۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 744478

در سالی که گذشت اتفاقات تلخ و شیرین زیادی داشتیم که بد نیست تعدادی از آنها را با هم مرور کنیم.

شش روایت از فوتبال ایران در سال ۹۹

قدس آنلاین: روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «سال ۹۹ در حالی به پایان می‌رسد که شیوع ویروس کرونا، سایه سنگینش را روی همه شئون زندگی ایرانیان انداخت و روزهایی عجیب و غیر قابل باور برای‌مان ساخت. فوتبالی‌ها البته کمی خوش‌شانس‌تر بودند؛ چراکه این غول سرگرم‌کننده و این صنعت بزرگ در هیچ کجای جهان از حرکت باز نایستاد. در سالی که گذشت اتفاقات تلخ و شیرین زیادی داشتیم که بد نیست تعدادی از آنها را با هم مرور کنیم.

تراژدی سال

بدون تردید از درگذشت باورنکردنی و فوق‌العاده غم‌انگیز مهرداد میناوند و علی انصاریان باید به‌ عنوان تراژدی بزرگ سال ۹۹ یاد کرد. این دو نفر که هر دو لبالب از لبخند و شوق زندگی بودند، در یک فاصله کوتاه زمانی به ویروس کرونا مبتلا شدند و جان به جان‌آفرین دادند. هنوز هم باورکردنی نیست که آنها دیگر بین ما نیستند اما با کوچ این دو عزیز، شماره‌های ۸ و ۲۵ هم به اعداد حزن‌انگیز فوتبال ایران اضافه شدند. میناوند و انصاریان تنها چند روز پیش از مرگ، مجری و مهمان برنامه اسپانسری باشگاه پرسپولیس به مناسبت داربی تهران بودند. امسال در حوزه بین‌الملل هم درگذشت دیگو مارادونای افسانه‌ای کام هواداران را تلخ کرد.

بوسه سال

یکی از پرتنش‌ترین جدایی‎های فصل فوتبال ایران، انتقال شجاع خلیل‌زاده از پرسپولیس به الریان قطر بود. این اتفاق پیش از فینال لیگ قهرمانان آسیا رخ داد و به پرسپولیس ضربه فنی بدی زد. این در حالی است که شجاع همیشه دم از تعصب و وفاداری می‌زد و مثلا جمله معرفی داشت با این مضمون: «خانواده فقیرم را به یک خانواده ثروتمند نمی‌فروشم» اما آخرش فروخت! آن چه این آتش را تندتر کرد اقدام عجیب خلیل‌زاده در بوسیدن لوگوی الریان، هنگام جلسه معارفه بود. او این کار را زیاد در پرسپولیس انجام می‌داد اما تکرارش در روز اول پیوستن به یک باشگاه قطری، به شدت باعث خشم هواداران شد.

شوک سال

در آخرین روزهای سال ۹۹ بالاخره انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شد و تیم مهدی تاج و علی کفاشیان (لااقل به‌ صورت ظاهری!) کنار رفتند. برنده انتخابات، عزیزی خادم بود که به نظر می‌رسد ائتلافش با حیدر بهاروند و استفاده از ارتباطات او با روسای هیات‌های فوتبال نقش کلیدی در این موفقیت داشت. عجب آن که علی کریمی تنها ۹ رای آورد تا روشن شود ساختار مدیریتی فوتبال ایران به چه شکل است. شگفتی دیگر انتخابات هم مربوط به رای احسان حاج‌صفی می‌شد. ساعاتی پس از آن که کاپیتان تیم ملی کشورمان پست حمایتی جلال حسینی از علی کریمی را لایک کرد، مشخص شد خودش به مصطفی آجورلو رای داده است!

گاف سال

پرسپولیس امسال برای دومین بار طی سه فصل گذشته به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت. در شرایطی که تجربه فینال قبلی می‌توانست کمک کند سرخپوشان در تک‌بازی نهایی برابر اولسان هیوندای موفق باشند، یک اشتباه مرگبار از مهدی شیری رشته‌های تیم را پنبه کرد. در شرایطی که بازی با نتیجه یک بر یک در جریان بود، مدافع پرسپولیس به شکلی عجیب توپ را در محوطه جریمه خودی با دست زد تا به سود اولسان اعلام پنالتی شود. این یکی از عجیب‌ترین اشتباهات تاریخ فوتبال ایران بود که محال است حالا حالاها فراموش شود. در نهایت هم پرسپولیس به خاطر همین اشتباه برای دومین بار در آستانه فتح جام، از قهرمانی بازماند.

تاسف‌بار سال

صد البته در سال ۹۹ هم اتفاقات تاسف‌بار و ناخوشایند کم نداشتیم اما یکی از بدترین آنها مربوط به سلب میزبانی از ایران در مسابقات ملی و باشگاهی می‌شد. بر این اساس نه‌تنها درخواست هیچ‌یک از چهار نماینده ایران برای میزبانی در لیگ قهرمانان مورد پذیرش AFC قرار نگرفت، بلکه با درخواست تیم ملی برای میزبانی از مسابقات مقدماتی جام‌ جهانی هم موافقت نشد. به این ترتیب تیم ملی فوتبال ایران خرداد ماه ۱۴۰۰ باید ادامه مسابقات گروهی را در بحرین پشت‌ سر بگذارد که این مساله کار ما را برای صعود بسیار دشوار می‌کند. مطابق انتظار روسای جدید فدراسیون فوتبال با صدور بیانیه‌ای مدیران قبلی را مسئول این شکست دانستند!

رفت و برگشت سال

دیگر اتفاق عجیب سال ۹۹ اما رفت و برگشت فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال بود. این مربی بعد از شکست برابر تراکتور و ناکامی در کسب عنوان قهرمانی جام‌ حذفی از سمتش استعفا داد. مجیدی آن زمان وارد یک دعوای بزرگ با احمد سعادتمند، مدیرعامل وقت باشگاه شده بود. نهایتا او رفت و باشگاه با وعده بازگرداندن استراماچونی، محمود فکری را سرمربی تیم کرد. فکری هم ۱۶ بازی سرمربی تیم بود و دوران پرتلاطمی را پشت سر گذاشت تا این که با برکناری او، یک بار دیگر مجیدی سر جایش برگشت. خیلی‌ها از این رفتار مجیدی تعجب کردند و از او پرسیدند اصلا چرا رفتی که به این زودی برگردی؟»

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.