شیوع ویروس کرونا در کشور سبب شد برخی از مشاغل در کشور آسیب جدی ببیند و بعضی از حرفه ها نیز برای دوام و بقای فعالیت های خود اقدامات گسترده ای را در حوزه فضای مجازی انجام دهند.

بهره گیری بهینه «به نشر» از فضای مجازی در دوران کرونا/ اقدامات توسعه ای در سال ۱۴۰۰

هرچند صنعت نشر هم از جمله مشاغلی بود که در این حوزه آسیب هایی جدی دید، اما برخی از ناشران، این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و با توسعه نشر الکترونیک و فعالیت در عرصه مجازی توانستند در کنار ارائه خدمات به مخاطبان به رشد و توسعه فرهنگی جامعه کمک کنند.

به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) سال گذشته با بهره گیری از پتانسیل ها و ظرفیت های فضای مجازی و توسعه نشر الکترونیک سعی کرد همچون سنوات گذشته موفق عمل کند.

شنیدن دستاوردهای انتشارات آستان قدس رضوی از زبان حسین سعیدی، مدیرعامل این مجموعه خالی از لطف نیست.

سعیدی به شروع فعالیت های به نشر در عرصه نشر الکترونیک اشاره می کند و می گوید: «به نشر» از نیمه دوم سال ۹۸ با درک فضای فرهنگی حاکم و نیاز سنجی و تدابیر معاونت تولید، فعالیت های تخصصی خود در زمینه نشر الکترونیک را آغاز کرد و در سال ۹۹ با گسترش این حوزه و شکل دادن واحد فضای مجازی، فعالیت های خود را در ۳ حوزه تولید الکترونیک، تبلیغ و ترویج و فروش الکترونیک، سامان داد.

به گفته او این مجموعه فرهنگی در این عرصه همواره از نظر و راهنمایی مشاوران و متخصصان مربوطه از جمله کارگروه نشر دیجیتال مرکز ملی فضای مجازی، بهره گرفته است که بتواند علاوه بر شناخت وضع موجود، آسیب ها، تهدیدها و فرصت های پیش رو، نقشه راه و اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را نیز ترسیم کند.

او ادامه می دهد: در شکل گیری این قسمت، ابتدا عملیات تحقیق و شناسایی پلتفرم های مختلف نشر الکترونیک انجام پذیرفت تا بر اساس یافته ها، داده های معتبر و رصد جریان و بازار نشر الکترونیک، بتوان چشم انداز دقیق تری از این حوزه به دست آورد. سپس با تکمیل اطلاعات، فرآیند برنامه ریزی عملیاتی برای تولید و فروش محصولات نشر الکترونیک و استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت. سال ۹۹ و شیوع ویروس کرونا باعث شد، برنامه ها و فعالیت های به نشر در حوزه فضای مجازی سرعت بیشتری به خود گرفته و پیش نیازها و پایه های بنیادین به نشر الکترونیک شکل بگیرد و جاگذاری شود تا بتوان در سال های آتی روی این پایه های محکم، توسعه و گسترش کمی و کیفی را رقم زد.

به باور مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی، فضای مجازی به نشر در کمتر از یکسال به توفیقاتی در حوزه های تبلیغ و ترویج، تولید و فروش نائل آمده و به اهداف کوتاه مدت خود در این عرصه رسیده است و با قدرت و برنامه ریزی برای تحقق کامل اهداف خود به پیش می رود.

وی ادامه می دهد: در سال جاری با همکاری مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، سایت اطلاع رسانی به نشر با نمایی جدید و به روز به آدرس behnashr.razavi.ir رونمایی شد تا بتواند به عنوان بازویی جریان ساز در خدمت اهداف به نشر قرار گیرد.

سعیدی، رسالت این سایت را تولید محتوای ترویجی، تبلیغی، تاثیرگذار، جریان ساز و الهام بخش عنوان می کند و می گوید: «فعالیت این سایت همسو با هدف متعالی به نشر، یعنی تامین نیازهای معنوی و معرفتی زائرین و مجاوران علی بن موسی الرضا(ع) است و بخش هایی مانند باشگاه پدیدآورندگان رضوی، کتاب های چاپ شده(کتابخانه)، تولید و عرضه محتوا در حوزه ادبیات دینی، جستار و متون معرفی کتاب(به اضافه نشر) و افتخارات به نشر از بخش هایی است که به سایت جدید افزوده شده است».

تولید ۳۰ عنوان کتاب صوتی

به گفته سعیدی، یکی از رویکردهای به نشر، تولید کتاب های صوتی  است. در همین راستا در فاز نخست صوتی سازی کتاب های به نشر، تعداد ۱۲ عنوان کتاب رضوی با همکاری موسسه رسانه های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی آماده شده است و در مرحله نهایی تکثیر هستند. در فاز دوم نیز، تولید ۱۸ کتاب صوتی با موضوع موضوعات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و کودک و نوجوان با همکاری موسسه رسانه های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی در دست اقدام است.

کتابخانه ای دیجیتال با بیش از ۳ هزار فراداده

یکی از محورها و بخش های مهم نشر الکترونیک، کتابخانه دیجیتال و عرضه کتاب ها به صورت الکترونیک در فضای کتابخانه ای است. سعیدی در این باره نیز می گوید: این مهم به خصوص در مورد آثار قدیمی که فایل های الکترونیک از آنها وجود ندارد و نیاز به اسکن صفحات کتاب است، اهمیت بیشتری می یابد. او درباره راه اندازی کتابخانه دیجیتال تاکید می کند: یکی از اقدامات مهم در حوزه نشر الکترونیک به نشر، استفاده از ظرفیت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به حساب می آید که محقق شده است. پایگاه کتابخانه دیجیتال به نشر در صفحه اصلی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با بیش از ۳ هزار فراداده راه اندازی و در حال حاضرمورد استفاده محققان و پژوهشگران قرار دارد.

فروشگاه اینترنتی

به گفته مدیرعامل به نشر، در فروشگاه اینترنتی به نشر حدود ۱۰۰۰ عنوان از آثار به نشر و نیز محصولات فرهنگی تولید شده به فروش می رسد. هر هفته نیز کتابی با تخفیف ۲۵ درصد به مخاطبان عرضه می شود و در فواصل مختلف و طبق سیاست گذاری های بازرگانی دوره های تخفیفی برای آثار در نظر گرفته می شود. برگزاری طرح های تخفیفی و توجه به امر بسته بندی و ارسال هدایای متبرک رضوی همراه با کتاب در افزایش فروش اینترنتی تاثیر گذار بوده است.

همکاری با اپلیکیشن های معتبر کشوری

اپلیکیشن های طاقچه، فیدیبو از بزرگترین تولید کنندگان و فروشگاه های کتاب الکترونیک و صوتی در ایران هستند. انتشارات به نشر در راستای معرفی هر چه بیشتر آثار الکترونیک و صوتی خود با این اپلیکیشن ها قرارداد بسته است، سعیدی در این خصوص می گوید: با توجه به ضرورت افزایش فروش کتاب الکترونیک، ۵۲۸ عنوان کتاب الکترونیک به نشر در اپلیکیشن طاقچه عرضه شده است. با همکاری فیدیبو نیز فهرستی مشتمل بر ۱۰۰ اثر به نشر همراه کتاب های صوتی، عرضه می شود.

اپلیکیشن کتابخوان «به نشر»

سعیدی با اشاره به اینکه طی سال جاری، اپلیکیشن کتابخوان به نشر با ۲۴۰ عنوان کتاب در موضوعات امام رضا و زیارت، انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری، داستان و رمان، سبک زندگی ایرانی اسلامی، کودک و نوجوان، معارف اسلامی به بهره برداری رسید، تصریح می کند: تا پایان سال، تعداد کتاب های اپلیکیشن کتابخوان به نشر به حداقل ۵۰۰ عنوان افزایش خواهد یافت.

تولید محتوای متنوع در حوزه کتاب و ادبیات دینی

همچنین یکی از مهم ترین بخش های فضای مجازی به نشر، صفحات این انتشارات در شبکه های اجتماعی است. مدیرعامل «به نشر» درباره فعالیت این مجموعه در این شبکه ها می گوید: «صفحات به نشر در فضای مجازی اقدام به معرفی و تبلیغ آثار و برنامه های مختلف به نشر، تولید محتوای متنوع و با کیفیت های بصری و گرافیکی بالا (تیزر، موشن)، تکریم نویسندگان و تولید محتواهایی برای معرفی نویسندگان شاخص رضوی و ادبیات دینی می کنند.

او ادامه می دهد: عقد قرارداد با فروشگاه اینترنتی «آهو» و «اسنپ» برای عرضه و فروش کتاب، استفاده از فضاهای رسانه ای آستان قدس رضوی، مذاکره و رایزنی با رسانه های مختلف از جمله روزنامه ها و مجلات فرهنگی برای معرفی کتاب، شرکت در نمایشگاه های مجازی کتاب و تقویت پلتفرم های فروش مجازی از دیگر اقدامات به نشر برای گسترش فعالیت ها در عرصه فضای مجازی است.

اقدامات توسعه ای نشر الکترونیک «به نشر» در سال جاری

مدیرعامل به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) اظهار می کند: اقدامات توسعه ای به نشر در سال جاری علاوه بر تداوم رویه های موجود، افزایش فروش های اینترنتی، افزایش برنامه های تعاملی با نویسندگان و مخاطبان، افزایش درآمدها از فضای مجازی، ایجاد و تقویت ارتباطات خود با دنیای اسلام و خارج از مرزها، تلاش برای ایجاد برند محتوای ادبیات دینی و آشنایی بیشتر مخاطبان با کتاب الکترونیک و افزایش تولیدات الکترونیک خواهد بود. برنامه ریزی برای استفاده حداکثری و مطلوب از ظرفیت فضای مجازی از ضروریات امروز مجموعه های فرهنگی است. انتشارات «به نشر» نیز تلاش می کند در سایه توجهات حضرت رضا(ع) و رهنمودهای مقام معظم رهبری و منویات تولیت آستان قدس رضوی، در زمینه توسعه کمی و کیفی نشر الکترونیک و اشاعه فرهنگ رضوی گام های موثری بردارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.