برنامه های نوروز شبکه‌های استانی ویژه نوروز ۱۴۰۰ طی نشستی امروز تشریح شد.

بیش از  ۳۶۰ هزاردقیقه برنامه عیدانه شبکه‌های استانی برای نوروز ۱۴۰۰

به گزارش قدس آنلاین، رئیس مرکز سیمای استان‌ها با اشاره به تدارک هزاران دقیقه برنامه رادیویی، تلویزیونی و فضای مجازی برای پخش از شبکه‌های استانی در نوروز ۱۴۰۰ گفت: بیش از ۳۶۰ هزار و ۷۳ دقیقه برنامه جدید و تامینی  برای این منظور تولید ، تامین و پخش می‌شود. که از این میان ۱۸۷ قسمت سریال در ۱۰ عنوان و ۶۹۹۰ دقیقه، ۶ تله فیلم در ۵۳۱ دقیقه، ۱۰۰ عنوان مستند در ۱۶۳ قسمت و در ۵۱۵۹ دقیقه، و ۱۱ عنوان پویانمایی و عروسکی در ۲۱۴ قسمت و ۲۱۹۶ دقیقه  و ۱۲۵ قطعه موسیقی و نماهنگ در ۳۷۵ دقیقه از تولیدات جدید معاونت امور استان ها هستند.

سید عباس فاطمی در نشست خبری برنامه‌های نوروزی این معاونت با اشاره به راهبردهای معاونت امور استان‌های رسانه ملی برای برنامه‌سازی نوروز ۱۴۰۰ اظهار کرد: این راهبردها شامل نگاه خوشبینانه به آینده متکی بر واقعیت‌ها، آشنایی مردم با جنبه‌های معنوی عید نوروز و تاکید بر تحول درونی، ترویج در خانه ماندن و پرهیز از دید و بازدید و سفر، معرفی جاذبه‌های سیاحتی و گردشگری استان‌ها و ترویج آداب و رسوم پسندیده محلی و بومی هستند.

وی با بیان اینکه پویایی، مخاطب‌پسند بودن، توجه ویژه به مناسبت‌ها، شهرها و روستاهای ایران و مدیریت صحیح زمان پخش برنامه‌ها در اولویت مراکز قرار دارد گفت: این سیاست‌ها در قالب برنامه‌های پیش از نوروز یعنی از ۲۵ تا ۳۰ اسفند و ویژه برنامه‌های تحویل سال و نوروز یعنی از یکم تا ۲۵ فروردین ماه روی آنتن می‌روند.

وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از مخاطبان، میزان برنامه‌های مورد علاقه آنها احصاء شده و بر همین اساس کار برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی برای نوروز ۱۴۰۰ به انجام رسیده است.

ویژه برنامه سراسری تحویل سال معاونت استان‌ها در شبکه «شما»

فاطمی افزود: تولید ویژه برنامه زنده با اجرای مجریان برگزیده استان‌ها به مناسبت تحویل سال ۱۴۰۰ در شبکه «شما» برنامه‌ریزی شده که شامل بخش‌های متنوعی همچون ارتباط زنده با اماکن مقدس و حرم‌های مطهر در مراکز خراسان رضوی، قم، فارس، کربلا و نجف و همچنین حضور خانواده‌های معظم شهدا و شخصیت‌های فرهنگی و هنری در استان‌هاست.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها به دیگر برنامه‌های شبکه شما در نوروز ۱۴۰۰ اشاره و خاطرنشان کرد: مجموعه نمایشی باجناقلار مرکز آذربایجان غربی هر روز ساعت ۱۱ روی آنتن می‌رود، مجموعه نمایشی سرسرا مرکز کرمان هم هر شب ساعت ۲۳ پخش خواهد شد و آبنبات چوبی مرکز خراسان رضوی هم ویژه گروه کودک و نوجوان است که روزانه روی آنتن می‌رود.

وی تصریح کرد: فیلم‌های تلویزیونی نوروزی تولید مراکز هم هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه شما پخش می‌شود همچنین ویژه برنامه زنده نوروزی گلستانه از شهر کاشان هر روز ساعت ۱۰ و برنامه شبانه «عیدانه» مرکز فارس نیز هر شب ساعت ۲۲ از شبکه شما پخش خواهد شد.

فاطمی با بیان اینکه برنامه‌های تامین مختلفی هم طی نوروز ۱۴۰۰ از این شبکه پخش می‌شود گفت: بر این اساس مجموعه مستندهای گردشگری و جذابیت‌های استان‌ها هر روز ساعت ۱۲، مجموعه مسابقات تلویزیونی تولیدی مراکز هر روز ساعت ۱۶ و مستندهای گردشگری کوله‌گرد هر شب ساعت ۲۱ در نظر گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: شبکه شما در نوروز ۱۴۰۰ برنامه‌های تولیدی هم پخش می‌کند که شامل برنامه عصرگاهی «صدای دانه‌ها» با محوریت کشاورزی و باغداری، مستندهای گردشگری ریگ یلان، و جغرافیای دیده نشده، مجموعه تله تئاترهای ضد نور و برنامه ترانه باران است.

نوروزی به یاد ماندنی با صدای استان‌ها

رئیس مرکز سیمای استان‌ها از تولید و پخش برنامه‌های رادیویی ویژه نوروز در چند قالب گوناگون خبر داد و گفت: معرفی جاذبه‌های گردشگری شامل اجرای تورهای مجازی با همراهی کارشناسان گردشگری در رادیو و رادیونما، تولید و پخش نماهنگ معرفی جاذبه‌های توریستی در فضای مجازی، مسابقات گوناگون با محوریت عکس یادگاری از نوروز و سفره هفت‌سین، نیمه شعبان و روز جوان، برنامه‌های تعاملی با موضوعاتی همچون نوروز در جبهه و خاطرات شنیدنی رزمندگان، معرفی بازی‌های خانگی و خلاقانه، خاطرات کلاس‌های برخط در دوران کرونا، آراستن محله و خانه به مناسبت اعیاد شعبانیه و تاکید بر پویش‌های مردمی همچون خط مهربانی، نه به آتش و آتش بازی نیست، و ایران را پاکیزه نگاه داریم، اطلاع‌رسانی در مورد اعلامیه‌های ستاد کرونای استان‌ها، بهداشت سفر، ارتباط با پلیس راه و ترافیک جاده‌ای و وضعیت آب و هوا و تغییرات جاده‌ای، محورهای اصلی برنامه‌های رادیویی را در نوروز ۱۴۰۰ تشکیل می‌دهند.

تصویری متفاوت از نوروز در ۳۳ قاب سیمای استانی

وی در ادامه به برنامه‌های نوروزی سیمای مراکز پرداخت و تصریح کرد: این برنامه‌ها در چند محور اصلی تولید و پخش می‌شوند که نخستین محور، تولید ۲۰ مسابقه میدانی و استودیویی شامل مشاعره، آداب و رسوم و بازی‌های محلی و همچنین گردشگری است.

فاطمی ادامه داد: همچنین قرار است برنامه‌های کوتاه و چالشی با محوریت اطلاع‌رسانی و آموزش در مسئله انتخابات شامل میزگردهای کارشناسی و آیتم‌های کوتاه نمایشی با رویکرد طنز نقادانه در مراکز تولید و پخش شود.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها به تولید ۱۴ عنوان برنامه سرگرمی و موسیقایی در مراکز ویژه نوروز ۱۴۰۰ اشاره و ابراز کرد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به کاتی موسیقا، به وقت ترانه، طنز املت و کودک دل اشاره کرد.

وی تولید ویژه برنامه مسابقه «برگ برنده» را مورد توجه قرار داد و گفت: این مسابقه از هفته اول نوروز روی آنتن می‌رود و شامل لحظات جذاب و پر نشاطی است که به موضوع انتخابات می‌پردازد و تا پایان خردادماه پخش خواهد شد، مسابقه‌ای که بین زوج‌ها برگزار می‌شود و در ۲۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تولید شده است.

فاطمی از تولید آیتم میان کنداکتور با عنوان «ایران سربلند» خبر داد و افزود: این آیتم‌ها بر اساس آمار و اسناد رسمی و قابل استناد، دستاوردهای هر استان و سهم هر خطه از کشورمان را در پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی به تصویر می‌کشند.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها با اشاره به تولید ۱۰ سریال نوروزی در مراکز استان‌ها عنوان کرد: سنه خاطر در مرکز آذربایجان غربی، مهمانی موقت در مرکز اردبیل، سلطان میه مرکز ایلام، جدی نگیرید خراسان رضوی، به امید دیدار مرکز خوزستان، املت مرکز فارس، این چند نفر تولید مرکز قزوین، عمه خانم مرکز گلستان، هدارپه صدا و سیمای مازندران و شیش و ده استان مرکزی، ده سریالی هستند که نوروز ۱۴۰۰ از شبکه‌های استانی پخش می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین ۶ فیلم تلویزیونی با عناوین سارای، وقتی آفتاب طلوع می‌کند، دامنه‌های نعمت، گنج راه شیری، تا شقایق و گنج توسط مراکز آذربایجان شرقی، قم، گیلان، همدان و یزد برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ آماده شده است.

فاطمی به یکصد مستند تولیدی مراکز که نوروز امسال روی آنتن می‌روند اشاره و ابراز کرد: این آثار در قالب ۱۶۳ قسمت و ۵ هزار و ۱۵۹ دقیقه شامل موضوعات اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، صنایع دستی، بهداشتی و پزشکی، فرهنگی و سیاسی یا ترکیبی از دو موضوع هستند.

وی از تولید و پخش ۱۱ عنوان انیمیشن و برنامه عروسکی در مراکز استانی صدا و سیما که طی نوروز ۱۴۰۰ پخش می‌شوند خبر داد و گفت: این برنامه‌ها شامل ۲۱۴ قسمت و ۲ هزار و ۱۹۶ دقیقه هستند که از جمله عناوین آنها می‌توان به دود و قاصدک مرکز کرمانشاه، آدم برفی مرکز همدان، عامو چرچی مرکز لرستان، جنگل آبی مرکز البرز، سرزمین مورچه‌ها مرکز اردبیل، کاروان عروسک‌ها مرکز اصفهان، ماجراهای طاها مرکز کهگیلویه و بویراحمد، قصه‌های بینالود مرکز خراسان رضوی، ماجراهای تی تی مرکز یزد، هزار و یک داستان صدا و سیمای اصفهان و زیست‌شناسان کوچک مرکز کردستان اشاره کرد.

فاطمی خاطرنشان کرد: هشت محور اصلی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی ویژه نوروز ۱۴۰۰ در مراکز استانی صدا و سیما مد نظر بوده که شامل معرفی جاذبه‌های استانی در شبکه شما، آشپزی، حضور چهره‌هایی مانند عمونوروز در ویژه برنامه‌ها، پویش صد ساله‌ها، بهاریه‌ها(شاهنامه‌خوانی، حافظ خوانی و شعرخوانی با زبان محلی)، معرفی شهدای هر استان و میان برنامه‌های کوتاه جشن تولد شهدا، میان برنامه‌های به تو از دور سلام (زیارت از راه دور حرم‌های مطهر) و توجه به آداب و رسوم نوروزی در روستاهای هر استان خواهد بود.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها به تدارک گسترده شبکه‌های استانی در نوروز ۱۴۰۰ برای فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: جریان‌سازی مناسب در فضای مجازی و کمک به نهادهای امدادی برای آگاه‏سازی نوجوانان و جوانان از رفتارهای پرخطر، پادکست‏های «اسلام و نوروز»، طراحی و انتشار استیکرهای ویژه سال نو در خصوص سبک زندگی ایرانی اسلامی، شعار سال، روز دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی و حفظ محیط‌ زیست، ایجاد قالب و تولید محتوای عیدانه و صفحه اختصاصی در وب‌سایت مراکز، بیانیه راهبردی گام دوم و شعار سال، الگوسازی از شهید سپهبد سردار سلیمانی با بیان مردم و باز نشر وسیع آن، راه‏اندازی کمپین «من و درختم» با هدف کاشتن نهال در محل زندگی، تولید ۳۶۰ درجه «تورهای مجازی» ترغیب به استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ عدم سفر در نوروز ۱۴۰۰، دوربین مخفی در ایام نوروز و تلاقی آن با بیماری کرونا، نشاط و امید بخشی فضای نوروز از منظر نزدیک بودن انتخابات و آموزش سواد رسانه ای و فضای مجازی از جمله این محورها هستند.

وی همچنین از سوژه‌پردازی‌های نو و خلاقانه برای برنامه‌های خبری و اطلاع‌رسانی شبکه شما و شبکه‌های استانی خبر داد و افزود: نوروز امسال و در حوزه شعر و موسیقی هم شاهد تحول چشمگیری در برنامه‌های شبکه‌های استانی خواهیم بود به طوری که ۲۰ قطعه موسیقی عیدانه و بهاری در ساختارهای محلی، ارکسترال، پاپ و تلفیقی با گویش‌های متنوع، سه عنوان نماهنگ جدید، نماهنگ‌های ۹۰ ثانیه‌ای با عنوان ایران من، نماهنگ با موضوع شعار سال، ۲۰ قطعه موسیقی بدون کلام و ۸۰ قطعه سرود با گویش‌های فارسی و محلی تولید شده‌اند و در اختیار برنامه‌سازان شبکه‌های صدا، سیما و فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

فاطمی گفت: برنامه‌های ارسالی به مراکز استان‌ها در واحد تامین و برای نوروز ۱۴۰۰ شامل ۲۰ هزار و ۱۱ دقیقه است که ساختارهای متنوعی را در بر می‌گیرد و میزان آن در قیاس با نوروز ۹۹ بیش از ۷۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها همچنین از پخش نخست برنامه‌های ایرانی و خارجی در شبکه‌های استانی و طی ایام نوروز خبر داد و افزود: ۹ عنوان مستند، مستند داستانی، مجموعه مستند، فیلم سینمایی و میان برنامه با مدت زمان ۶۸۷ دقیقه آماده شده همچنین یک سریال و یک فیلم سینمایی هم مراحل پایانی دوبله را می‌گذرانند که به محض نهایی شدن به عنوان پخش اول برای مراکز ارسال می‌شوند.

وی تصریح کرد: در مجموع ۶۸۷ دقیقه پخش اول، ۱۴۲ دقیقه تولیدات واحد تامین برنامه و ۱۹ هزار و ۱۸۲ دقیقه بسته‌های تامین برای نوروز ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده که مجموع آنها شامل ۲۰ هزار و ۱۱ دقیقه برنامه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.