صنعت گردشگری ایران از سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا افزون بر یک سال است که در کما فرورفته و باوجوداینکه دولت کج دار و مریز با چراغ سبز نشان دادن به مسافرت‌ها سعی دارد تا چراغ هتل‌ها و مراکز اقامتی را روشن نگاه دارد اما بازهم بررسی‌ها نشان می‌دهد که نبض گردشگری کند می‌زند.

نبض گردشگری کند می‌زند؛ اقامتگاه‌ها چشم‌انتظار مسافران

قدس آنلاین- در سال پیش بخشنامه از سوی معاونت گردشگری صادر شد مبنی بر این‌که  باید مبالغ که از سوی مردم به تأسیسات گردشگری و آژانس‌های مسافرتی و گردشگری به‌منظور رزرو  پرداخت‌شده بود، بدون کسر هزینه  بازگردانده شود.

امسال نیز بخشنامه‌ای منتشرشده مبنی بر این‌که امکان بازگشت هزینه مسافران در صورت ممنوعیت سفر در دوره  شیوع کرونا وجود ندارد و مسافران باید این خسارات خودشان بدهند.

گفتنی است همین ضدونقیض‌ها برای رزرو هتل‌ها و اقامتگاه‌ها حالا خودش موجب دودلی برای مسافران شده که شاید میانه سفر دوباره اعلام وضعیت قرمز شده و نه‌تنها برنامه سفر آن‌ها به هم بخورد حتی ضرر و زیان هتل را هم مجبور به پرداخت باشند!

درس‌ترهای هوشمند که مشخص می‌شود مسافر از چه مسیری و در کجا اقامت می‌کند این روش می‌تواند برای گردشگری مفید باشد ولی به نظر نمی‌رسد اجرا شود.

در همین راستا  نیازمند تصمیمی واحد و منطقی برای مسافرت‌های ایام عید هستیم و این شرایط نامشخص سبب ضرر بیشتر حتی به نسبت سال‌های گذشته  به گردشگری کشور می‌شود.

تصمیم‌گیری درباره سفرهای نوروزی دریکی دو ماه گذشته افت‌وخیزهای بسیار زیادی داشت.

صنعت گردشگری سال بسیار سختی را پشت سر گذاشت و وزارت میراث فرهنگی در هر شرایطی خواستار سفر ایرانیان به شهرهای مختلف بود.

آیا مراکز اقامتی جان می‌گیرند؟

محدودیت‌ها و اعلام ممنوعیت‌ها برای سفرها از همان ابتدا، مخالفت و انتقاد بسیاری از شهروندان را در پی داشت.

یکی از شهروندان در توئیتی می‌نویسد: «پلیس اخطار داده است به علت امکان شروع شیوع ویروس کرونا با هر تجمعی برای چهارشنبه‌سوری برخورد می‌کند اما در عوض شما می‌توانید در فضای بسته اتوبوس، هواپیما و قطار به سفر بروی.» یکی دیگر از کاربران هم می‌نویسد: «سفر با خودروی شخصی به کیش ممنوع است اما با هواپیما مجاز!
در همین اثنا مسئولان گردشگری کشور سفر به شهرهای زرد؛ آبی و سفید را منوط به استفاده مردم از مراکز اقامتی مجاز می‌دانند. شرطی که حداقل در سفر به استان‌های شمالی اتفاق نمی‌افتد.

 سه استان شمالی در تمام یک سال گذشته که کرونا کمر صنعت گردشگری را شکسته بود مسافر داشتند. اما بسیاری از این مسافرها اقامت در ویلاهای شخصی و خانه‌های استیجاری را به اقامت در مراکز رسمی گردشگری ترجیح دادند. حتی زمانی که مسافران مازندران میلیونی شدند بازهم ظرفیت هتل‌ها کمتر از ۵۰ درصد پر شد.

هزینه سفر گران تمام می‌شود

هزینه‌های سفر بشدت بالا رفته است. سفر با اتوبوس انتخاب خانوارهایی است که درآمد کمتری دارند. اما امسال بسیاری از خانواده‌ها احتمالاً امکان سفرهای داخلی را نخواهند داشت.

هزینه بلیت اتوبوس رفت‌وبرگشت برای یک خانوار ۴ نفره به برخی از شهرها ازجمله رشت به بندرعباس و تهران به بندرعباس بیش از دو میلیون تومان است. سفر از تهران به مشهد برای یک خانوار ۴ نفره یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار تومان هزینه می‌برد. همین خانوار اگر بخواهند از تهران به تبریز برود باید ۹۶۰ هزار تومان پول بلیت اتوبوس بدهد. تهران به ساری برای آن‌ها ۸۱۶ هزار تومان هزینه بلیت اتوبوس در پی دارد. تهران به اصفهان برای آن‌ها ۶۸۸ هزار تومان می‌شود. تهران به نور ۶۱۶ هزار تومان درمی‌آید و تهران به قم اراک ۵۱۲ هزار تومان.

در همین راستا بسیاری از هم‌وطنان اعتقاددارند که سفرهای نوروزی امسال نه‌تنها کمکی به ضررهای انباشته هتل داران نمی‌کند بلکه بر جمع‌های خانوادگی افزوده و به همین ترتیب آمار مبتلایان را افزایش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.