بازار خودرو در کمتر از یک هفته مانده به سال 1400، شبیه هیچ یک از بازارهای خودرو در سال‌های گذشته و در آستانه سال جدید نیست. بازار خلوت است و جز تک و توک خریداران واقعی دیده نمی‌شود. این رکود عمیق دلایل مختلفی دارد که به گفته کارشناسان ممنوعیت سفر با خودرو شخصی و کاهش قدرت خرید مردم در صدر این دلایل است.

زمان خوبی برای خرید خودرو است، منتظر سال آینده نشوید


بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در این زمینه به قدس‌آنلاین گفت: نوسانات بازار خودرو از آبان‌ماه شروع و با سیگنال‌های مختلفی که به بازار خودرو می‌رسد تا کنون ادامه داشته و در کل باعث شده افزایش قیمت خودرو از نفس بیفتد و از سربالایی به سرازیری متمایل شود هر چند که این ریزش قیمت‌ها با انتظارات خریداران چندانی مطابقت نداشت.
وی افزود: تا زمانی که مسائل سیاسی و تحریم‌ها والبته نرخ ارز مشخص نشود این نوسانات ادامه دارد. در این میان زمانی سیگنال‌هایی به بازار از بهبود یا بدتر شدن اوضاع می‌رسد که روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و قیمت آن را افزایش یا کاهش می‌دهد که تا انتخابات ریاست جمهوری در نیمه اول سال دیگر این نوسانات را خواهیم داشت و اوضاع به همین منوال خواهد بود.  
این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که بازار خودرو در آستانه  سال نو را چگونه می‌بینید؟ تصریح کرد: این اسفند، بی‌رمق‌ترین بازار خودرو را در چندین سال اخیر داشتیم که دلایل مختلفی مانند نوسانات، اوضاع بد اقتصادی و کرونا داشت. در سال قبل مردم با این انگیزه که ممکن است دلار تا 50 هزار تومان هم افزایش یابد به همین دلیل خیلی‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری یا ایجاد حاشیه امن برای پولشان به این بازار آمدند اما در حال حاضر بسیاری فکر می‌کنند اتفاق سیاسی بیفتد و قیمتها کاهش پیدا کند لذا محافظه‌کارانه‌تر با این بازار برخورد می‌کنند. البته دلایل دیگری مانند کرونا، رکود و کاهش قدرت خرید مردم هست ضمن اینکه کرونا مانع مسافرت مردم شده است.
صدرایی درباره اینکه کدام خودروها کاهش یا رکود بیشتری داشته نیز گفت: خودروهای مورد نیاز مردم افت بیشتری را شاهد بودند هر چقدر طبقه اجتماعی مردم پایین‌تر می‌آید مسائل سیاسی بر آنها تاثیرگذارتر است و رکود بر خودروها گرانتر تاثیر کمتری دارد. به هرحال خودروهای داخلی و ارزان قیمت که مردم واقعا به آنها نیاز دارند کاهش قیمت بیشتری داشته است.
وی به مردم توصیه کرد: الان زمان خوبی برای خرید خودرو است و از آنجا که با سیگنالهایی که به بازار می‌رسد ارزان‌تر شدن خودرو احتمال کمتری دارد، لذا اگر کسی قصد خرید خودرو دارد الان زمان مناسبی برای خرید خودرو است.  
وی ادامه داد: باید دید تا زمان دولت جدید چه اتفاقاتی می‌افتد، در این فاصله توافقی با قدرتهای جهانی صورت می‌گیرد یا خیر، فعلا هرآنچه  که هست فضای گنگ و مبهمی وجود خواهد داشت.  
صدرایی با اشاره به اینکه قیمت مبدا ترخیص قطعات خودرو نیز افزایش خواهد داشت افزود: برای سال آینده با توجه به اینکه ارز مبدا برای تخصیص قطعات و خودرو و برخی گمرکی دیگر از 4200 تومان به حدود 20 هزار تومان خواهد رسید قطعا افزایش قیمتی را در بازار خودروی سال آینده خواهیم داشت. البته افزایش قیمت خودروها به  دلیل ترخیص قطعاتشان 15 تا 20 درصد بیشتر نخواهد بود به هرحال من پیش‌بینی نمی‌کنم قیمتها خیلی پایین بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.