طالبان اصرار دارد که آمریکا باید طبق توافقنامه دوحه نیروهای خود را از افغانستان تا اول ماه مه خارج کند.

تاکید طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه مه

به گزارش قدس آنلاین، به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تاکید کرد، واشنگتن باید طبق توافقنامه دوحه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

پیش از این جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که خروج نیروهای خارجی از افغانستان خروج نیروها تا ماه مه امکان پذیر است، اما تاکنون در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.

مجاهد گفت: "تا جایکه ما می‌دانیم، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که خروج نیروها تا ماه مه مشکل است، اما خواست طالبان عملی شدن توافقنامه دوحه است که یک سال پیش به امضا رسیده است انجام تعهدات تنها راه برای حل مسائل موجود در افغانستان، به ویژه بین طالبان و آمریکا است. هر بهانه‌ای هم که آمریکا بیاورد تا نیروهای خود را در افغانستان حفظ کند، افغان‌ها تصمیم خود را در این خصوص اتخاذ خواهند کرد."

سخنگوی طالبان افزود که اجرای توافق دوحه، روش خوبی برای آمریکا است تا نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. این امر هم به نفع ایالات متحده و هم افغانستان است.

توافقنامه صلح در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه قطر میان آمریکا و طالبان به امضا رسید، واشنگتن متعهد به خروج سربازانش از افغانستان تا اول ماه مه ۲۰۲۱ و طالبان نیز متعهد به قطع رابطه با شبکه‌های تروریستی از جمله القاعده شد.

بخشی از توافقنامه صلح رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان توسط دولت و آغاز گفت‌وگوهای دولت با گروه طالبان تا سه ماه بعد از امضای موافقتنامه بود. اما مذاکرات مورد نظر در سپتامبر سال گذشته با تاخیر چندین ماهه برگزار شد. البته ۱۰۰۰ سرباز افغان که در بند طالبان هم بودند، شامل آزادی زندانیان دو طرف شدند.

مهمترین دستاورد ملموس توافقنامه دوحه برای آمریکا کشته نشدن هیچ سرباز آمریکایی در یک سال گذشته است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.