مازندران- هنوز یک روز از سفر وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به بابلسر و هشدار وی مبنی بر اینکه مردم از سفرهای نوروزی به مازندران پرهیز کنند نمی‌گذرد که حالا مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری این استان با تشکیل ستاد نوروزی به عبارتی به استقبال مسافران می‌روند!

یک بام و دوهوای مسئولان از سفر به مازندران؛ چراغ سفر به شمال سبز شد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: سعید نمکی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در مراسم آیین کلنگ زنی بیمارستان ۲۸۰ تختخوابی بابلسر عاجزانه از تمامی هم‌وطنان خواست تا شهروندان برای نرفتن به سفر نوروزی تحمل کنند زیرا مسافرت آن‌ها با توجه به چرخش ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور و شرایط جغرافیایی خاص مازندران ، این استان را وارد موج چهارم شیوع کرونا خواهد کرد.

حالا دقیقه ۲۴ ساعت پس‌ازاین هشدار خبرها از آبی و زرد شدن شرایط این استان و تشکیل ستاد نوروزی برای پذیرایی میهمانان نوروزی شنیده می‌شود!

جبران خسارت‌ها

استان مازندران جزو نخستین استان‌های کشور بود که از ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته درگیر شیوع کرونا شد ، ویروسی که نه‌تنها در بهترین زمان درآمدزایی گردشگری سال مازندران را درنوردید ، بلکه خسارت جدی به اقتصاد کشور ازجمله حوزه گردشگری وارد کرد که تقریباً نیمی از اقتصاد و یک‌سوم اشتغال مازندران را تشکیل می‌دهد. 

ویروس کرونا فقط در موج نخست خود که در طلایی‌ترین فصل گردشگری مازندران یعنی نوروز ۱۳۹۹ رقم خورد ، طبق برآوردهای رسمی حدود ۶ هزار میلیارد ریال تنها در بخش لغو رزرو تأسیسات گردشگری خسارت وارد و حدود ۱۵ هزار شاغل مستقیم در این بخش را برای مدتی بیکار کرد.

میزان خسارت به این بخش که در ۱۲ ماه گذشته یک روز خوش به خود ندید اکنون باتجربه سه موج شیوع کرونا طبق برآوردهای غیررسمی به ده‌ها هزار میلیارد ریال رسیده است حال به نظر می‌رسد که مسئولان سعی دارند با ببازی رنگ‌ها و نشان دادن وضعیت عادی و پذیرش مسافران بخشی از این رکود  و ضرر را جبران کنند.

این ساده‌انگاری در حالی صورت می‌گیرد که در دو روز گذشته تست کرونای جهش‌یافته انگلیسی هفت شهروند مازندران مثبت اعلام‌شده است.

سفر به مازندران مشکلی ندارد

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران روز سه‌شنبه اعلام کرد: بر اساس تازه‌ترین رنگ‌بندی که از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا منتشر شد، تمامی شهرهای مازندران دارای رنگ زرد و آبی هستند که برای ممنوع نبودن سفر به استان است و ازآنجایی‌که مازندران استاندار گردشگری و مسافر پذیر است ، اقدام به تشکیل ستاد تسهیلات سفر نوروزی کرده‌ایم.

سیف‌الله فرزانه در این رابطه اظهار کرد: پیش از تشکیل ستاد تسهیل سفر هم‌عصر دیروز دوشنبه بر اساس جلسه‌ای که با استاندار مازندران و معاونین ایشان داشتیم مقرر گردید ستاد سفر نوروزی استان به‌صورت محدود و برای مدیریت شرایط برگزار شود.

وی با اعلام این‌که هرگونه سفر به مازندران باید اساس دستورالعمل‌های بهداشتی باشد و ستاد تسهیل سفر نوروزی در این زمینه با وسواس برخورد می‌کند ، گفت : در صورت تغییر رنگ‌بندی شهرهای استان در ایام نوروز، قطعاً بلافاصله محدودیت‌های کرونایی بازخواهد گشت و مسافران موظف به ترک این مناطق هستند.

وی البته در سخنانش به این موضوع  هم اشاره کرد که البته توصیه بر این است که به مازندران سفر نکنید!

مسافرت‌های نوروزی

ستاد سفرهای نوروزی در حالی تشکیل و چراغ مسئولان برای سفر به این استان سبز شده است که  وزیر بهداشت  اعتقاد دارد:  جغرافیای مازندران به‌گونه‌ای است که مناطق شهری و روستایی آن به‌هم‌پیوسته و تنیده هستند و طبیعی است که با سفر نوروزی به این استان سبب می‌شود تا ویروس جهش‌یافته در تمام شهرها و روستاهای آن پخش شود درحالی‌که با توجه به شرایط اخیر کرونایی و طولانی شدن موج سوم در مازندران ، کادر درمان توان شروع موج جدید را نخواهند داشت.

گفتنی است پیش‌ازاین این استان شمالی سالانه میزبان ۳۰ میلیون گردشگر و مسافر بود ولی در یک سال گذشته به دلیل ممنوعیت‌ها و تعطیلات ناشی از شیوع کرونا و تداوم امواج آن براثر عادی انگاری‌های بهداشتی از سوی بومیان و غیربومیان کاهش ۶۰ درصدی داشته است. این میزان کاهش برای استانی که به‌طور رسمی حدود ۳۰ درصد از درآمدهایش از محل گردشگری و توریسم کسب می‌شود، رقمی بزرگ است که تداوم آن می‌تواند این صنعت دست‌وپاشکسته را با بحران جدی مواجه کند.

حال در آستانه دومین نوروز کرونایی، با توجه به آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا استان مازندران با ورود به رنگ‌بندی زرد مجوز پذیرایی از مسافران نوروزی را دریافت کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.