وزیر امور خارجه انگلیس در متن سخنرانی خود آورده است، کشورهای دموکراتیک با بزرگ‌ترین تهدیدات از دوران جنگ سرد مواجه هستند.

 با بزرگ‌ترین تهدیدات از زمان جنگ سرد مواجه هستیم

قدس آنلاین: «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در متن سخنرانی روز چهارشنبه خود تلاش کرده مواضع ضعیف کشورش در سطح بین‌المللی را تقویت کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی‌بی‌سی»، راب که قرار است امروز در «نشست امنیتی آسپِن» سخنرانی کند، در متنی که از پیش آماده کرده هشدار داده است، کشورهای دموکراتیک با بزرگ‌ترین تهدیدات از زمان جنگ سرد مواجه هستند و «دموکراسی در حال عقب‌نشینی است».

وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شده است، این کشور باید از قدرت نظامی، اقتصادی، دیپلماتیک و فرهنگی خود برای اقداماتی هم جهت با «نیروی خیر در جهان» استفاده کند.

اظهارات راب در حالی صورت می‌گیرد که گزارش سیاست‌های خارجی و دفاعی انگلیس حاکی از تلاش این کشور برای افزایش تسلیحات اتمی است.

بر اساس گزارش بازنگری سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی انگلیس که قرار است در آینده منتشر شود، به چین به عنوان کشوری اشاره شده که بزرگترین تهدید دولتی و چالش سیستمی برای ارزش‌ها و امنیت اقتصادی انگلیس یاد شده است.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه نوشته است، دولت این کشور تمرکز خود را به سمت کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام تغییر خواهد داد تا با «چالش‌های سیستمیک» چین مقابله کند.

راب این پیش‌بینی را مطرح می‌کند که ظرف یک دهه آینده، رژیم‌های ثروتمند و مستبد تلاش خواهند کرد تا بر کشورهای دموکراتیک غلبه کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس می‌افزاید: «به این خاطر که دموکراسی‌هایی که به آزادی احترام می‌گذارند با احتمال کمتری ممکن است جنگ به راه اندازند، به مأمن تروریست‌ها تبدیل شوند یا سیلی از مهاجران به راه اندازند، تجارت و همکاری برای حل مشکلات مشترک، با چنین کشورهایی آسان‌تر است».

راب در حالی از دموکراسی و عدم حمایت از تروریست‌ها سخن می‌گوید که کشورش بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی است که ائتلاف سعودی‌ها علیه غیرنظامیان یمن استفاده می‌کند.

دولت انگلیس در تقابل با چین، از جدایی‌طلبان در هنگ‌کنگ و تایوان حمایت کرده و در همین راستا تحریم‌هایی را علیه مقامات پکن اعمال کرده است.

اظهارات راب در حالی صورت می‌گیرد که «کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس اخیراً حزب محافظه‌کار را به وارد کردن این کشور به «عصر عقب‌نشینی» متهم کرده است.

بر اساس سیاست‌های اعلامی جدید انگلیس، روسیه نیز کماکان یک تهدید برای این کشور محسوب می‌شود و انگلیس کلاهک‌های اتمی خود را افزایش خواهد داد. دولت انگلیس همچنین مدعی شده که بازنگری و بررسی سیاست دفاعی، خارجی و امنیتی این کشور نشان می‌دهد که نمی‌توان به تعهدات خود مبنی بر کاهش زرادخانه اتمی پایبند باشد.

در برنامه بازنگری سیاستهای انگلیس همچنین ذکر شده که تهدید تروریستی در این کشور کاملا واقعی است و قرار است در این راستا مشارکت امنیتی با عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی افزایش یابد.

در حال حاضر انگلیس حدود ۱۹۵ کلاهک اتمی در اختیار دارد. لندن در حالی قصد دارد زرادخانه اتمی خود را گسترش دهد که  این کشور در بررسی دفاعی استراتژیک سال ۲۰۱۵ خود به کاهش مجموع ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود تا حدود ۱۸۰ کلاهک متعهد شده بود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.