عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) گفت: اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند مستقل از زمان و مکان، کشور را متحول کند.

اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی عامل مهم تحول کشور است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر ابراهیم دانشی فر در دومین کرسی نقد و نظریه پردازی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) که با موضوع «مطالعه تطبیقی الگوی تحول سنگاپور و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی» برگزار شد، اظهار کرد: برخلاف ادعاهای مخالفان، سیاست های اقتصاد مقاومتی نه تنها علمی هستند، بلکه اجرای دقیق این سیاست ها می تواند مستقل از زمان و مکان اجرای آن، کشور را متحول کند.

وی افزود: نیاز است که این سیاست ها نوسازی شده و بر مبنای آن ها، برنامه توسعه بعدی را در کشور بنا نهاد.

وی ضمن بیان اجرای موفق سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور سنگاپور، تصریح کرد: چنانچه در کشوری مانند سنگاپور، بدون امکانات فیزیکی و فرهنگی این سیاست ها به شکل موفقیت آمیزی در حال پیاده سازی است، باید بتوان آن ها را به شیوه ای بهتر در ایران اجرا کرد.

از ثبات در سیاستگذاری تا توسعه و انسجام اجتماعی

این استاد دانشگاه، ثبات سیاست گذاری، مبارزه با فساد و توجه ویژه به توسعه و انسجام اجتماعی را مهم ترین راهبردهایی برشمرد که جمهوری اسلامی ایران باید با جدیت آن را دنبال کند.

دکتر دانشی فر با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در ۲۴ محور معرفی شده است، عنوان کرد: توسعه کارآفرینی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، اجرای هدفمند سازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت و کارآفرینی، تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی و اصلاح الگوی مصرف برخی از این محورهاست.

وی ضمن تشریح روندی که سنگاپور را از یک کشور جهان سوم به یک کشور جهان اول رسانده است، توضیح داد: یکی از اساسی ترین اقدامات سنگاپور که آن را تبدیل به یک کشور پیش رو تبدیل کرده، عمل به اقتصاد مقاومتی است.

وی ضمن بررسی شیوه اجرای امور در این کشور خاطرنشان کرد: یکی از معظلات اصلی سنگاپور موضوع بیکاری بود از این رو برای مقابله با این معظل، گردشگری و مشاغل وابسته به آن و مشاغل خانگی در این کشور توسعه قابل توجهی پیدا کرد.

وی راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با بیکاری را توسعه بنگاه های کوچک و متوسط، دانش بنیان ها، مشاغل خانگی و صنایع دستی، صنایع تبدیلی و منسوجات معرفی کرد.

ثبات سیاست های اقتصادی

درادامه این کرسی نقد و نظریه پردازی دانشگاهی دکتر محسن مرادی عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و ناقد این کرسی گفت: در سال ۱۹۶۵ یک سوم جمعیت کشور سنگاپور در محله های فقیر نشین ساکن بودند و نرخ بیکاری بالای ۵۰ درصد بود اما در حال حاضر رشد اقتصادی این کشور ۱/۶ درصد است و آنچه وضعیت نابسامان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را سامان بخشید و آن را به یک کشور توسعه یافته مبدل کرد، ثبات سیاست های اقتصادی حاکم بر این کشور بود.

این استاد دانشگاه ضمن انتقاد از بی ثباتی در سیاست های اقتصادی کشور، تصریح کرد: در کشور ما سیاست اقتصاد مقاومتی دائم در حال تغییر است و بی ثباتی نسبی در سیاست های اقتصادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه انسجام اجتماعی، مبنای توسعه اجتماعی است، گفت: اگر در کشور مشارکت و اعتماد مردم جلب شود می توان امید به توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی داشت.

دکتر مرتضی رجوعی عضو هیأت علمی گروه مدیریت ناقد دیگر این کرسی نقد و نظریه پردازی بود که با اشاره به تقویت اعتماد عمومی در کشور سنگاپور طی سال های گذشته اظهار کرد: با مرور ۲۴ اصل اقتصاد مقاومتی شاهد هستیم با وجود اقدامات اعتماد ساز در کشور، اما اعتماد عمومی در بین کارگزاران و آحاد جامعه وجود ندارد.

وی با اشاره به توانمندی تدوین برنامه های توسعه توسط نهادها و ارگان های مختلف در کشور، گفت:کشور در طراحی و تدوین برنامه های توسعه مشکلی ندارد؛ بلکه مشکل اصلی عدم انتقال اهداف و استراتژی ها به آحاد مردم جامعه است.

یادآور می شود؛ معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با هدف ایجاد گفتمان شفاهی دانش و تعامل بین اساتید و صاحب نظران در حوزه های مختلف اقدام به برگزاری کرسی های نقد و نظریه پردازی کرده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.