زنجان- اگر تا ۴ ماه پیش کشاورزی و یا دلالی ۴ کیسه پیاز را در گوشه انبار پنهان کرده به جرم احتکار دستگیر و چوب حراج به پیازهایش زده می‌شد اما این روزها که بسیاری از انبارها در استان زنجان مملو از پیاز است و مشتری برای فروش ندارد هیچ شخصی سراغ این پیازهای روی‌هم مانده را نمی‌گیرد و هیچ شخصی جریمه نمی‌شود!

چوب حراج بر پیاز زنجان؛ صادرات اشک پیاز کاران را درآورد

قدس آنلاین-گروه استان ها: کشاورزان پیاز کار زنجانی امسال تنها عایدهای که از کشت این محصول به دست آوردند ضرر و زیان بود و این در حالی بود که تمام نهاده‌ها و ادوات موردنیاز تا چندین برابر جهش قیمتی یافته بودند بی‌آنکه حتی برای دریافت یکی از این نهاده‌ها حمایتی از طرف دولت دریافت کرده باشند.

متأسفانه بسیاری از این تولیدکنندگان هنوز موفق به فروش محصول خود نشده و پیاز برداشتی آن‌ها به دلیل اینکه صادراتی انجام نمی‌شود لذا مشتری برای خرید ندارد.

خوردن چوب و هم پیاز

اکبر اعظمی یکی از کشاورزان اهل زنجان رود در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: بیشتر مردم این منطقه به کشت پیاز اشتغال دارند لذا وقتی محصول آن‌ها روی دستشان می‌ماند و خریداری ندارد لذا معیشت و اشتغال آن‌ها به مخاطره می‌افتد.

وی بابیان اینکه قیمت پیاز از ۵ هزار تومان در حال حاضر به کمتر از ۱۵۰۰ تومان رسیده است می‌گوید: دلالان پیاز را از ما به قیمت کیلویی ۸۰۰ تومان بیشتر نمی‌خرند.

وی بابیان اینکه در این منطقه علاوه بر تأمین نیاز استان، محصول تولیدی خود را به استان‌های هم‌جوار نیز ارسال می‌کند می‌گوید: اینجا پیاز را از ما ۸۰۰ تومان می‌خرند اما در استان مجاور کیلویی ۴ هزار تومان می‌فروشند.

وی بابیان اینکه متوسط برداشت این محصول در هر هکتار ۵۰ تن است به ما می‌گوید:  اما چند سالی است که برخی از کشاورزان این منطقه اقدام به کشت نشا از پیش آماده‌شده پیاز در زمین‌های زراعی می‌کنند، با این اقدام موجب افزایش تولید در واحد سطح، کاهش هزینه تولید ازجمله کود، سم و صرفه‌جویی در میزان آب و کوتاه کردن زمان آبیاری می‌شود و تناژ محصول تولیدی را نیز از ۵۰ تن به ۸۰ تن افزایش دادند اما چه فایده که جهش تولید امسال بلای جان شده است.

وی بابیان اینکه دولت اوایل پاییز قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ تومان را برای پیاز قیمت‌گذاری کرد اما خودش پایبند این قیمت‌گذاری نیست و حالا یک نفر سؤال نمی‌کند و یا راهکاری نمی‌دهد که با این محصولات که روی دستمان مانده چه باید بکنیم!

مقصر کیست؟

متأسفانه این روزها بسیاری از پیاز کاران زنجانی از اینکه پیاز کاشته‌اند ابراز ندامت می‌کنند و از لذا بسیاری از کارشناسان بر این باورند این موضوع موجب می‌شود سال آینده بسیاری از کشاورزان از کشت پیاز خودداری کنند و لذا سال آینده همین موقع در حسرت پیاز بمانی.

در این روزها حتی دیگر دلالان نیز رغبتی برای خرید پیاز به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان هم ندارند بااینکه قریب به چند ماه  از برداشت محصول گذشته اما هنوز تولیدکنندگان برای محصول خود بازار مناسبی نیافتند.

در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی توپ را در زمین کشاورزان می‌اندازد و می‌گوید: برنامه تولید محصولات سبزی و صیفی ازجمله پیاز بر اساس نیاز کشور و برآورد تقاضای بازارهای مقصد صادراتی به شکل چهارفصل با هماهنگی سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های مستعد تولید، تهیه و ابلاغ می‌شود. برخی کشاورزان خارج از برنامه اقدام به کشت و تولید کرده و موجب عرضه بیش از برنامه محصول می‌کردند»

این در حالی است که مسئولان امر استانی و حتی برخی مسئولان کشوری بر این باورند هنوز که هنوز است برنامه الگوی کشت وارد فاز اجرایی نشده و کشت و کار بر اساس برنامه‌ریزی خاصی انجام نمی‌گیرد.

مشکل صادرات

اگرچه وزارت کشاورزی سعی دارد تا عدم رعایت الگوی کشت را عامل این داستان معرفی کند اما در این رابطه بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کنند که نبود برنامه‌ریزی برای خرید به قیمت مصوب و هم‌چنین صادرات این محصول عامل اصلی این مشکلات است.

دراین‌بین باید گفت نبود یک آمار واقعی از نیاز داخلی کشور به پیاز، عدم برنامه‌ریزی برای فروش این محصول، عدم برنامه صادراتی، نبود هیچ حمایتی از تولیدکننده، لجام گریختگی در قیمت نهاده‌های مصرفی کشاورزی، نبود کارشناس مجرب در امر بازار رسانی، نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات همچون پایانه فروش و صادرات محصولات کشاورزی، بی‌تدبیری مسئولان، عدم قیمت‌گذاری مناسب محصول و هزاران مسئله دیگر سبب شده تا اشک پیاز کاران درآید.

اما نکته جالب و تأسف‌بار این است که دولت صرفاً برای حمایت از کشاورزان پیاز کار، اوایل پاییز قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ تومان را برای محصول پیاز اعلام کرد اما این وعده نیز همانند بسیاری از وعده‌های دیگر بر روی کاغذ خشک شد و هیچ زمان شکل عملی به خود نگرفت چراکه اگر عملیاتی می‌شد در این روزها پیاز به قیمت زیر ۲ هزار تومان از کشاورز خریداری نمی‌شد که حتی نصف هزینه تولید هم نیست.

نکته تأسف‌بار دیگر این است که در این روزها دولت به‌جای اینکه بازار پیاز را بهبود ببخشد به بازار خیار و موز رونق داده است قیمت این دو محصول همانند طلا بالا و پایین می‌رود که تمام این امور بی‌تدبیری در کنترل شرایط را به رخ جامعه خصوصاً کشاورزان می‌کشد، که این عدم کنترل شرایط سبب شده تا یک روز کشاورزی را با فروش محصول به اوج می‌رساند و روز دیگر با عدم فروش محصول دیگر کشاورزی را به فرش رسانده و غرق در مشکلات و نابودی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.