وزیر امور خارجه انگلیس در یک فایل صوتی که اخیرا افشا شده گفته که این کشور باید بدون اعتنا به اوضاع حقوق بشر با سایر کشورها تجارت کند.

درز سخنان وزیر خارجه انگلیس در نفی اهمیت حقوق بشر خبرساز شد

به گزارش قدس آنلاین، «دومینیک راب» در بخشی از سخنانش که به نشریه هافینگتون پست درز کرده گفته که اگر این کشور خود را به کنوانسیون حقوق بشر اروپا محدود کند، از تجارت با بازارهای رو به رشد جهان عقب می‌ماند.

او گفته است: معتقدم باید آزادانه در سراسر دنیا تجارت کنیم. اگر تجارتمان را به کشورهایی با استانداردهای کنوانسیون حقوق بشر اروپا محدود کنیم بسیاری از فرصت‌های تجارت با اقتصادهای رو به رشد را در آینده از دست می‌دهیم.

وزارت امور خارجه انگلیس در واکنش به این خبر گفته که اظهارات «راب» عمدا کوتاه و تحریف شده است.

در همین حال «کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس از اظهارات وزیر امور خارجه دفاع کرده و گفته که باید در تجارت با سایر کشورها نرمش به خرج داد. او در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای بیان داشت: تصور می‌کنم که وزیر خارجه درست می‌گوید و باید بتوانیم با سایر کشورها تجارت کنیم. ما نمی‌توانیم تجارت با دیگران را [به دلیل نقض حقوق بشر] کناربگذاریم و به آن‌ها بگوییم چطور حکومت‌داری کنند.

این در حالیست که «لیسا نندی» وزیر امور خارجه کابینه در سایه (حزب کارگر) سخنان «راب» را به باد انتقاد گرفته و گفته است که این اظهارات خلاف تعهدات عمومی او در کسوت وزیر امور خارجه است. وی افزود که در واقع «راب» به کشورهایی که ناقض حقوق بشر هستند این پیام روشن را ارسال می‌کند که دولت با دست باز با آن‌ها تجارت می‌کند.

«ایان دانکن» اسمیت رهبر پیشین حزب حاکم محافظه کار نیز به این سخنان واکنش تندی را نشان داد و گفت: آیا واقعا قرار است با کشورهایی که ناقض حقوق بشر هستند تجارت کنیم؟ این خلاف چیزی است که به تاکنون به ما گفته شده است.

در همین حال، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در پنج سال گذشته حجم عمده صادرات تسلیحات ساخت انگلیس به کشورهای ناقض حقوق بشر بوده است.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، پژوهشگران با بررسی آمار صادرات جنگ‌ افزارهای انگلیسی از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ دریافتند که پنج کشور بحرین، بنگلادش، کلمبیا، مصر و عربستان سعودی واردکنندگان اصلی تجهیزات نظامی انگلیس به شمار می‌روند و در شمار ۳۰ کشوری قرار دارند که وزارت امور خارجه بریتانیا وضعیت رعایت حقوق بشر در این کشورها را حادّ توصیف کرده است.

گاردین به نقل از گردآورندگان این گزارش نوشت که پیشینه صادرات تسلیحات انگلیس نشان‌دهنده تعهد سست لندن به اوضاع حقوق بشر در کشورهای دیگر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.