اگرچه از همان نخستین ساعاتی که وضعیت شهرهای ایران رنگ آبی و زرد به خود گرفت برای همگان روشن بود که این وضعیت پایدار نخواهد ماند و به‌احتمال‌زیاد خیلی زود تغییر رنگ خواهد داد حالا با گذشته چند روز از آغاز سفرهای نوروزی این تغییر رنگ به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

شهر های گردش پذیر تغییر رنگ دادند؛ رد پای سفرهای نوروزی قرمز است

قدس آنلاین- گروه استان ها: با آغاز سفرهای نوروزی استان‌های گردشگر پذیر ازجمله مازندران و گیلان بیشترین حجم ترافیک را در مقایسه با سال‌های گذشته تجربه کرد چنانچه که بنا بر اعلام  رئیس پلیس‌راه مازندران تردد خودرو در محورهای منتهی به این استان هم‌زمان با تعطیلات نوروزی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافت.

این در حالی است که رئیس پلیس‌راه استان گیلان نیز از افزایش سه برابری تعداد خودروها در محورهای مواصلاتی این استان خبر می‌دهد.

فیروزکوه تغییر رنگ داد

عواقب سفرهای نوروزی و هم‌چنین ازدحام در بازارهای نوروزی حالا کم‌کم خود را نشان می‌دهد چنانچه که رنگ فیروزکوه را از زرد به نارنجی تغییر داد.

اگرچه جمعیت شهرستان فیروزکوه کمتر از ۳۴ هزار نفر است اما به دلیل نقطه اتصال با استان‌های سمنان، مازندران و تهران حالا وضعیت آن تغییر کرده است.

در همین راستا فرماندار شهرستان فیروزکوه اعلام کرد:‌ وضعیت کرونایی این شهرستان نارنجی شد، از مسافران نوروزی می‌خواهیم از سفر به این شهرستان خودداری کنند.

ابوالقاسم مهری بیان کرد: با توجه به اینکه شهرستان‌های پردیس و دماوند نیز در شرایط ناپایدار قرار دارند از ستاد مقابله با کرونا استان تهران درخواست داریم تمهیدات تردد خودروها را از خروجی شهر تهران اجرا کنند.

مهری تأکید کرد: با توجه به اینکه فیروزکوه نقطه اتصال استان‌های مازندران و سمنان است از اعضای ستاد مقابله با کرونا این استان‌ها خواستیم ممنوعیت تردد خودروها را خروجی این ۲ استان به سمت فیروزکوه اجرایی کنند.

گلپایگان قرمز پرخطر شد

شهرستان گلپایگان در شمال غرب استان اصفهان نیز بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و بسیار پرخطر قرار گرفت.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی سامانه "ماسک" وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مبنای اعمال محدودیت‌های هوشمند از روز شنبه ۳۰ اسفند ۹۹ تا اطلاع ثانوی است، شهرستان گلپایگان در استان اصفهان که پیش‌ازاین در وضعیت نارنجی ( پرخطر) بود در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

همچنین ۲ شهرستان خوانسار و لنجان که در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار داشتند نیز بر اساس رنگ‌بندی جدید همه‌گیری کووید ۱۹ به وضعیت نارنجی (پرخطر) رسیدند و محدودیت‌های تردد در این شهرستان‌ها برقرار خواهد شد.

بدین ترتیب در زمان حاضر در استان اصفهان  ۱۷ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط)، چهار شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و یک شهرستان در وضعیت قرمز ( بسیار پرخطر) قرار دارد درحالی‌که در رنگ‌بندی قبلی ۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت نارنجی بود و این تغییرات نشان می‌دهد شیوع کرونا در این خطه در حال افزایش است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در همین رابطه اظهار داشت: با توجه به شرایط استان، رنگ همه شهرستان‌ها در مرز تغییر است و با کمترین افزایش در آمار، امکان تغییر رنگ به سمت بدتر شدن اوضاع وجود دارد.

آرش نجیمی افزود: مقررشده است که در روزهای نوروز ۱۴۰۰ رصد آمار و تغییرات به‌صورت روزانه انجام شود و هرگونه تغییر در رنگ‌بندی برای جلوگیری از غافلگیری به‌صورت برخط اعلام شود و مبنای اعمال محدودیت‌ها قرار گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیش‌ازاین نیز گفته بود: درصد مثبت شدن آزمایش‌های کرونا در استان اصفهان در هفته اخیر از حدود ۱۳ به ۲۰ درصد رسید و بیماران جدید روزانه بستری‌شده در بیمارستان‌ها نیز افزایش بین ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشتند.

نجیمی با تأکید بر اینکه این روند افزایشی در زمان حاضر شیب ملایم دارد، تصریح کرد: نگرانی اصلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این است که با ترددهای غیرضروری و دیدوبازدیدهای عید نوروز این آمار افزایش یابد،  شیب ملایم جای خود را به شیب تند دهد و رنگ‌بندی شهرستان‌ها تغییر کند.

وضعیت گیلان شکننده است

در همین حال مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان گیلان گفت: وضعیت کرونایی گیلان شکننده بوده و احتمال تغییر رنگ آن زیاد است.

حسن رخ شاد شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان گیلان وضعیت کرونایی شکننده‌ای دارد و آمار بستری‌شدگان در بیمارستان‌های گیلان نیز آمار کمی نیست.

زنگ خطر در بوشهر به صدا درآمد

با تغییر رنگ شهرستان بوشهر از وضعیت زرد به نارنجی nر جدول رنگ‌بندی کرونایی کشور، زنگ خطر خیز چهارم کرونا در استان بوشهر به صدا درآمد.

گفتنی است بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۴ شهرستان در سراسر کشور تغییر وضعیت داده‌شده است که برخی از این شهرستان‌ها به رنگ‌های نارنجی و قرمز تغییر وضعیت داده‌اند.

در آخرین اعلام وزارت بهداشت، شهرستان بوشهر از رنگ زرد به نارنجی تغییر کرده است. بنابراین شهرستان‌های کنگان، دیلم، گناوه و بوشهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و بقیه شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت زرد هستند.

لرستان نارنجی شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان بابیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون هزار و ۳۶۱ نفر جان خود را براثر این بیماری ازدست‌داده‌اند عنوان کرد: مجموع بیماران بستری‌شده لرستان نیز هم‌اکنون ۱۹۵ نفر است.

 مریم کوشکی با اشاره به افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در لرستان گفت: ازنظر رنگ‌بندی نیز وضعیت برخی شهرستان‌ها تغییر پیداکرده است به‌طوری‌که رنگ شهرستان‌های دوره چگنی و رومشکان که پیش‌ازاین آبی بود به زرد تغییریافته است و رنگ شهرستان‌های پل‌دختر و دورود از زرد به نارنجی تغییر کرده است که زنگ خطر جدی برای خیز چهارم کرونا در استان لرستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.