار دام تکرار در واسطه گری است که قیمت را بسیار افزایش می دهد. این موضوع باعث می شود که دلالان در میدان فروش بار زنده حاضر شده و به قیمت نازلی دام را خریداری نمایند. سپس همان دام باچند واسطه تحویل کشتارگاه می شود و همین دلیل باعث افزایش قیمت گوشت است.

وی تاکید کرد: اکنون مسیر مزرعه تا سفره مردم گرفتار دنیای واسطه گری است و تولید کننده و مصرف کننده ناراضی اند. متاسفانه تشکل هایی که برای رفع این موضوع تشکیل شده اند توانشان متناسب با نیازها نیست. اگر تشکل ها بتوانند به صورت کلی دام را خریداری نمایند وبدون واسطه به کشتارگاه عرضه کنند، قیمت بسیار پایین از وضع موجود خواهد بود.

اورانی گفت: درخصوص مشکلاتی که در خصوص گوشت مرغ وجود دارد نیز باید اذعان داشت که توسعه واحدهای تولیدی با منابع و اقلیم استان همخوانی نداشته است. این موضوع باعث شده که واحدهای مرغداری زیادی تاسیس شود اما برای تامین خوارک طیور امکانات لازم در داخل استان و کشور وجود نداشته باشد. این موضوع باعث می شود که به کشورهای دیگر وابسته شویم و به اجبار خوراک طیور را با قیمت های گزافی وارد و بین مرغداران توزیع نماییم و به همین دلیل شاهد رشد قیمت مرغ نیز هستیم.  

وی درخصوص تخلفاتی که در چرخه تولید تاتوزیع مرغ گوشتی اتفاق می افتد، اظهار داشت: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که در ۴ قسمت واحدهای تولیدی مرغ گوشتی، کشتارکن ها، خودروهای حمل گوشت و توزیع کننده تخلفاتی صورت می گیرد. هرچند این گروه در اقلیت می باشند اما به شدت بایکدیگر منسجم هستند. به عنوان مثال از ابتدای آبان ماه گذشته، تعداد ۱۳۸ واحد مرغداری کمتر از هفتاد درصد از مرغ آماده کشتار خود را تحویل داده اند و از طریق راه های دیگر به فروش رسانده اند. به همین دلیل برای آنها پرونده تخلف تشکیل شده و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول عدم پایندی برخی از عوامل چرخه تولید تا توزیع به نرخ های سودی که دولت تعیین کرده است را یکی دیگر از دلایل گرانی مرغ دانست و افزود: نرخ مصوب دولتی برای خرید مرغ از مرغدار ۱۴ هزار و ۴۱۰ تومان و قیمت تمام شده ای که مصرف کننده باید بپردازد ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان است. همچنین سودی که برای کشتارکن ها درنظر گرفته شده به ازای هر کیلو ۳۰۰ تومان است. برای مغازه دار نیز سود ۷۰۰ تومانی تعیین شده است. اما برخی از این افراد به میزان سود تعیین شده دولتی رضایت نمی دهند. به همین دلیل برخی این چرخه را به هم می زنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کشتارکن از مرغدار به جای خرید مرغ به قیمت ۱۴ هزار ۴۱۰ تومان، به میزان ۱۶ هزار تومان می خرد. آنگاه همان مرغ را به قیمت ۲۷ هزارتومان تحویل مغازه دار می دهد. وقتی که پیگیری می کنیم کشتارکن مرغدار را بانی گرانی دانسته و می گوید از او گران خریده است. درحالیکه خوداو سود بیشتری را از این موضوع برده است. به همین دلیل باید با دقت بیشتری بر چرخه تولید تا توزیع نظارت شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.