محمود واعظی در واکنش به ادعای مقامات واشنگتن در مورد وجود کانالهای غیر رسمی با تهران با تاکید بر اینکه از زمان روی کار آمدن بایدن، با آمریکا مذاکره دوجانبه نکرده‌ایم و بنای مذاکره هم نداریم، گفت: حرف‌هایی که زده می‌شود درست نیست البته کانال‌هایی از اروپا بوده که پیغام‌هایی را می‌آوردند به خصوص کانال سوییس که علنی هست.

وعده‌های دولت برای قبل از جنگ اقتصادی بود/ لغو تحریم‌ها ربطی به انتخابات ایران ندارد

قدس آنلاین: رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه آخرین جلسه هیئت وزیران در سال ۱۴۰۰ در واکنش به ادعای شورای وزیران عربستان سعودی در مورد مداخله ایران در کشرهای عربی و ارسال سلح برای نیروهای یمنی و درخواست تمدید تحریم های تسلیحاتی کشورمان به این بهانه، با بیان اینکه شورای وزیران عربستان اول باید به افکار عمومی دنیا بگوید که چرا بدون هدف و برنامه به یمن حمله کردند، اظهار کرد: در چند سال گذشته تعداد بسیار زیادی زن و بچه و یمنی‌ها را کشته‌اند و یک کشور مسلمان را ویران کردند و الان به جای آنکه پاسخ جهان اسلام را دهند که چرا با پول بیت‌المال که متعلق به مسلمانان است از غربی‌ها اسلحه می‌خرند و برادران و خواهران مسلمان خود را می‌کشند، فرافکنی می‌کنند و موضوع را تغییر می‌دهند.

وی با اشاره به کمک های بشردوستانه ایران به مردم یمن، افزود: آنچه که ما عمل کردیم، کمکی بوده به اینکه ظلم بیشتری نشود و تعداد کشته‌ها افزایش نیابد. آنان از هر جهت محاصره بودند و مواد غذایی در دسترس نداشتند و این وظیفه اسلامی همه کشورهاست که به خواهران و برادران مسلمان خود در یمن برای آنکه از گرسنگی جان خود را از دست ندهند کمک کنند.

وعده های دولت برای قبل از تحریم بود

محمود واعظی درباره عملی نشدن بعضی از وعده‌های رییس جمهوری و فرا رسیدن ماه های پایانی دولت تدبیر و امید، با تاکید بر اینکه باید ببینید این وعده‌ها در چه زمانی بوده است؛ اظهار داشت: وعده‌هایی که دولت به مردم داد، قبل از جنگ اقتصادی بود و ما حاضریم روی همه آنها بایستیم. در این دوره تورم تک رقمی و رشد کشور مثبت شد. پروژه‌های بزرگ در کشور راه افتاد و قیمت ارز پایین آمد. اینها چیزهایی است که زمانی که ما جنگ اقتصادی نداشتیم، به همه ‌آنها رسیدیم

وی با بیان اینکه ما شروع کننده جنگ اقتصادی نبودیم، اضافه کرد: یک رئیس جمهور دیوانه‌ در آمریکا بر سر کار آمد و همه دنیا را به هم ریخت و با تحریک و فرمان صهیونیست‌ها فشار حداکثری بر ایران وارد آورد، آنچه آنها برای ملت و حکومت ایران هدفگذاری کرده بودند، فروپاشی نظام و قراردادن مردم در مقابل حکومت بود و از همه ابزارها استفاده کردند. جلو صادرات نفت و جابجایی پول را گرفتند و هر روز جنگ روانی راه انداختند اما با وجود کرونا، دولت و همه بخش‌های مختلف دست به دست هم دادند تا کشور را اداره کنند به گونه‌ای که دشمن و آمریکا مایوس شود و نتیجه آن شد که در یک ماه گذشته مقامات آمریکا گفتند این سیاست شکست خورده و به دنبال این هستند که مسائل خود را با ایران حل کنند.

رئیس دفتر روحانی با اشاره به محکومیت تحریم‌ها از سوی برخی مقامات آمریکای و اروپایی، گفت: ادبیات آنان با گذشته فرق کرده و به دنبال حل مسائل خود با ایران هستند. ملت ما فشار بسیاری تحمل کردند اما امروز بهاری در پیش داریم که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را با سربلندی حل کند.

احیای برجام و رفع تحریم ها هیچ ربطی به انتخابات ایران ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر انتخابات ایران بر مذاکرات احیای برجام، تصریح کرد: موضوع برداشتن تحریم‌ها هیچ ارتباطی به انتخابات ۱۴۰۰ نباید داشته باشد. تحریم از روز اول ظلمی بود که به ملت ایران شد و اگر بتوانیم یک روز یا یک ساعت زودتر هم تحریم‌ها را برداریم این کار را می‌کنیم البته تحریم‌ها باید با عزت و حکمت برداشته شود و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این کار همراه با مقاومتی باشد که مردم داشتند تا نشکنند و سیاست دولت هم همین است و با قدرت آن را دنبال می‌کند. پس برداشته شدن تحریم‌ها ربطی به انتخابات ندارد.

وی تأکید کرد: دولت آینده از نظر خدمت‌رسانی به مردم ادامه دولت فعلی است. اعضای این دولت از رییس‌جمهوری تا وزرا بعد از پایان دوره خود و اتمام مسئولیت خود همه افتخارشان این است که بتوانند در حل مشکلات مردم کمکی داشته باشند.

رییس‌ دفتر رییس جمهور با بیان اینکه ما مثل کشورهای دیگر نیستیم که یک دولت علیه دولت دیگر باشد، تصریح کرد: ما افتخارمان این است که دولت بعدی  بدون تحریم و با واکسیناسیون وسیع و اینکه بتوانیم فضای کرونایی کشور را کنترل کنیم، به مسئولان آینده تحویل دهیم.

مذاکره‌ای با آمریکایی ها نداریم، کانال‌ها علنی است

واعظی درباره اینکه آیا مذاکره دوجانبه‌ای میان ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر انجام شده یا نه؟ و ادعای مقامات واشنگتن در مورد وجود کانالهای غیر رسمی با تهران، گفت: ما با آمریکا مذاکره دوجانبه‌ای در مدت اخیر نداشته‌ایم. از زمانی که آقای بایدن بر سر کار آمده، بنای مذاکره دوجانبه‌ای الان شکل نگرفته و چیزهایی که گفته می‌شود صحیح نیست. اما همیشه کانال‌هایی در اروپا بوده‌اند که پیغام می‌آوردند. مثل سوییس که کانال رسمی و علنی است.

وی یادآور شد: پس طبیعی است که درباره برجام همه مسائل و برداشتن تحریم‌ها را نمی‌توان از طریق تبلیغات و مصاحبه‌ها انجام داد. طبیعی است که برخی از مطالب را برای ما می‌فرستند که مطلع باشیم و این وجود دارد.

سئول بیش از این تعلل کند روش حقوقی را دنبال می‌کنیم

رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا و تاکید او بر اینکه هیچ مجوزی برای آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران در کره صادر نشده و  تکلیف یک میلیارد دلاری که قرار بود کره جنوبی آزاد کند؟، اظهار داشت: ما از ابتدا یک حرف داشتیم و آن هم روشن است. این پول هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد، اینکه دولت ترامپ این پول را مسدود کرده یک کار خلاف قانون و انسان‌دوستی کرده و الان هم تصور می‌کنیم که ارتباطی به آنان ندارد. دولت کره جنوبی در قبال این پول مسئول است، ما هشدارهای لازم را به آنان داده‌ایم و قطعاً اگر ببینیم بیشتر از این دارند کار را عقب می‌اندازند ما با روش‌های دیگر و از جمله روش حقوقی آن را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: مذاکرات با سئول برای آزاد کردن یک میلیارد دلار از پولهای کشور ادامه دارد.

هنوز پیشنهادی برای ما نیامده

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به پیشنهاد گام‌های هماهنگ با آمریکا برای بازگشت به برجام نظر مثبتی دارد، گفت: هنوز که پیشنهادی برای ما نیامده است و ما باید خودمان ببینیم که شرایط از نظر عملی چقدر در آنچه که آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام و برداشتن تحریم‌ها اعلام کردند، جدی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.