شب عید است بازار خرید ماهی قرمز داغ شده و باید دید این مهمان پر جنب و جوش سفره هفت سین تا چه اندازه می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد.

بایدها و نبایدهای خرید ماهی قرمز / آیا ماهی قرمز می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد؟

به گزارش  قدس آنلاین تا پایان اسفند و آغاز سال جدید راهی نمانده و در این روزهای کرونایی هم اگر سری به خیابان‌های شلوغ شهر بزنید مشاهده می‌کنید که هنوز شوق آغاز فصل بهار و چیدن سفره هفت سین در بین مردم موج می‌زند و در این میان یک سؤال ذهن بسیاری از خانواده‌ها را به خود مشغول کرده؛ ماهی قرمز تا چه اندازه می‌تواند باعث شیوع ویروس کرونا شود؟

نجمه حاج‌علیزاده رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ در ماهیان بیماری‌زا نیست اظهار داشت: از شهروندان درخواست می‌شود به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی در این ارتباط وجود دارد گفت: احتمال انتقال آلودگی از طریق خود ماهی وجود ندارد و نگرانی از این بابت نیست.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا باید یکسری نکات را ارتباط با آلودگی آب رعایت کنیم.

وی ادامه داد: در هنگام خرید ماهی باید توجه داشت که تماس مستقیم با آب ماهی نداشته باشیم، از دستکش استفاده کرده و برای حمل ماهی به منزل از ظرف یکبار مصرف استفاده شود و در صورت تماس با ماهی و یا آب بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون شسته دست‌ها با آب و صابون و یا دست‌ها را ضدعفونی کنند.

حاج‌علیزاده با اشاره به اینکه بلافاصله پس از رسیدن به منزل باید ماهی را به ظرفی که از قبل آماده شده انتقال دهیم گفت: اگر از آب شرب شهری برای ماهی استفاده می‌کنیم لازم است این آب ۱۲ تا ۲۴ در ظرف دهانه گشادی در فضای باز گذاشته شود تا کلرزدایی شود.

وی با بیان اینکه دمای ۲۲ تا ۲۴ درجه محیط برای نگهداری ماهی مناسب است افزود: زمانی هم می‌خواهیم آب ماهی را تعویض کنیم تنها کافی است ۲۵ درصد از آب قبلی را با آب تازه جایگزین کنیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: کودکان، افراد سالمند و کسانی که حساسیت پوستی دارند و می‌خواهند این کار را انجام دهند پیشنهاد می‌شود از دستکش استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در این ایام حیواناتی چون حلزون، خزندگان و دوزیستان در بازار زیاد به چشم می‌خورد گفت: از همشهریان درخواست داریم از خرید این موجودات جداً خودداری کنند چرا که این موجودات یکسری عوامل بیماری‌زا را به صورت نهفته در خودشان نگه می‌دارند که برای انسان بیماری‌زا است.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.