هرمزگان- کیش همواره یکی از مقاصد گردشگری پرجاذبه برای ایرانیان و حتی گردشگران خارجی است اما این روزها که کرونای انگلیسی در این جزیره به تکاپو افتاده است به نظر می‌رسد که باید بااحتیاط بیشتری این هدف گردشگری را انتخاب کرد.

کرونای انگلیسی در کیش جولان می‌دهد؛خانه مسافرها دغدغه‌ای جدی

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: ازآنجاکه جزیره کیش همه‌ساله با موج عظیمی از گردشگران روبرو بوده است لذا امسال توصیه بسیاری از کارشناسان بهداشتی بر این است که این جزیره را برای سفر نباید انتخاب کرد.

گرچه مدیریت کرونا در استان هرمزگان نسبت به انجام تست کووید ۱۹ با هزینه شخصی از مسافرین جزیره کیش، قشم و هرمز اقدام کرده است  و بر اساس این طرح هرگونه عزیمت مسافرین به جزایر یادشده از محل اسکله‌های شهید حقانی، چارک و بندر پل مستلزم ارائه نتایج آزمایش تست منفی کرونا است اما بازهم این موضوع به معنای این نیست که دیگر مشکلی در این راستا وجود ندارد و تمامی افراد حاضر در این جزیره سلامت هستند.

جولان کرونای انگلیسی

در همین رابطه دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان بابیان اینکه ۲۰ مبتلابه کرونای انگلیسی در استان هرمزگان شناسایی شدند اعلام کرده است از این تعداد ۱۶ مورد مربوط  به جزیره کیش است.

گفتنی است در همین رابطه سخنگوی شورای سلامت کیش در خصوص آمار اعلام‌شده توسط  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: طی ۱۲ روز گذشته موارد مثبت کشف‌شده در جزیره کیش را برای اطلاع از چرخش این ویروس در جزیره به‌ آزمایشگاه مرجع علوم پزشکی استان هرمزگان ارسال و از تعداد نمونه‌های ارسالی ۱۶ مورد نشان‌دهنده چرخش ویروس کرونای انگلیسی بوده است.

محمدرضا رضا نیا تأکید کرد: روند بیماری در جزیره کیش نشان‌دهنده همین مورد بود و اهمیت موضوع از این نظر است که کادر سلامت بدانند که خوشه‌ها به‌سرعت رشد کرده و احتمال افزایش موارد بستری وجود دارد.

وی بابیان اینکه این تعداد موارد که طی ۱۲ روز گذشته شناسایی‌شده و مربوط به یک روز نیست اظهار کرد: این ویروس توسط ۲ مسافر مبتلا که از تهران به کیش سفرکرده و با تعدادی رفت‌وآمد داشتند منتقل‌شده که البته تعدادی از این افراد بستری و ترخیص شدند.

خانه‌های مسافر و فعالیت‌های خارج از محدوده

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در حال حاضر بسیاری از هم‌وطنان بدون توجه به هشدارهای لازم با این‌حال عزم سفرکرده و به کیش عزیمت می‌کنند و در این میان خانه‌های اجاره‌ای و مسافر که بدون هیچ نظارت و یا پروتکل بهداشتی مسافران را به خانه‌های خود هدایت می‌کنند موجب نگرانی بسیاری از مردم و مسئولان شده است.

گفتنی است این خانه‌های شخصی که نشانی آن‌ها در فضای مجازی به‌وفور یافت می‌شود به نظر کارشناسان خود می‌تواند به گسترش بیماری دامن بزند.

در همین راستا دکتر رضا نیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش به ما می‌گوید: بر مبنای شیوه‌نامه موجود در سازمان منطقه آزاد کیش چنانچه واحدهایی فاقد شناسنامه درزمینهٔ اسکان گردشگران فعالیت کنند با دستور مقام قضایی و اداره اماکن نیروی محترم انتظامی به‌منظور پیشگیری از تهدید سلامت عمومی نسبت به پلمپ آن‌ها اقدام خواهد شد .

وی بر ثبت‌نام اجباری این واحدها تأکید داشته و می‌افزاید: با توجه به اهمیت حفظ سلامت افراد جامعه در شرایط ناشی از شیوع کرونا و همچنین شیوع ویروس جهش‌یافته این بیماری در بسیاری از استان‌های کشورمان باقدرت سرایت و وخامت بیشتر، نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌ها و برخورد قاطع با ناقضان این شیوه‌نامه‌ها در دستور کار قرارگرفته است.

به گفته رضا نیا ازآنجاکه وجود خانه‌های مسافری شب اجاره فاقد مجوز و عدم امکان اعمال نظارت بهداشتی برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضدعفونی و نظافت و سایر موارد مهم بهداشتی در این خانه‌ها یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان بهداشتی و گردشگری کشور است با برگزاری جلسات مکرر و رایزنی‌های فراوان بستری جهت شناسه دار شدن و کنترل و نظارت بهداشتی این خانه مسافرها به‌ویژه در زمان شیوع بیماری کرونا فراهم‌شده است و مالکان این اماکن می‌بایست در این سامانه واحدهای خود را ثبت نمایند.

به گفته رئیس مرکز توسعه سلامت کیش با ثبت مشخصات واحدها در سامانه ناظران بهداشتی می‌توانند در جهت تأمین سلامت گردشگران نظارت‌های لازم را اعمال کرده و درنهایت از اشاعه گسترده بیماری کرونا در جزیره و بین مسافرین جلوگیری کنند.

ایجاد کمپ موقت ممنوع

در همین رابطه خسرونشان معاون گردشگری سازمان و دبیر ستاد نوروزی کیش نیز گفت: ایجاد هرگونه کمپ موقت باهدف کنترل شرایط حساس کرونا در جزیره پرتردد و گردشگر پذیر کیش ممنوع  است.

وی توضیح داد: امسال شرایط بسیار متفاوت‌تر و حساس‌تر خواهد بود چراکه سال ۹۹ جزیره قرنطینه کامل بود و امسال در شرایط بینابینی ورود مسافر و کنترل‌های جدی هستیم و در رویدادهای نوروزی بخش خصوصی باید با رعایت قوانین بهداشتی و کاهش ظرفیت‌های پذیرش به فعالیت خود ادامه دهد، اما برنامه‌ای تحت عنوان جشنواره نوروزی مانند سال‌های گذشته در کیش برگزار نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه عمده فعالیت ما متمرکز بر نظارت و بازرسی و آمادگی برای شرایط بحرانی احتمالی طبیعی یا شرایط ویژه کرونا خواهد بود به اعمال قانون محدودیت ورود خودرو به جزیره کیش در نوروز ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در چنین شرایطی بار ترافیک بیشتر خواهد شد و ساماندهی مسئله حمل‌ونقل و اسکان شکل دیگری پیدا می‌کند که در حال انجام هست.

دبیر ستاد نوروزی کیش، همچنین ساماندهی خانه مسافرها به دلیل عدم دسترسی و نظارت دقیق را امری بسیار مهم برشمرد و گفت: در شرایط حساس و شیوع کرونا ساماندهی این خانه‌ها باید به جد پیگیری شود که در دستور کار سازمان قرارگرفته است. وی از نظارت بر خدمات گردشگری، مراکز پذیرایی، رستوران‌ها، مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، کلوپ‌های تفریحات دریایی از ۱۵ اسفند به‌صورت جدی خبر داد و گفت: گروه‌های نظارتی در سه نوبت صبح، ظهر و شب در سطح جزیره فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.