۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 744739

دست کم ۲۰۰ هزار نفر از هموطنان بعد از یک سال وقفه نوروز سال ۱۴۰۰ را به صورت حضوری در حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز کردند.

نوروز امام رضایی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، نوروز ۹۹  در حالی آغاز شد که چند هفته‌ای از شیوع جهانی ویروس کرونا می‌گذشت و بنا بر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا با هدف پیشگیری از انتقال ویروس عامل این بیماری همه‌گیر و حفظ سلامت عمومی درهای ورودی حرم مطهر حضرت رضا(ع) به روی عموم بسته شد.

بر همین اساس جمعی از همشهریان نوروز سال ۹۹ را در خیابانهای اطراف حرم مطهر گردآمدند تا با استشمام عطر رضوی به استقبال سال جدید بروند. برنامه‌های آستان قدس رضوی نیز به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی برگزار شد.

اما امسال، بر اساس تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت ورود به شهرها در ایام نوروز فقط شامل شهرهایی است که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و نارنجی هستند و از این نظر خراسان رضوی و مشهد که جز مناطق زرد هستند در زمره این ممنوعیت قرار نگرفت.

رهبر معظم انقلاب امسال نیز همانند پارسال به مشهد سفر نکردند و پیام نوروزی ایشان از طریق تلویزیونهای پهن پیکر مستقر در حرم و خیابانهای اطراف پخش شد.

یکی از جوانانی که ساعتی قبل از سال تحویل در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم امام رضا(ع) حضور داشت گفت: صبح امروز همراه با خانواده خود از مسیر جاده‌ای از شهر فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری مشهد به حرم امام هشتم(ع) مشرف شده تا سال جدید را با عطر معنویت آغاز کند.

علی جعفری که ۳۵ سال سن دارد ادامه داد: مادربزرگ او آبان ماه امسال بر اثر بیماری از دنیا رفت و خیلی علاقه داشت که اگر شرایط مساعد باشد سال تحویل در حرم امام رضا(ع) سپری کند به همین علت و به یاد مادربزرگش نیز در حرم حضور یافت تا به یاد او هم زیارت و روحش را شاد کند.

یکی دیگر از هموطنان هم گفت: امسال، جای مقام معظم رهبری در حرم امام رضا(ع) خالی است. به غیر از پارسال که به خاطر کرونا حرم امام هشتم(ع) بسته بود. هر سال به شوق دیدار رهبری از منطقه سیدی مشهد به حرم می آمدم تا هم زیارت کرده و هم ولی زمان خود را ببینم.

سید عبدالله حسینی با بیان اینکه دعا برای فرج امام زمان(عج) و سلامتی بیماران بهترین دعا در هر زمان و بخصوص در اماکن مقدس است افزود: همچنین دعا می‌کنیم مشکلات اقتصادی حل شود. امسال کرونا و گرانی هزینه‌های زیادی را متحمل کرد و امیدواریم سال آتی بهترینها برای همه ما رقم بخورد.

یکی از خادمان هم گفت: از صبح امروز هموطنان مختلف با لهجه‌های گوناگون را مشاهده کرده که در حرم امام رضا(ع) حضور دارند تا امسال را در مشهد و حرم ولی نعمتمان آغاز کنند.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا، هموطنان حاضر در حرم در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نشستن در محلهای مشخص همکاری می‌کنند و می دانند رعایت دستورالعملهای مقابله با کرونا برای حفظ سلامتی آنها و اطرافیانشان است.

به منظور برگزاری مراسم سال تحویل در حرم امام رضا(ع) دستگاههای مختلف برنامه ریزی و اقدامات خود را از هفته‌ها و ماهها قبل آغاز کردند. با توجه به اینکه نوروز پارسال امکان سفر برای هموطنان مهیا نبود و امسال شرایط کرونایی بهتر شده و خراسان رضوی جزء مناطق ممنوعه نیست سفر به این استان افزایش یافته است.

افزایش ۸۰ درصدی سفر به خراسان رضوی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در ارتباط به سفرهای نوروزی گفت: بر اساس آمار تردد شمارهای جاده‌ای، ۲۹ اسفند ماه پارسال ورود خودروهای سبک به استان ۲۰ هزار و تعداد ورودی به مشهد ۴۷ هزار و ۹۵۹ دستگاه بوده است.

ابراهیم نصری افزود: ۲۹ اسفند امسال، تعداد خودروهای ورودی به استان ۳۷ هزار دستگاه و خودروهای ورودی به مشهد ۶۵ هزار و چهار دستگاه بوده است که ورودی به استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۰ درصد و ورودی به مشهد ۳۶ درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس راه خراسان رضوی نیز گفت: تعداد خودروهای ورودی به این استان در هفته آخر اسفند نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ حسین میش‌مشت افزود: خروج خودروها نیز در این مدت نسبت به پارسال نشانگر افزایش ۳۶ درصدی است.

وی ادامه داد: طرح نوروزی پلیس راه از ۲۵ اسفندماه با استقرار نیروهای پلیس راه در جاده‌های استان آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

آمادگی ۶۶ هزار نفری خادمان

مدیر عالی حرم مطهر رضوی هم گفت: بیش از ۶۶ هزار خادم و خادمیار این حرم برای خدمت‌رسانی در ایام نوروز آماده شده‌اند و با شرکت در دوره‌های آموزشی، توانمندی لازم برای اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی و نظارت بر آنها را کسب کرده‌اند.

محمد مهدی برادران افزود: در چهار جهت حرم مطهر، ۲۱ مسیر ورودی برای تشرف زائران پیش بینی شده است که در همه این مسیرها بر رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک به صورت ویژه نظارت می شود.

حضور امدادگران هلال احمر

مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی نیز گفت: ۱۵۰ امدادگر و نجاتگر نیز برای پوشش امدادی مراسم تحویل سال در صحنها و حریم پیرامون حرم مطهر رضوی مستقر شدند.

مجتبی احمدی با بیان اینکه  امروز تعداد چهار دستگاه آمبولانس جمعیت هلال احمر و اتوبوس - آمبولانس جمعیت هلال احمر استان نیز از ساعت ۷:۳۰ صبح در محلهای تعیین شده اطراف حرم مطهر مستقر شدند افزود:  همه این اقدامات به این دلیل بود تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی به همراه بالگرد امدادی در کنار تیمهای درمانی آستان قدس رضوی و اورژانس خدمت رسانی سریع انجام شود.

استقرار ۳۰ پایگاه سیار

مدیر عامل موسسه درمانی آستان قدس رضوی هم اظهار داشت: همزمان با مراسم تحویل علاوه بر فعالیت ۶ پایگاه‌ ثابت فوریت‌های پزشکی، ۳۰ پایگاه سیار در تمام مبادی ورودی و خروجی حرم مطهر و حریم اماکن متبرکه مستقر شدند.

دکتر ناصر سرگلزایی افزود: همچنین ۳۰ دستگاه آمبولانس هم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هلال احمر و بهداری سپاه شمال شرق کشور به زائران خدمت‌رسانی می کنند.

بسته شدن مسیر خودرویی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی نیز به محدودیتهای ترافیکی نوروز ۱۴۰۰ در اطراف حرم مطهر رضوی اشاره و بیان کرد: از ساعت یک بامداد امروز تا لحظه تحویل سال محدودیت ترافیکی ۱۰۰ درصدی در حلقه نخست پیرامون حرم مطهر رضوی در مشهد اجرا شد.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی افزود: این محدودیتهای ترافیکی در حلقه نخست شامل پنج کیلومترمربع مسافت از اطراف حرم رضوی، حلقه دوم شامل هفت کیلومترمربع مسافت از اطراف حرم مطهر و حلقه سوم شامل ۲۰ کیلومترمربع مسافت از اطراف حرم به اجرا درآمد.

وی اضافه کرد: بر این اساس، زیرگذر و محدوده اطراف حرم مطهر رضوی، خیابانهای منتهی به حرم شامل امام رضا(ع)، شهید اندرزگو، آیت الله شیرازی، بهجت، طبرسی و نواب صفوی از بامداد امروز تا مراسم تحویل سال کاملا از وجود خودرو پاکسازی شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.