سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در آستانه روز جهانی سندرم داون گفت: ۵۴ مرکز توانبخشی روزانه به افراد دارای سندرم داون این استان خدمات می‌دهند و ۱۱۰ بیمار سندرم داون در این مراکز تحت آموزش و درمان هستند.

۵۴ مرکز توانبخشی خراسان رضوی در خدمت افراد دارای سندرم داون

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه تقریبا ۱۰ درصد مجوزهای سقط جنین دارای معلولیت، مربوط به جنین‌های دارای نشانگان داون است، گفت: برآورد کلی این است که نیم در هزار متولدین، دارای این بیماری هستند و همکاران ما در بخش ژنتیک، در تلاشند که با مشاوره و آزمایشات ژنتیک، از بروز این گونه تولدها پیشگیری کنند اما آماری از تعداد مبتلایان به سندرم داون در استان در دست نداریم و برآوردها بیشتر تخمینی است.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، تدوین شناسنامه ژنتیک برای تمام خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در جریان اجرا است و به جز خانواده‌های دو و تک معلولی، بقیه‌ خانواده‌های تحت پوشش، مورد بررسی ژنتیکی قرار گرفته‌اند.

وی گفت: امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم بتوانیم کلیه‌ خانواده‌های دارای عضو معلول را در سال آینده مورد بررسی ژنتیکی قرار دهیم که دست کم در این خانواده‌ها از بروز تولد دارای معلولیت، پیشگیری کنیم.

فیروزی اظهار کرد: امیدواریم که تمام کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند یا بچه‌دار شوند به موقع از مشاوره ژنتیک بهره‌مند شوند تا شاهد تولد نوزادان دارای معلولیت نباشیم.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی  افزود: در خراسان رضوی، هیچ عدد و رقم قابل استنادی به جز آنچه در موارد ختم‌بارداری از طریق آزمایشات ژنتیک مشخص می‌شود نداریم و آن عدد همان طور که گفته شد حدود ۱۰ درصد سقط‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: به جهت اینکه همه خانواده‌ها و زوجین برای مشاوره و آزمایش ژنتیک به بهزیستی مراجعه ندارند بنابراین آماری که ما از ختم بارداری یا سقط درمانی داریم، محدود به مراجعات بهزیستی است.

فیروزی ادامه داد: مراکز توانبخشی روزانه تحت نظارت بهزیستی در استان، همگی پذیرای افراد دارای سندرم داون هستند و خدمات آموزشی، کاردرمانی، گفتار درمانی و روان‌شناختی به آنان ارائه می‌کنند.

طبق گفته سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، ۵۴ مرکز توانبخشی روزانه به افراد دارای سندرم داون  این استان خدمات می‌دهند و ۱۱۰ بیمار سندرم داون در این مراکز تحت آموزش و درمان هستند.

۲۱ ماه مارس مصادف با اول فروردین ماه، روز جهانی سندرم داون نام گرفته است. سندرم داون که در گذشته مونگولیسم نیز نامیده می‌شد، یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل حضور تمام یا بخشی از یک کروموزم اضافی در جفت کروموزم بیست و یک به وجود می‌آید. نام این سندرم از نام یک پزشک انگلیسی به نام جان لانگدان داون گرفته شده‌است که برای اولین بار این سندرم را توصیف کرد؛ این بیماری دارای علایم مختلف از جمله  ناهنجاری‌های عمده و یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان‌ها می‌باشد. از جمله علایم عمده و زودرس که در تقریباً همه بیماران مشاهده می‌شود وجود مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر رشد و نمو می‌باشد. افراد مبتلا به سندرم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند. تعداد کمی از مبتلایان به سندرم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.