انفجار بمب آن هم در نخستین روز از سال نو در مرکز شهر سراوان اصلی ترین پیام آن اینست که دشمن شادی این مردمان را تحمل نمی کند اما اهداف بسیاری در پشت این ماجرا وجود دارد که ما هم به دنبال واکاوی آن بر آمدیم.

پشت پرده ناآرامی های سراوان؛ انفجار با هدف اختلاف بین شیعه و سنی

گروه استان ها-بابک رحیمیان:  سال‌هاست که دشمن زبون برای بر هم زدم آرامش مردم و به‌ویژه از طریق اختلاف بین شیعه و سنی سعی دارد تا به ناآرامی‌ها و اختلافات دامن بزند تا شاید از این کورسو بتواند بر فشار های سیاسی بر جمهوری اسلامی بیفزاید.

سیستان و بلوچستان از گذشته همواره به‌عنوان پایتخت وحدت ایران اسلامی زبانزد عام و خاص بوده است و همبستگی مردم این استان در برابر ناملایمات طبیعت و بسیاری از بدخواهان نظام نشان داده که باوجود عملیات تروریستی باهدف ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی اما هنوز در این پیوند ذره‌ای گسست ایجاد نشده است.

هم‌زمان با آغاز سال نو و در نخستین روز از سال ۱۴۰۰مقارن ساعت ۹:۳۰ دقیقه  صبح گروه‌های تروریستی وابسته به استکبار در یک اقدام کور تروریستی در یکی از میدان‌های شهر سراوان با اقدام به انفجار تروریستی منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۳ نفر از شهروندان این شهرستان که در حال عبور از خیابان بودند شدند.

کشته شدن یک عابر پیاده و زخمی شدن چندین تن از بانوان بلوچ که در میان آن ها یک مادر باردار نیز به چشم می خورد خود گواه این مدعاست که تروریست‌ها هدف خاصی را به‌جز ایجاد رعب و وحشت دنبال نمی‌کنند و هدف آن‌ها تنها ایجاد آشوب و فشار به مردم برای گل‌آلود کردن آب به سبک غائله ناآرامی در مرز توسط سوخت برها است.

بدخواهان نظام که در غائله سوخت برها در مرز سراوان نتوانستند این آشوب را فراگیر کرده و لذا این ناآرامی درنهایت با هوشیاری سران طوایف تمام شد حال به‌وسیله ارعاب و ایجاد وحشت سعی دارند تا منطقه را ناآرام نشان داده و شاید هم به وهم انتقام دست به این اقدام زده باشند.

حمایت آمریکایی‌ها از ناآرمی های سراوان

احمد دهواری یکی از معتمدان و ریش‌سفیدان منطقه در  گفت و گو با قدس آنلاین می‌گوید: درحالی‌که ایران اسلامی به دلیل تحریم‌های آمریکا از ورود هرگونه مواد اولیه و ملزومات تولید و نیازهای اولیه مانند دارو واکسن به کشور محروم است اما جالب اینجاست که آمریکایی‌ها در قائله اسفندماه گذشته از درگیری در سراوان ابراز نگرانی کرده و از آشوبگران و معیشت سوخت برها حمایت کردند  و برای مردم این منطقه دلسوزی می‌کردند.

وی بابیان اینکه این سیاست دوگانه و حمایت‌های کاذب و عوام‌فریب کشورهای خارجی نشان می‌دهد که شلوغی‌های اخیر سراوان و یا عملیات کور و تروریستی ازاین‌دست تنها باهدف فشار مردم برای تشویق آن‌ها به ناآرامی و بر هم زدن امنیت است می افزاید: انفجار بمب در میدان یک شهر که آن‌هم بانوان و مادران باردار را نشانه گرفته است هدفی جز ایجاد ناامنی ندارد و حرکتی بزدلانه است.

این معتمد طوایف بلوچ به ما می‌گوید: گروهک‌های تروریستی  با انجام عملیات کور علیه شیعیان خواهان ناامن کردن منطقه برای شیعیان هستند تا بدین‌وسیله در مرحله اول بتوانند بین شیعیان منطقه و حکومت مرکزی شکاف ایجاد کنند در مرحله دوم با ناامن کردن منطقه آنان را مجبور به مهاجرت اجباری از منطقه کنند. به‌این‌ترتیب که با انجام عملیات تروریستی در منطقه شیعیان به خاطر عدم احساس امنیت مجبور به مهاجرت از آن منطقه شوند به‌این‌ترتیب عرصه برای جولان بیشتر آنان در منطقه مهیا می‌شود.

دهواری یادآور می شود: البته ناگفته نماند که ایجاد ناامنی در منطقه فقط برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است زیرا اهل سنت هم تاکنون از حملات گروهک‌های تروریستی در امان نمانده  و دشمن با ترور برخی از ائمه جماعات اهل سنت سعی کرده تا ذهن آن را نسبت به شیعیان و یا حکومت مخدوش سازد.

به دنبال امتیاز گیری

دهواری به ما می‌گوید: جریان‌های تندرو با انجام عملیات تروریستی در منطقه در پی آن است در قدم اول به‌نظام جمهوری اسلامی فشار بیاورد تا شاید بتواند از این طریق از حکومت امتیازهایی را بگیرد.

وی اذعان می کند: در قدم بعد آن را نظامی ناکارآمد جلوه دهد و به‌این‌ترتیب از مشروعیت نظام بکاهد. این همان چیزی است که دشمنان نظام همواره از ابتدای انقلاب در پی آن بوده‌اند تا با ناکارآمد جلوه دادن نظام و واردکردن فشارهای پیاپی به آن زمینه فروپاشی آن را فراهم کنند

دشمن شیعه و سنی نمی‌شناسد

این معتمد بابیان اینکه در این عملیات هم شیعه و هم سنی مورد تهدید قرار می‌گیرد اذعان می کند: در برهه‌ای از زمان ما شاهد ترور علماء اهل سنت در منطقه بودیم. در این ماجرا تعدادی از مولوی‌ها و حتی علمای اهل سنت در کردستان نیز مورد ترور قرار گرفتند.

وی بیان می کند: این حرکت باهدف از بین بردن علماء اهل سنت بوده است تا بدین‌وسیله روش سابق اهل سنت که روشی معتدل بوده است را از بین ببرند و در مقابل تفکر تندرو  و افراطی جایگزین آن‌ها شود لذا نباید گول دشمن را خورد که آن‌ها به بهانه حق‌خواهی برادران بلوچ دست به این اقدامات می‌زنند زیرا اگر کسی دلش برای این منطقه و نظام می‌سوزد برادر دینی خود را ترور نمی‌کند؛ بر سر راه زنان باردار شیعه و سنی بمب کار نمی‌گذارد و راه مرز را که برای یک‌لقمه‌نان توسط دولت باز گذاشته‌شده است با ایجاد آشوب نمی‌بندد.

دشمن وحدت و توسعه را نشانه گرفته است

در همین راستا نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه عده‌ای که تاب‌وتوان پیشرفت و ترقی جامعه به‌ویژه سیستان و بلوچستان و شهرستان مرزی سراوان را ندارند با انجام حرکات مذبوحانه باعث می‌شوند که یک چهره زشت از این دیار زیبا و مردم فهیم و بصیر به جامعه نشان دهند اظهار کرد: وقوع حادثه تروریستی در اولین روز از سال جدید منجر به تلخی کام مردم شد، این‌گونه اقدامات مذبوحانه باهدف خدشه به آرامش و عقب‌افتادگی منطقه از سوی دشمنان رقم می‌خورد.

ملک محمد فاضلی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی نخستین روز سال جدید در این شهرستان بیان کرد: در نخستین روز از آغاز سال جدید روزی که مردم باید آرامش و شادی داشته باشند، اما وقوع یک حادثه تروریستی از سوی عده‌ای اجیرشده شادی را به کام مردم تلخ و باعث درد و ناراحتی آنان شد.

وی افزود: مردم سراوان انسان‌هایی فرهنگ دوست، تحصیل‌کرده، دانش‌آموخته و صلح‌دوستی بوده و در جهت کار و اقتصاد خود مشغول هستند، طبیعتاً این‌گونه حرکات مذبوحانه موردتنفر و انزجار این مردم است.

رئیس مجمع نمایندگان استان ادامه داد: انجام حرکات تروریستی باهدف خدشه به آرامش جامعه و عقب‌افتادگی پروژه‌های عمرانی و آبادانی در منطقه است، امیدواریم افرادی که باعث وقوع چنین حادثه‌ای شده‌اند سریع‌تر شناسایی و دستگیر و به سزای اعمال ننگین خود برسند تا دیگر شاهد چنین حرکات مذبوحانه در شهرستان سراوان و تلخی کام مردم نباشیم.

نماینده مردم سراوان افزود: در این حادثه تروریستی یک مادر باردار مجروح شد؛ معاندین بدانند چنین اقداماتی باعث می‌شود ملت ایران برای پیشرفت و آبادانی با عزمی محکم‌تر قدم بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.