مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا از فرهنگ‌دوستان به ‌ویژه تهرانگردان در نوروز ۱۴۰۰ میزبانی می‌کند.

موزه ملی ملک میزبان گردشگران نوروزی

به گزارش قدس آنلاین، کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در نوروز ۱۴۰۰ از روز سه‌شنبه سوم تا پایان روز چهارشنبه یازدهم فروردین ۱۴۰۰ خورشیدی(به جز جمعه ششم و دوشنبه نهم فروردین)، از ساعت ۹ تا ۱۶ پذیرای دوستداران تاریخ و فرهنگ اسلامی- ایرانی واقع در تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) است.
موزه ملی ملک به عنوان نخستین موزه وقفی- خصوصی کشور، گنجینه‌ای از آثار لاکی، نقاشی، نگارگری، خوش‌نویسی و... از هنرمندان برجسته کشور را در کنار آثار تاریخی همچون سکه، تمبر، منسوجات، نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ سنگی، اسناد و مطبوعات قدیمی را در تالارهایی مختلف از جمله علوم در ایران اسلامی، هنر و زندگی، هزاردستان و... جای داده است.
آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک، بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در تالاری دائمی در این موقوفه در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار دارد. تالار مجموعه آثار اهدایی بانو عزت‌ملک ملک، دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک نیز با نمایش مجموعه‌ای از آثار نفیس همچون تابلوهای نقاشی قاجاری، قلمدان و سرقلیان‌های لاکی پذیرای فرهنگ‌دوستان است.
همچنین گردشگران می‌توانند به تماشای نمایشگاه‌های ادواری این موقوفه از جمله نمایشگاه «میراث مشترک ایران و عراق» و نمایشگاه «فاضل صادق» در نوروز سال جاری بنشینند.

ساعت کار خانه تاریخی ملک
خانه تاریخی ملک(مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک) نیز با ارائه مجموعه‌ای از خدمات گوناگون فرهنگی- تاریخی در نوروز ۱۴۰۰ از روز سه‌شنبه سوم تا پایان روز چهارشنبه یازدهم فروردین ۱۴۰۰ خورشیدی از ساعت ۹ تا ۱۵ پذیرای فرهنگ‌دوستان به ویژه دوستداران بناها و خانه‌های قدیمی به نشانی بازار بزرگ تهران، خیابان ۱۵ خرداد، پله نوروزخان، بازار بین‌الحرمین است.
این خانه در دو بخش قاجاری و معاصر دارای جاذبه‌هایی همچون اتاق‌های خصوصی و پذیرایی، آب انبار، زیرزمین‌های گسترده و آشپزخانه است. تزیینات متنوع معماری آن نیز که مانند سایر بناهای دوره ناصری متأثر از هنر اروپایی و در تلفیق با هنرهای سنتی ایران است، بر جذابیت بازدید از آن افزوده است.

برگزاری نمایشگاه‌های سیار
مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار آمادگی کامل برای میزبانی از گردشگران نوروزی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دو نمایشگاه سیار از تصویرهای چاپی آثار منتخب گنجینه خود را در راستای گرامی‌داشت فرارسیدن بهار، ترویج فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی، ارتقای سطح ذوق و سلیقه مردم و معرفی هر چه بیشتر نفایس این موقوفه در تهران برپا کرده است.
نمایشگاه «سی‌مرغ» با محوریت نقش پرندگان بر روی نفایس موجود در گنجینه ملک همچون نسخه خطی، قلمدان، جلد لاکی، فرش، سکه و آثار نگارگری به منظور معرفی این پرندگان و تبیین جایگاه و نقش آن در فرهنگ، رسوم و ادبیات عامه با همکاری فرهنگسرای مترو تهران در ایستگاه شهید بهشتی دایر شده است.
همچنین علاقه‌مندان در نوروز ۱۴۰۰ می‌توانند به تماشای نمایشگاه سیار «بهار» که با هدف معرفی جلوه‌های بهاریه در آثار تاریخی گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین پایتخت برپا شده است، بنشینند.

این مؤسسه با توجه به وقف‌نامه حاج حسین ملک، امکان خروج هیچ کدام از آثار موزه‌ای و کتابخانه‌ای را از این گنجینه ندارد، بنابراین تعدادی بسته‌ نمایشگاهی برگزیده از تصویرهای نفایس این موقوفه با بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و ذوق و هنر کارشناسان مؤسسه تهیه شده که به صورت رایگان در اختیار مراکز مختلف کشور قرار می‌گیرد.
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیش‌تر از برنامه‌های نوروزی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک می‌توانند وب‌سایت این مؤسسه به نشانی www.malekmuseum.org و صفحه رسمی آن در اینستاگرام به نشانی malek_museum_library مراجعه کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.