یزد- افزایش قیمت نهاده‌های تولید، دستمزد کارگران و موانع پیش پای تولید کم بود که حالا سرمازدگی را هم باید به جمع مشکلات باغداران میوه در استان یزد اضافه کرد.

شکوفه‌های بهاری سوختند؛چتر کوچک بیمه خسارت را پوشش نمی‌دهد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها:  برودت زیاد هوا در اسفندماه امسال برای چندمین بار در سال جاری زمینه سرمازدگی محصولات کشاورزی را رقم زده است.

همان‌گونه که از قبل سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود بهار زودرس اتفاق افتاد و درحالی‌که به دلیل افزایش دما درختان میوه به‌گل‌نشسته بودند اما به‌یک‌باره با تغییر جوی و تنش دمایی بار دیگر بخش کشاورزی متحمل خسارت شد.

هرساله بخشی از کشاورزی یزد تحت تأثیر سرمازدگی از بین می‌رود و این موضوع نه‌تنها موجب زیان به باغداران می‌شود بلکه به تنش‌های قیمتی و بازار هم دامن می‌زند.

هرچند شکوفه زدن درختان و طراوت آن سبب حس آرامش و دل‌انگیز می‌شود اما اکثر افراد به‌خصوص کشاورزان از شکوفه دادن زودهنگام درختان نگران می‌شوند، به این دلیل که هنوز فصل سرما پایان نیافته و امکان سرمازدگی برای محصولات وجود دارد.

درختان بادام و زردآلو همیشه زودتر از سایر درختان شکوفه می‌زنند اما سرمای ناگهانی اسفندماه  تمام رؤیاهای  کشاورزان برای به بار نشستن درختان زردآلو و بادام را به باد داد.

گلایه باغداران

اگر چه مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد در همین رابطه امیدواری کرده است که خسارت باغداران پرداخت می‌شود اما در این‌ بین بسیاری از باغداران پرداختی‌های بیمه‌ها را کفاف خسارت‌ها نمی‌دانند.

حسین وکیلی در این رابطه به ما می‌گوید: یک درخت میوه برای باغدار پس از به بار نشستن حداقل ۳۵ کیلو میوه می‌دهد که با احتساب قیمت‌های امروزی رقم قابل‌توجهی است اما هیچ‌وقت شرکت‌های بیمه برای میوه‌های نچیده شده  حساب‌وکتاب نکرده و خسارتی را که به باغدار می‌دهند حتی هزینه سم مصرف‌شده برای درخت نیست!

این باغدار مهریزی بابیان اینکه متأسفانه سرمازدگی همه‌ساله تکرار می‌شود عنوان می‌کند: باید از گونه‌های مقاوم به سرما استفاده کرد و یا تسهیلاتی به باغداران پرداخت کرد که بتوانند مثلاً برای باغ سایه بان ایجاد کنند.

وی به قدس آنلاین می‌گوید: برای جلوگیری از سرمازدگی ماشین‌آلات بسیاری مانند هواکش‌های مکنده و دمنده وجود دارد که هزینه خرید آن بسیار گران است از طرفی ما در تحریم هستیم و اگر تصمیم به خرید و واردات هم داشته باشیم با این شرایط و قیمت دلار چندان توفیقی به دست نخواهیم آورد.    

چتر کوچک بیمه‌ها

این تولید کننده به ما می‌گوید: کشاورزان استان یزد که طی دو دهه گذشته از انواع و اقسام آسیب‌ها از خشک‌سالی و سرمازدگی تا سیل و تگرگ در امان نبوده‌اند، بخت خود را بارها با بیمه خسارات کشاورزی آزموده‌اند اما چتر حمایتی بیمه‌ها نتوانسته آن‌ها را از گزند حوادث طبیعی در امان نگه دارد.

وی با اشاره به سرمازدگی سال گذشته نیز می‌گوید:  بیمه از خسارت تگرگ سال گذشته تنها ۲۰ درصد میزان خسارت را پرداخت کرد و به بهانه‌های مختلف از رقم پرداختی به‌عنوان خسارت کسر کرد.

وکیلی اذعان می‌کند: باغداران برای هر هکتار باغ  رقمی معادل ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند و باید از ۴ هکتار باغ ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان درآمد بردارند که متأسفانه با این سرما در دو سال جاری باغداران جزء خسارت چیزی عایدشان نشده است.

وی می افزاید:  یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با سرمازدگی پوشش درختان است که این کار نیازمند حمایت دولت است و اگر تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورز قرار گیرد، هم محصول از بین نمی‌رود و هم ما درگیر کاغذبازی بیمه‌ها نمی‌شویم.

بیمه‌ها همراهی نمی‌کنند

در  همین راستا مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد اظهار می‌کند: خسارت‌های کشاورزان و باغداران برآورد شده و آن دسته از کشاورزانی که تحت پوشش صندوق بیمه خسارات کشاورزی بودند، خسارت خود را دریافت خواهند کرد و کشاورزانی که به هر دلیل موفق به بیمه اراضی خود نشدند، بعد از برآورد خسارت‌های واردشده توسط کارشناسان کشاورزی، بخشی از خسارات واردشده را دریافت خواهند کرد.

احسان بالاکتفی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین سازمان هواشناسی نسبت به سرمازدگی هشدار داده بود  و حتی آمادگی نسبی برای مقابله وجود داشت می‌افزاید: اما واقعیت این است که در عمل کار چندانی نمی‌توان برای جلوگیری از سرمازدگی درختان انجام داد.

وی با اشاره به خسارت‌های واردشده از سرمازدگی هفته اول اسفندماه یادآور می شود: بر اساس گزارش‌های دبیران ستاد پیشگیری و هماهنگی استان یزد، مدیریت بحران، فرمانداران و جهاد کشاورزی، خسارت سرمازدگی و یخ‌زدگی در شهرستان‌های میبد، تفت، خاتم، مهریز و بافق ثبت‌شده است.

وی  می گوید: با این‌وجود، روزهای پراضطراب کشاورزان یزدی پایان ندارد زیرا بیمه، در سال‌های گذشته آن‌گونه که باید به تعهدات خود عمل‌نکرده و نتوانسته آرامش خیال به کشاورزان بدهد.

بالاکتفی در این رابطه اظهار می کند: کارگزاری‌های بیمه نیز مانند بانک‌ها طوری حساب‌وکتاب می‌کنند که اصلاً متوجه محاسبات آن‌ها نمی‌شویم.

ضرورت توجه به سرمازدگی

تغییر نرخ برخی از اقلام در کشور و خصوصاً استان یزد که اغلب میوه‌ها و صیفی‌جات خود را از دیگر استان‌ها وارد می‌کند وابسته به سایر نقاط کشور است. همین مسئله حساسیت توجه جدی به سرمازدگی را بیشتر می‌کند چراکه بازار و معیشت مردم از خطر سرمازدگی متأثر خواهد شد و باید با این تهدید مقابله کرد. آنچه اهمیت دارد، راهکارهای موجود برای جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.