«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن مخالفت با بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن، آن را مداخله در امور داخلی چین و به منزله تبانی گرگ ها عنوان کرد.

چین بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن را تبانی گرگها خواند

به گزارش قدس آنلاین، جائو روز چهارشنبه در کنفرانس خبری روزانه در پکن افزود: چین حق حاکمیت بر جزایر دریای جنوبی و آب های مجاور این جزایر و همچنین جزیره دیائویو و جزایر اطراف آن را دارد این در حالی است که آمریکا ۸۳۰۰ مایل دورتر از دریای جنوبی،  هواپیماهای نظامی و کشتی های جنگی خود را برای انجام تمرین های نظامی و فعالیت های جاسوسی به این آب ها می فرستد.

وزرای دفاع و امور خارجه آمریکا و ژاپن روز گذشته /سه شنبه / پس از گفت و گوی  «۲+۲» بیانیه ای مشترک صادر و در آن عنوان کردند که رفتارهای چین با نظم بین المللی کنونی متناقض است و جامعه جهانی را به چالش می کشاند.

در این بیانیه همچنین نسبت به مسایل تایوان، هنگ کنگ و شین جیانگ ابراز نگرانی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این بیانیه تاکید کرد: مسایل مربوط به تایوان، هنگ کنگ و شین جیانگ از جمله امور داخلی چین است و مداخله کشورهای دیگر در این مسایل مجاز نیست بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن پیشینه مسایل و حقایق را نادیده گرفته و همبستگی آن ها نیز نمونه دیگری از دخالت در امور داخلی چین و سیاه نمایی علیه چین است.

جائو خاطرنشان کرد که آمریکا و ژاپن به ذهنیت جنگ سرد پایبند هستند و عمدا سعی در ایجاد رویارویی گروهی و یک محاصره ضد چینی دارند که کاملا خلاف رویکرد عصر است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: به منظور تحقق منافع خودخواهانه و جلوگیری از توسعه و رستاخیز چین، ژاپن ترجیح داده است گوش به فرمان آمریکا باشد و تعهداتش با چین را فراموش کرده و با فروختن منافع منطقه، گرگی را به منطقه وارد کرده است و این اقدامی بسیار بی شرمانه است.

جائو لی جیان به آمریکا و ژاپن تذکر داد، بلافاصله از مداخله در امور داخلی چین، ایجاد ائتلاف ضد چینی و تخریب صلح و ثبات منطقه دست بردارند.

وی تاکید کرد که چین نیز برای دفاع از حاکمیت، توسعه و منافع خود به هر اقدام لازم روی می آورد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.