دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز به افشای اسناد ارتباط واشنگتن با سران القاعده و همچنین شکست تلاش دشمنان برای راه انداختن جنگ داخلی در لبنان اشاره کرد.

دستگاه اطلاعاتی آمریکا همچنان از تروریست‌های داعش حمایت می‌کند

قدس آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز به تقدیر از خانواده‌های شهدای مقاومت پرداخت. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: به دلیل شیوع کرونا عزیزان بسیاری را از دست دادیم که لازم است به خانواده‌های آنها تسلیت بگوییم.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: در این میان عزیزانی از کادر درمان به مقام شهادت نائل شدند. همچنین در دوران شیوع کرونا برادران بزرگی نظیر شیخ احمد زین و انیس نقاش را از دست دادیم که به خانواده‌های آنها تسلیت عرض می‌کنیم.

افزایش بصیرت و آگاهی نیروهای مقاومت و خانواده‌های آنان

وی در سخنان خود تأکید کرد: واقعیت آن است که نیروهای مقاومت و خانواده‌های آنها درباره مسیر خود یعنی مسیر مقاومت آگاهی و بصیرت بسیاری پیدا کرده‌اند. این بدان معناست که آنها نسبت به مسیری که باید در آن خدمت کنند، بصیرت یافته‌اند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: به دلیل تحولات اخیر، تنش‌های موجود و همچنین به دلیل خطراتی که لبنان را تهدید می‌کند، من قصد دارم در جریان سخنرانی امشب بر مسائل داخلی متمرکز شوم و پیرامون آنها صحبت کنم.

سید حسن نصرالله در سخنان خود تأکید کرد: این یک واقعیت است که جانبازهای ما به حضرت اباالفضل العباس (ع) اقتداء کردند؛ شخصیتی که الگوی بزرگی به شمار می‌رود. کار و فعالیت جانبازان در همان میادین نبرد به پایان نرسید. آنها پس از جنگ و نبرد نیز به خدمت خود در میادین و عرصه‌های مختلف ادامه دادند.

افشای حمایت‌های ایالات متحده از گروه‌های تروریستی در منطقه

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افشاگری یمنی‌ها در خصوص ارتباط میان تروریست‌ها و آمریکا اشاره و تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که حقیقت و ماهیت گروه‌های تروریستی روز به روز بیشتر آشکار می‌شود. ما به خوبی می‌بینیم که گروه‌های تروریستی از جمله القاعده با سرویس اطلاعاتی آمریکا در ارتباط هستند. این آمریکاست که از آنها حمایت می‌کند و آنها را تشویق می‌کند و به جلو می‌راند. در واقع ما در برابر گروه‌های اسلامی نیستیم، در برابر گروه‌های تروریستی هستیم که واشنگتن از آنها حمایت می‌کند.

سید حسن نصرالله در همین راستا ادامه داد: امروز ما در برابر گروه‌های تروریستی هستیم که ایالات متحده آمریکا آنها را ایجاد کرده است و هم اکنون نیز از آنها حمایت به عمل می‌آورد. آمریکا این گروه‌ها را تسلیح می‌کند و به آنها پول می‌دهد. آمریکا از این طریق به دنبال ارتش‌های ملی کشورهای مختلف است. رد پای آمریکا در حمایت از این گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف از جمله یمن، عراق و سوریه دیده می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: اسناد جدید بسیاری به دست آمده است که نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا سرکردگان داعش در زندان‌های عراق را جذب و آنها را آزاد می‌کند. این نشان می‌دهد که دستگاه اطلاعاتی آمریکا در زمینه حمایت از تروریست‌های داعش همچنان فعال عمل می‌کند.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد: من بسیار امیدوار هستم که همگان به آنچه که در رابطه با ارتباط میان واشنگتن و القاعده منتشر شد، توجه لازم را داشته باشند. افشاگری‌های یمنی‌ها نشان داد که مدیر وقت سازمان سیا با یکی از سران القاعده در یمن ارتباط داشته و از «علی عبدالله صالح» خواسته بود تا او را آزاد کند.

شکست تلاش‌های دشمنان برای راه اندازی جنگ داخلی در لبنان و ایران

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود به تحولات داخلی این کشور اشاره کرد. وی در این خصوص تصریح کرد: همگان باید به اوضاع داخلی لبنان اهتمام لازم را داشته باشند. احزاب و جریان‌های سیاسی در لبنان باید نسبت به اوضاع آگاهی داشته باشند. همگان باید با عقل، درایت، حکمت و عقلانیت اوضاع لبنان را دنبال کنند.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: واقعیت آن است که دشمنان مقاومت طی سال‌های گذشته در یمن، سوریه و عراق جنگ‌های داخلی به راه انداختند. آنها همچنین در تلاش بودند تا در کشورهایی نظیر ایران و لبنان نیز جنگ داخلی ایجاد کنند اما موفق به تحقق این هدف خود نشدند.

دبیرکل حزب الله عنوان کرد: همانطور که گفتم برخی طرف‌های داخلی و خارجی به دنبال سوق دادن لبنان به سمت جنگ داخلی بوده و هستند. ما قصد نداریم برای تشکیل دولت و یا ایجاد اصلاحات اقتصادی در کشور به سلاح متوسل شویم.

پروژه‌های خصمانه آمریکا در منطقه؛ یکی از عوامل مشکلات کنونی در لبنان

وی یادآور شد: در حال حاضر لبنان با بحران‌های متعددی رو به روست که هریک علل و عوامل خاص خود را دارد. دشمنان مقاومت وقتی که از ایستادن در برابر آن [مقاومت] عاجز می‌شوند، برای ایجاد جنگ داخلی در کشور تلاش می‌کنند. همگان باید به مسئولیت‌های خود در قبال بحران‌های کنونی در لبنان عمل کنند.

سید حسن نصرالله یادآور شد: برخی اینگونه مدعی می‌شوند که علت اصلی و اساسی مشکلات و معضلات و بحران‌ها در لبنان، سلاح حزب الله است. آنها معتقدند که این سلاح ماست که مشکل‌ساز شده است. من سوال می‌کنم که آیا اگر حزب الله سلاح خود را روی زمین بگذارد، مشکلات حل و فصل می‌شوند؟

وی افزود: این یک ظلم و ستم بزرگ است که ما ریشه تمامی مشکلات، معضلات و بحران‌ها را در حزب الله لبنان جستجو کنیم و آن را عامل تمامی این مشکلات معرفی کنیم. آیا این عادلانه است که تمامی تقصیرات متوجه حزب الله لبنان شود؟ سلاح مقاومت هیچگاه علت مشکلات و بحران‌ها در لبنان نبوده است.

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: همانطور که اشاره کردم، مشکلات و معضلات لبنان علل و عوامل متعددی دارد. وجود فساد در کشور خود یکی از علل مشکلات اقتصادی است. از سوی دیگر جنگ‌های پی در پی اسرائیل علیه لبنان و آثار ناشی از آن، خود یکی دیگر از عوامل مشکلات کنونی لبنان است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل مشکلات کنونی لبنان، اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا است. پروژه‌های خصمانه آمریکا در منطقه و جنگ جهانی آن علیه سوریه از عوامل مشکلات کنونی در لبنان محسوب می‌شود. فشارهای اقتصادی آمریکا نیز جزئی از عوامل مشکلات کنونی است. این عوامل چه ارتباطی به سلاح حزب الله دارند؟

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی ما نیازمند اصلاحات اقتصادی هستیم. فساد در کشور باید برچیده شود. اصلاحات گسترده‌ای باید صورت پذیرد.

‏‬ هراس آمریکا از نزدیکی لبنان به چین

دبیرکل حزب الله لبنان یادآور شد: طرف‌های خارجی نظیر ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از حل و فصل بحران‌ها و مشکلات در لبنان تلاش می‌کنند. آمریکایی‌ها برای ممانعت از حرکت لبنان به سمت چین، ارعاب آفرینی می‌کنند. به همین دلیل است که برخی در لبنان از رفتن به سمت چین هراس دارند.

وی افزود: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق به چین رفت و توافقنامه خوب و جامعی را با این کشور به امضا رساند. اما در نهایت چه اتفاقی افتاد؟ آمریکایی‌ها او را مجازات کردند. اتفاقی که افتاد، این بود که از قدرت حذف شد.

راه برون رفت از بن بست کنونی بر سر تشکیل دولت جدید در لبنان

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله تشکیل دولت جدید به ریاست سعد الحریری اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه از خود انعطاف زیادی نشان دادیم. اگر عون و حریری در روز دوشنبه آینده بر سر تشکیل دولت تکنوکرات‌ها به توافق برسند ما نیز آن را قبول می‌کنیم.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: اکنون ما در زمینه تشکیل کابینه جدید لبنان شاهد یک بن بست هستیم. سؤالی که ما از حریری داریم این است که کابینه تکنوکرات‌های او قادر به اتخاذ تصمیمات بزرگ و شجاعانه هستند؟

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: توصیه من به نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان این است که کابینه‌ای را تشکیل دهد که قادر به حل و فصل مشکلات متراکم در کشور باشد. علت هم آن است که حریری به تنهایی نمی‌تواند گلوله آتشین را به دست بگیرد.

وی عنوان کرد: توصیه ما این است که حریری در تشکیل دولت تکنوکرات تجدیدنظر کند و دولتی متشکل از تکنوکرات‌ها و سیاستمداران را تشکیل دهد. من از تمامی احزاب و جریان‌های داخلی می‌خواهم که تمامی ظرفیت‌های داخلی خود و ارتباطات خارجی شان را برای حل بحران‌های کشور فعال سازند.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: ما اعتقاد داریم که اگر کابینه تکنوکرات ها تشکیل شود، قادر به دوام آوردن در برابر بحران‌ها نخواهد بود. چنین کابینه‌ای نخواهد توانست به مسئولیت خود در برابر بحران‌های لبنان عمل کند.

راه حل برای رفع مشکلات و معضلات کنونی لبنان

سید حسن نصرالله افزود: مشکلات و معضلات کنونی لبنان به ویژه در عرصه اقتصادی راه حل های خاص خود را دارد. به عنوان نمونه پیشنهاد خریداری فرآورده‌های نفتی از ایران با لیره لبنان همچنان پابرجاست. با این حال، تحقق این تجارت باید با تصمیم دولت لبنان و طبق قوانین کشور صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: اگر بحران تأخیر در تشکیل کابینه ادامه پیدا کند، یکی از گزینه‌ها این است که دولت پیشبرد امور، فعالیت‌های خود را از سر گیرد. در این شرایط چاره‌ای جز مراجعه به قانون اساسی نیست.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخشی از سخنان خود نیز به کاهش ارزش لیره در این کشور اشاره کرد و گفت: ارزش لیره کاهش پیدا کرده است و این مسأله اصلاً خوب نیست. وی خطاب به رئیس بانک مرکزی لبنان گفت: وظیفه و مسئولیت شما کنترل ارزش لیره است و شما می‌توانید این کار را انجام دهید و اجازه افزایش قیمت دلار را ندهید. بیشترین مسئولیت در زمینه کاهش ارزش لیره متوجه رئیس بانک مرکزی است. واشنگتن هم در مسیر حل بحران لبنان کارشکنی می‌کند، زیرا می‌خواهد لبنان جزیی از محور آمریکایی، صهیونیستی باشد.

پاسخ به اتهام زنی ها علیه حزب الله لبنان

سید حسن نصرالله همچنین به برخی اتهام زنی‌ها علیه حزب الله لبنان نیز واکنش نشان داد و گفت: برخی به دروغ می‌گویند که در شرایط بحرانی کنونی، اعضای حزب الله به دلار حقوق می‌گیرند. در پاسخ به این اتهام زنی‌ها باید بگویم که بخش بزرگی از نیروهای حزب الله، داوطلب بوده و در برابر همکاری و تلاش‌هایشان حقوقی دریافت نمی‌کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان در همین ارتباط عنوان کرد: در روزگاری که برخی در لبنان حقوق‌های بالایی دریافت می‌کردند، کسانی که از حزب‌الله حقوق دریافت می‌کردند، زندگی سختی را می‌گذراندند. به هر حال، ما معتقدیم که وضعیت کنونی کشور باید توسط دولت سروسامان پیدا کند. اگر کشور به مرحله فروپاشی برسد، ما از مسئولیت‌های خود در قبال مردم شانه خالی نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.