دادستانی مشهد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: افراد دستگیر شده در کمیته پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال دادسرا، تحت تعقیب قرار گرفته و شناسنامه‌دار می‌شوند و در سال‌های آینده در ایام پایانی سال به دادسرا احضار خواهند شد.

دستگیرشدگان چهارشنبه‌سوری نوروز در زندان می‌مانند

ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه و همچنین تبریک پیشاپیش فرارسیدن بهار طبیعت به مردم شهیدپرور مشهدمقدس، به اطلاع کلیه شهروندان می‌رساند همه‌ساله در ایام پایانی سال شاهد حوادث تأسفباری ناشی از استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا و همچنین مواد منفجره و به تبع آن ایجاد صدمه و مزاحمت برای شهروندان عزیز، ایراد خسارت به اموال دولتی و عمومی و وقوع حریق در سطح شهر مقدس مشهد هستیم که موجب بی‌نظمی و به بار آمدن خسارت‌های جانی و مالی برای آحاد مردم شریف مشهد می‌شود. هر چند در سال‌های اخیر با رشد آگاهی‌های عمومی و همکاری مردم شاهد کاهش این موارد بوده‌ایم.

زندان طولانی برای تخریب‌گران

دادسرای عمومی و انقلاب مشهدمقدس ضمن هشدار جدی به افرادی که آسایش و آرامش مردم شریف مشهدمقدس را در روزهای پایانی سال به‌خصوص چهارشنبه آخر سال به خطر می‌اندازند، تأکید می‌کند براساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، کسانی که به طور غیرمجاز مواد آتش‌زا و منفجره را خریداری، نگهداری ، حمل و یا اقدام به توزیع یا فروش این اقلام نمایند، به حبس از ۶ ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.

همچنین در صورت هرگونه اخلال در نظم عمومی، تخریب و حریق اموال عمومی و خصوصی طبق مواد ۶۱۸ و ۶۷۵ و ۶۷۶ و ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی برای مرتکبان در برخی موارد تا سه سال حبس در نظر گرفته شده  که براساس آن با متخلفان برخورد خواهد شد.

دادستانی مشهد همچنین اعلام کرد:  وارد کردن هر گونه جراحت یا آسیب‌های روحی و روانی به دیگران براساس قانون مجازات اسلامی مستوجب دیه و یا قصاص خواهد بود؛بنابراین به کلیه افرادی که قصد انجام اقدام‌های خطرآفرین را دارند توصیه می‌شود ضمن در نظر گرفتن عواقب و مجازات این‌گونه رفتارها، زمینه برخوردهای قانونی را به وجود نیاورند تا ان‌شاءالله در پایان سال شاهد حوادث و سوانحی نباشیم.

خاطرنشان می‌شود رانندگانی که در این ایام موجب آلودگی صوتی، مزاحمت نوامیس، رفتارهای پرخطر در حین رانندگی همچون سرعت‌های غیرمجاز، لایی کشیدن و حرکات نمایشی و هرگونه رفتارهای هنجارشکانه شوند توسط دوربین‌های نظارتی و عوامل انتظامی شناسایی شده و براساس قانون دستور توقیف خودرو آنان حداقل تا پایان تعطیلات نوروز صادر خواهد شد.

با توجه به وضعیت کنونی و شیوع گسترده ویروس کرونا در استان و خطرات تهدیدآمیز آن و اعلام مراجع‌بهداشتی و درمانی، تراکم و تجمع جمعیت موجب گسترش و شیوع بیماری می‌شود و از حیث اخلاقی، شرعی و قانونی نیز می‌طلبد این موارد بیشتر رعایت شود؛ برهمین اساس  به خانواده‌های محترم توصیه می‌شود در روزهای پایانی سال ضمن حضور در کنار فرزندان و فراهم کردن محیطی آرامش‌بخش، بر رفتارهای آنان به ویژه در چهارشنبه آخر سال نظارت کامل داشته تا از وقوع حوادث ناگوار برای فرزندانشان پیشگیری شود.

همچنین به جوانان توصیه می‌شود رفتارهای خود را در چارچوب قانون و ضوابط انجام داده و رعایت نظم و انضباط عمومی و اجتماعی را مدنظر قرار دهند تا با توجه به وضع موجود و احتمال وقوع حوادث و سوانح، باری مضاعف بر دوش کادرپزشکی و درمانی قرار ندهند.

متخلفان شناسنامه‌دار می‌شوند

در صورت ‌رعایت نکردن موارد مزبور، افراد دستگیر شده در کمیته پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال دادسرا، تحت تعقیب قرار گرفته و شناسنامه‌دار می‌شوند و در سال‌های آینده در ایام پایانی سال به دادسرا احضار خواهند شد.

از سوی دیگر به فروشندگان مواد محترقه و مواد اولیه ساخت آن‌ها توصیه شده از هرگونه رفتار خلاف‌قانون خودداری کنند؛ چرا که در غیر آن صورت وفق مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود. همچنین به مراجع انتظامی اعلام شده ضمن آمادگی کامل در روزهای پایانی سال، در صورت مشاهده هرگونه رفتارهای پرخطر و یا مجرمانه با مواد محترقه و منفجره که موجب اخلال در نظم عمومی می‌شود، با موضوع برخورد کرده و در اجرای ضوابط و مقررات قانونی مراتب را به دادسرا اعلام نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.